Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

knie van beginneling

jaakers
Forum-lid

jaakers 09 apr 2010 12:52

Hallo,

sinds maart tot nu heb ik 700 km gefietst. waarvan het merendeel naar werk is en terug. 21 op en 21 af met soms omwegen tot 44km. daarvoor heb ik een half jaar niets gedaan.
eerst had ik decathlon pedalen met spd maar daar deden de knieen pijn van dus overgeschakeld op speedplay.
knieproblemen waren opgelost maar nu zijn die precies terug aan het komen. ligt dit aan het sportloos zijn en ineens beginnen fietsen en knieen begrijpen het niet zo geod en moet ik maar gewoon verder doen? speling op schoenen is er nu wel. als ik trap zit ik in de vrije zone van de pedaal. de pijn is nu wel minder dan met die spd.
verder merk ik dat mijn benen het merendeel van de week moe zijn. :-D soms rij ik twee dagen na mekaar. de eerste dag snel de andere dag traag (en dan loopt het een beetje mis met de pijn).

dus de vraag: ben ik te snel aan het denken dat ik goed bezig ben en zou ik beter toch maar minder snel opbouwen met conditie door niet elke dag te fietsen?

roro27
Forum-lid

roro27 09 apr 2010 12:56

misschien dat je hier een oplossing kan vinden.
Een dag niet gefietst is als een dag niet gelachen.
Maar ik kan het niet bij het juiste eind hebben.
Blog Cyclingro

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 09 apr 2010 12:57

Met pijn in je knieën moet je iig niet gewoon door blijven fietsen. Ga bij voorkeur eens naar een fysio die wat met fietsen heeft. Die kan dan meteen kijken of je houding op de fiets een beetje klopt.

En meerdere dagen achter elkaar fietsen kan best wel, je moet alleen dan niet steeds zo hard mogelijk willen fietsen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

jaakers
Forum-lid

jaakers 09 apr 2010 13:00

ok. dankjewel.
roro27 daar heb je wel een punt want het meeste is idd al gezegd.

slot

cobra427
Forum-lid

cobra427 09 apr 2010 13:58

Fiets je met korte of lange broek?

Momenteel zitten we in een fase van het jaar dat je soms denkt in een korte broek te kunnen fietsen, maar vergis je niet. Pezen en spieren gaan hier serieus last mee hebben.
Mag best een beetje pijn doen.

Cervélo Soloist Carbon, Campa Record, Zipp 404, Deda Elementi
Cervélo S5, Campa Chorus, Zipp 404, 3T Team
Koga Roadchamp, Ultegra, Easton EA50SL, Pro Gear
Xtrail MUD 9.0 29-er, XT, Magura, Reba

mbl
Forum-lid

mbl 10 apr 2010 02:48

Trap niet te zwaar. Je schrijft ook dat je de volgende dag vermoeide benen hebt.
Lichte versnelling en op souplesse. Minimaal 80 rpm.
Als je benen meer getraind zijn kun je wat zwaarder gaan. Maar zwaar trappen is gewoon slecht voor je knieën.

Tot slot: controleer je zadelstand. Crank horizontaal naar voren, touwtje met lood langs de knieschijf. Dan moet deze precies op de pedaalas vallen.
Cervelo R3 / Campa Chorus / Easton EC90

upcommingstar
Forum-lid

upcommingstar 10 apr 2010 11:53

wil die techniek met het loodje ook eens proberen. kun je deze eens nader toelichten?

mbl
Forum-lid

mbl 10 apr 2010 21:59

Voor de uitleg van deze meting zie

www.rozenbergsport.nl/PDF/THER_bikefitting_NTFU.pdf

En hier is ook nog interessante info te vinden: www.wtchagenaars.nl/site/techniek/afstelling.pdf

Let op de juiste afstel volgorde: Altijd eerst zadelhoogte goed afstellen, dan zadelstand, dan stuurpen.

Cervelo R3 / Campa Chorus / Easton EC90

jaakers
Forum-lid

jaakers 13 apr 2010 15:00

ik ga voor de koude smorgens.

ik had een korte fietsbroek aan met daarboven een losse joggingsbroek... en dat in 3 graden.

denk dat alles in zijn plooi aan het vallen is.
conditie is in stijgende lijn, pijnen zijn verdwenen.

simic
Forum-lid

simic 13 apr 2010 21:08

Rijd op souplesse, zeker dus niet te zwaar rijden. Als tip zou ik geven, kleed beter iets te veel aan dat te weinig. Armstukken oid kun je altijd uitdoen.

Ga er niet te lang mee tobben, als je lang last krijgt houden zou ik naar de fysio gaan. Bij voorkeur met fietservaring (hier in het zuiden ken ik er 'n paar).

Plaats reactie