Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

American Classic naven/Karbona/Xerografia/Kuiper

rikkert
Forum-lid HC

rikkert 31 mar 2010 14:15

Dames/heren,

Ik ben op zoek naar een betaalbaar setje carbon wielen met alu-remrand.

Naast de Kuipers zie ik her en der ook andere aangeboden worden. Zoals de Karbona Phantom en de wielen van Xerografia. Kan iemand iets vertellen over de kwaliteit van deze wielen en met name de naven. De Xerografia en Karbona wielen worden met American Vlassic naven gemaakt maar de vraag is welke en hoe goed zijn die dan ?

Gewicht (tenzij het al te gortig wordt) is niet mijn belangrijkste criterium, duurzaamheid voor een redelijk prijs wel. Daarnaast moeten de stikkers eraf kunnen want ik rij een titaan-frame en heb daarbij liever geen logo's.

Om bepaalde forummers voor te zijn: ik heb de zoekfunctie gerbuikt maar vindt niks over specifiek de naven en bovendien zijn de post over deze merken redelijk gedateerd. Vandaar mijn nieuwe topic.

Ben benieuwd naar jullie input.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

lvgh
Forum-lid HC

lvgh 31 mar 2010 18:08

De AMClassic achternaaf kent weinig fans.. (zelfs die ene die je hier op het forum kunt vinden zal dit beamen ;) ) Snelle slijtage van de lagers en een ongunstige geometrie met geringe zijdelingse stijfheid als gevolg.

pim3
Forum-lid

pim3 31 mar 2010 23:13

Is vanaf modeljaar 2009 sterk verbetert claimen de jongens van Amclassic zelf, en de ervaring met de mountainbike naven zijn prima zoals her en der te lezen valt. Ik zou me er niet te druk om maken. Voor een paar tientjes knikker je er nieuwe lagers in en bollen ze weer als nieuw.
KTM Toryn 2011 teamfiets // Trek 1400
Weys KTM Racing Team

rikkert
Forum-lid HC

rikkert 31 mar 2010 23:31

Kan AmClassicFan zijn naam niet waarmaken? Ik zou verwachten dat hij een kenner is. Dus kom er maar in.

@PIM: hoe weet ik of ze naven gebruiken uit dat modeljaar of later ?

krokie
Forum-lid

krokie 01 apr 2010 00:50

Er is veel over geschreven..heb zelf ook een hele tijd gezocht en uiteindelijk 2e hands gekocht. Dat was het enige wat echt goedkoper is dan een set Mavic Cosmics (plm 700 euro op zijn goedkoopst) of alle varianten Gigantex velgen met novatec/joytech naven (Kuiper Zoran e.d. scheelt max 100 euro met de Cosmics ). Zou zelf de AMclassic naven maar mijden (ik geef toe van horen zeggen). Maar liever op safe als er geen prijsverschil is toch ?
Oh ja als je echt goedkoop wilt dan kun je voor 100 euri wel een setje velgen krijgen die 650 gram/stuk zwaar zijn, setje naven erbij voor 100 euro en spaken 70 euri Kom je voor rond de 350 euro wel uit (maar dan kun je weer net zo goed alu kopen, Vuelta´s of zo, vaak nog lichter ook)
Gazelle Trendy 7 speed, RVS velgen

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 01 apr 2010 13:33

Betrouwbaar en American classic naven past gewoon niet bij elkaar. Ze hebben zo ontzettend vaak gezegd dat de problemen opgelost zouden zijn. Zo slecht als de naven een jaar of 5 geleden waren zijn ze echt niet meer. Maar als je naven wilt die je gewoon kunt vergeten moet je echt verder zoeken.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

klaas-kippegaas
Forum-lid

klaas-kippegaas 01 apr 2010 13:55

mja, van horen zeggen....

Bovenstaande niet helemaal waar, maar goed ik ken de verhalen over oude naven ook, alles van voor 2008 zou erg slecht zijn.

Ik ben zelf in bezit van een 2009 mtb-wielset van american classic en moet zeggen dat ik zeeeeer te spreken ben over de kwaliteit van de naven en lagers!

Ondertussen meer dan 5000km (voornamelijk marathons en xc-wedstrijden) mee gereden in soms belachelijke omstandigheden, tot aan de naven in de modder, regen, sneeuw, pekel, afgespoten met hogedruk, etc, etc, die dingen zijn soms echt mishandeld.

Helemaal niks gedaan aan onderhoud en lagers geven geen krimp, geen speling en merkte pas op dat als ik voor- of achterwiel een slinger geef deze 10 minuten later nog draait
, zo slecht zijn ze dus niet.

Wellicht voor de race-naven anders maar mtb-naven niks dan lof, Tune, Hope en DT-Swiss heb ik ook gehad en die waren absoluut niet beter....
mijn bikes :

Wilier Cento Cunego | Specialized Epic Carbon | Cube Reaction | Tomahawk ICE

carbonfreaks
Forum-lid

carbonfreaks 01 apr 2010 17:56

Even ter correctie....In de Karbona wielen zitten geen American Classic maar Chin Haur naven.

rikkert
Forum-lid HC

rikkert 02 apr 2010 00:30

Hmmm, Carbon Bikes in Ijmuiden biedt ze aan met American Classic naven. Hamvraag is nu natuurlijk: iemand ervaring met Chin Haur naven?

carbonfreaks
Forum-lid

carbonfreaks 02 apr 2010 12:46

Rikkert schreef:Hmmm, Carbon Bikes in Ijmuiden biedt ze aan met American Classic naven. Hamvraag is nu natuurlijk: iemand ervaring met Chin Haur naven?

Ik ben 4 jaar geleden begonnen met Karbona en dacht na onderzoek dat de naven dezelfde als die van AC waren. Dit heb ik toen ook op de site vermeld. De winkels die dezelfde wielen (Karbona of onder andere naam) gingen verkopen hebben alle gegevens (ongevraagd) overgenomen. Later ben ik erachter gekomen dat de naven van Chin Haur zijn.
Ik denk dat je de Chin Haur naven in (heel) veel No Name wielen tegenkomt maar altijd met een andere naam erop of, vaker nog, zonder naam. Het zijn prima naven waarbij de voornaaf 100% top is. Met de achternaaf heb ik wel eens wat problemen met het rubberen dichtringetje om de body. Deze zorgt voor wat wrijving waardoor het wiel niet 100% soepel loopt. Ze hebben het design intussen al een aantal keer aangepast maar de uiteindelijke oplossing blijkt het afknippen van een paar mm van de buitenste rand van de ring.

Succes bij je keuze enuh....Ik heb ze zelf ook ;-)

rikkert
Forum-lid HC

rikkert 02 apr 2010 19:16

Duh,

Fietsverkopers zijn al net zo erg als autoverkopers.

Als ze 2e hands waren had je vast en zeker gezegd:

- van een oud vrouwtje geweest
- altijd binnen gestaan

:p

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 03 apr 2010 21:44

Hier nog wat uitleg van mijn belgische vriend.

http://www.youtube.com/watch?v=sO5JZTq8exM

DT, hope en notubes naven staan er ook tussen. Race en MTB is technisch geen verschil.

Ps.
Kijk ook ff bij zijn spakenknip machine!!! Welke spaak had je niet in de maat?????

Plaats reactie