Ketting te laat verwisseld?
Vandaag mijn ketting na 7000 kilometer verwisseld. Dit is normaal gezien te laat, maar daar doe ik nu niets meer aan.
Wat me opviel bij een stukje inrijden, is dat het lijkt of de ketting een beetje ratelt. Hij slaat niet over en hij schakelt beter als de oude ketting, maar hij ratelt heel zachtjes.
Is dit het gevolg van de late wissel? Of moet ik zaken nog wat opnieuw afstellen? Gaat het vanzelf over? En wat zijn de nadelen ervan?
Iemand die me kan helpen?
Wat me opviel bij een stukje inrijden, is dat het lijkt of de ketting een beetje ratelt. Hij slaat niet over en hij schakelt beter als de oude ketting, maar hij ratelt heel zachtjes.
Is dit het gevolg van de late wissel? Of moet ik zaken nog wat opnieuw afstellen? Gaat het vanzelf over? En wat zijn de nadelen ervan?
Iemand die me kan helpen?
Canyon Aeroad 9.0 | Canyon Grand Canyon AL 29'er 7.9 | Principia 700 Limited Edition Number 05
Vermoedelijk loopt ie niet echt lekker meer over de versleten tandwielen.
Voortaan gewoon elke paar weken even meten...
Heb je een schuifmaat?
Zet hem op 118 mm , steek de binnenbekken tusen de schakels, schuif hem uit.
goed
120,5mm of meer > versleten
Voortaan gewoon elke paar weken even meten...
Heb je een schuifmaat?
Zet hem op 118 mm , steek de binnenbekken tusen de schakels, schuif hem uit.
goed
120,5mm of meer > versleten
- daniel1975
- Forum-lid HC
Beter nu dan ook direct je cassette wisselen. Anders ben je over 1500km aan de beurt voor allebei.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!
Lijkt me typisch het gevolg van wat te laat wisselen. Eventueel alsnog de meest gebruikte tandjes wisselen. Dan loopt je nieuwe ketting daar wat op in en zal dan vanzelf ook wat stiller gaan lopen op de andere tandwielen.
Of als je het budget hebt kun je natuurlijk ook de hele cassette alsnog vervangen. Als je met de huidige combi doorfietst zal je ketting wat sneller slijten dan gebruikelijk. Maar het kan wel. Al zal het wel enige tijd duren voordat het geratel minder wordt.
Of als je het budget hebt kun je natuurlijk ook de hele cassette alsnog vervangen. Als je met de huidige combi doorfietst zal je ketting wat sneller slijten dan gebruikelijk. Maar het kan wel. Al zal het wel enige tijd duren voordat het geratel minder wordt.
Oke duidelijk. Maar kan ik dan niet beter nu de oude ketting er weer omheen leggen. De hele cassette en ketting "oprijden" en dan deze ketting pas gebruiken?
Canyon Aeroad 9.0 | Canyon Grand Canyon AL 29'er 7.9 | Principia 700 Limited Edition Number 05
Nee, mijn oude ketting deed het nog prima. Ik las hier alleen dat iedereen na 3000-4000 km zijn ketting wisselde omdat je dan op één cassette met meerdere kettingen kan doen.
Ik was alleen te laat met wisselen.
Kortom, volgens mij gaat de oude ketting er nog een paar duizend kilometer erop.
Kortom, volgens mij gaat de oude ketting er nog een paar duizend kilometer erop.
Aristos schreef:Nee, mijn oude ketting deed het nog prima. Ik las hier alleen dat iedereen na 3000-4000 km zijn ketting wisselde omdat je dan op één cassette met meerdere kettingen kan doen.
WAT? Dat ding ligt er al 7000km op en je blijft er mee rijden?
Een ketting is na 3000-4000km gewoon op! Period!!
Meet die oude ketting nu eens op en je zult zien dat dat kreng helemaal uitgerekt is. Simpel tooltje kost 10 Euro oid.
Sjongejonge...die ketting is af, over en uit.
Geen idee waarom je post als je het toch allemaal zo goed weet. Diverse mensen die reageerden op je post hebben echt wel de nodige ervaring.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock
-
don_fanucci
- Forum-lid
Ik koop altijd gewoon een nieuwe ketting en cassette in 1 keer als er slijtageverschijnselen beginnen te ontstaan (overslaande ketting of steeds slechter schakelen). Kost wel wat meer, maar dan loopt alles weer optimaal. Met alleen nieuwe ketting kopen is het altijd een beetje de vraag of de cassette het nog wel trekt, en dan krijg je weer van die vage problemen zoals ratelende geluiden of de ketting die soms overslaat.
Eens in de 1,5/2 jaar een nieuw setje vind ik nog wel te betalen.
-
eelcoz
don_fanucci schreef:Ik koop altijd gewoon een nieuwe ketting en cassette in 1 keer als er slijtageverschijnselen beginnen te ontstaan (overslaande ketting of steeds slechter schakelen). Kost wel wat meer, maar dan loopt alles weer optimaal. Met alleen nieuwe ketting kopen is het altijd een beetje de vraag of de cassette het nog wel trekt, en dan krijg je weer van die vage problemen zoals ratelende geluiden of de ketting die soms overslaat.
Dat ligt wel sterk aan het aantal km's dat je per jaar rijdt. Bij zo'n 10000 km zou je dan 2 a 3x per jaar aan de beurt zijn en dan wordt het een duur geintje.