Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Veloflex banden rijden vaak lek (?)

r600
Forum-lid

Gebruikersavatar r600 22 apr 2011 22:09

Ik heb sinds enige tijd een paar Veloflex Master 22 mm draadbanden. Ze rijden fantastisch, heel licht en soepel en naar mijn ervaring met minder weerstand dan de Conti 4000S.
Ik gebruik ze niet eens in de winter, maar ik rijd vaak lek. Wel elke 250 a 300 km.
Hebben jullie deze ervaring ook, of heb ik een paar 'maandagochtend' banden?

poets
Forum-lid

Gebruikersavatar poets 22 apr 2011 22:14

veloflex en vittoria open corsa zijn de meest soepele banden maar ook niet echt lek bestendig
250 a 300 km is best veel,ook je buitenband goed schoongemaakt van binnen?

r600
Forum-lid

Gebruikersavatar r600 22 apr 2011 22:24

Ik vind het ook vaak. Zo nu en dan kijk ik de banden na op steentjes (was bij de Conti's niet eens nodig), en uiteraard als ik de banden weer moet plakken kijk ik ze goed na.

ijzerenbriek
Forum-lid

ijzerenbriek 23 apr 2011 00:12

Tja, 180gr is weinig hé en ze moeten die grammen ergens gaan weghalen. Je zal dus ongetwijfeld vaker lek rijden met zo een lichte band maar om de 250 a 300 km is wel fenomenaal veel. Ik heb ook nog met Veloflex black gereden en daar reed ik nauwelijks lek mee. Al nagegaan waar je lek op rijdt? Scherpe steentjes, glassplintertjes, metaaldraadjes, ... ?
Ge moet zére rijen als ge moet zére rijen en nie zére rijen als ge niet zére moet rijen.

fdegrove
Forum-lid

fdegrove 23 apr 2011 02:26

Hi,
R600 schreef:Ik heb sinds enige tijd een paar Veloflex Master 22 mm draadbanden. Ze rijden fantastisch, heel licht en soepel en naar mijn ervaring met minder weerstand dan de Conti 4000S.
Ik gebruik ze niet eens in de winter, maar ik rijd vaak lek. Wel elke 250 a 300 km.
Hebben jullie deze ervaring ook, of heb ik een paar 'maandagochtend' banden?

Als je de bandjes voldoende laat "rijpen" voor je ze inzet gaan die niet meer lek dan de op papier meest lekbestendige band en je hebt er nog alle mooie rijeigenschappen bij ook.

Stel, je hebt enkele bandjes aangekocht in december. Laat die nu rustig liggen in een plaats waar het niet te vochtig is een waar geen licht bij de bandjes kan. Ook geen kunstlicht.
Veloflex gebruik traditionele technieken bij de opbouw waarbij lijm wordt gebruikt en natuurlijk rubber. Recht van de fabriek is dat niet erg stabiel en vrij makkelijk te doorprikken.

Na een drie tot zestal maanden liggen zoals hierboven beschreven zijn de oplosmiddelen in de lijm uitgewerkt en is zodoende het loopvlak stabiel gehecht en is ook het natuurrubber wat harder geworden.

Monteer je bandje ook manueel en niet met een monteerhulpje want dit rekt lokaal de band teveel op waardoor zwakke plekke ontstaan.
Zeker als je met latex bibas rijdt wil je hier echt wel op letten want latex is dermate elastisch dat het zich altijd wel een uitweg vindt.
Met leuke knallers voor gevolg.....

Ciao, ;)
Snobisme is een dure hobby...

poulain
Forum-lid

poulain 23 apr 2011 22:57

Ik heb ongeveer 2000 km op een setje Veloflex Black gereden, zonder één lek.

Maar:
* (zoals fdegrove aaanraadt) eerst een tijdje laten drogen;
* niet in de regen gebruikt;
* banden steeds gecontroleerd op steentjes.

Als je deze maatregelen neemt, zijn het superbandjes, zeker met latex biba.
Een band als de Conti 4000s kan qua rij-eigenschappen niet in de schaduw staan (maar zodra het slecht weer wordt, rijd ik daar toch maar op; een Conti 4000s gaat ook langer mee; een band blijft een compromis).

bike_add1ct
Forum-lid

bike_add1ct 23 apr 2011 23:58

^ wat hij zegt

Wel slijten ze gewoon vrij hard, en dan zal je ook vrij vaak lek gaan rijden. Dus op tijd vervangen en je hebt veel plezier van een stel heerlijke bandjes.

r600
Forum-lid

Gebruikersavatar r600 24 apr 2011 00:48

Bedankt fdegrove, poulain en bike_addict voor de info!
Ik heb de bandjes nauwelijks laten 'besterven' in de kelder. Zal dit de volgende keer zeker doen. Ik wist dat dit geldt voor tubes maar niet dat dit ook geldt voor banden als Veloflex.

em
Forum-lid

em 24 apr 2011 01:01

Ik rij sinds vorig jaar op Veloflex Pave bandjes met latex binnenbanden op mijn mooi weer-fiets. Erg prettige combinatie om te rijden, maar een drama om te monteren. Tot op heden (nog) niet lek mee gereden en ik omdat ik geen zin heb om om te rijden pak ik vaak ook gewoon een grindpad mee als dat op mijn pad ligt. Geen centje pijn.

Wat dat rijpen betreft, doe je dat in de verpakking of moet je de band daarvoor ophangen of om een oude velg spannen ofzo?

fdegrove
Forum-lid

fdegrove 24 apr 2011 04:57

Hoi,
bike_add1ct schreef:^ wat hij zegt

Wel slijten ze gewoon vrij hard, en dan zal je ook vrij vaak lek gaan rijden. Dus op tijd vervangen en je hebt veel plezier van een stel heerlijke bandjes.

Niet meer of minder (naar mijn ervaring eerder minder) dan een zeg maar een Conti bandje.

Met een stel Veloflex Crabon tubes rij je echt wel 5.000km bij normaal gebruik naar ervaring. Toegegeven geen wedstrijdgebruik maar het zegt toch wel wat.

Ciao ;)

fdegrove
Forum-lid

fdegrove 24 apr 2011 05:07

Hoi,

EM schreef:Ik rij sinds vorig jaar op Veloflex Pave bandjes met latex binnenbanden op mijn mooi weer-fiets. Erg prettige combinatie om te rijden, maar een drama om te monteren. Tot op heden (nog) niet lek mee gereden en ik omdat ik geen zin heb om om te rijden pak ik vaak ook gewoon een grindpad mee als dat op mijn pad ligt. Geen centje pijn.

Wat dat rijpen betreft, doe je dat in de verpakking of moet je de band daarvoor ophangen of om een oude velg spannen ofzo?

Veloflex bandjes altijd met de hand monteren en nooit met enig gereedschap monteren.
Voor zover ik weet ontvang je die bandjes onverpakt. Gewoon ophangen of in een kartonnen doos losjes laten liggen weg van licht en vocht.

Ciao, ;)

poulain
Forum-lid

poulain 24 apr 2011 10:23

De 5.000 km die fdegrove noemt, haal ik zeker niet met de Blacks; de achterband heeft het beste nu wel gehad; het voorbandje is nog wel goed.

Nav wat EM opmerkt: monteren was bij mij ook een drama; zo'n beetje de lastigste band die ik heb meegemaakt.

Plaats reactie