dag,
ik heb een paar jaar terug een batavus rr elite racefiets aangeschaft, mirage campagnolo afgemonteerd. Destijds nieuw gekocht maar eigenlijk veel te weinig gebruikt.
Dit omdat ik de fiets eigenlijk enkel voor mooi weer 's avonds wil gebruiken en een keer in het weekend. De hele tour van speciale kleding aantrekken en diepe zithouding op de fiets schrikt me af, zeker nadat ik vorig jaar door m'n rug ben gegaan en die speelt af en toe ook op. Ik denk daarom dat een pure racefiets eigenlijk niet aan mij besteed is. Ontspannen fietsen is er voor mij met deze fiets eigenlijk niet bij.
Daarom dacht ik erover om een andere fiets aan te schaffen en mijn oog viel op zo'n fitnessbike. Is dat wat? Er is zoveel keuze, en ik wil een kwalitatief degelijke fiets. Wat me ook aantrekt is de wat stevigere band die doorgaans op zo'n fitnessbike ligt, die zal je niet zo snel lek rijden dacht ik. De bedoeling is een fiets aan te schaffen puur voor op de weg, doel is conditie op peil houden.
Waar op te letten? De prijzen liggen enorm uiteen, van een 400 tot 1400 euro. Ik wil gevoelsmatig niet teveel in kwaliteit terug gezien vanaf de batavus, meer een gevoelskwestie hoor maar toch.
ALs iemand tips/ ideeen heeft hoor ik ze graag, alvast bedank!
goed advies aangaande racefiets/ hybride
De FX-serie van Trek is wat mij betreft een goede keuze qua prijs-kwaliteit. Ik heb 2 jaar naar volle tevredenheid op een 7.5 FX gereden. De zit is iets rechterop en daardoor comfortabeler. Ik had uiteindelijk de omgekeerde behoefte: wilde wat dieper zitten en wat sportiever bezig zijn.
Ik heb met dezelfde overwegingen gespeeld, met name aangaande de rugproblemen die je noemt.
Fitnessbikes zijn eigenlijk altijd raceframes met een flatbar, zoals bv mijn Orbea Spatios. Ik denk dat jij beter af bent met een crosshybride. Dit is een fiets die het midden houdt tussen een racer en een MTB, veelal voorzien v/e verende vork en idem zadelpen.
Jaren terug had ik een Gitane Outdoor 1000 crosshybride gekocht a EUR 599,- en hoewel deze fiets niet veel voorstelt in termen van hoogwaardigheid heb ik er veel plezierige km's mee gefietst, vooral door de ontspannen geometrie v/h frame en de vering. Eigenlijk spijtig dat ik deze fiets weggedaan heb voor de veel duurdere Orbea fitnessbike.
Kijk eens naar iets als de Cube LTD CLS Comp:
http://www.bike2build.nl/product/BK6807 ... cold-black
Een sportieve hybride met een fijne ontspannen geometrie en ook nog eens prettig geprijsd, maar dat is dan ook terug te vinden in de afmontage.
Ietwat hoogwaardiger afgemonteerd de Cube Overland:
http://www.bike2build.nl/product/BK6842 ... blackngrey
De reden dat ik Cube aanhaal is omdat ik uit ervaring weet dat deze fietsen een erg fijne geometrie hebben voor mensen, zoals jij en ik, die niet diep kunnen en willen zitten op de fiets. Trek gebruikt, voor zover ik weet, doorgaans een langere bovenbuis waardoor de zit verder voorover is.
Wat banden aangaat, er zijn genoeg versterkte banden op de markt die behoorlijk lekvast zijn, maar het is inderdaad zo dat de band op een crosshybride hoger is dan die op de racefiets/fitnessbike.
Hopelijk heb je hier wat aan.
Succes met de keuze!
groeten,
Lawrence.
Fitnessbikes zijn eigenlijk altijd raceframes met een flatbar, zoals bv mijn Orbea Spatios. Ik denk dat jij beter af bent met een crosshybride. Dit is een fiets die het midden houdt tussen een racer en een MTB, veelal voorzien v/e verende vork en idem zadelpen.
Jaren terug had ik een Gitane Outdoor 1000 crosshybride gekocht a EUR 599,- en hoewel deze fiets niet veel voorstelt in termen van hoogwaardigheid heb ik er veel plezierige km's mee gefietst, vooral door de ontspannen geometrie v/h frame en de vering. Eigenlijk spijtig dat ik deze fiets weggedaan heb voor de veel duurdere Orbea fitnessbike.
Kijk eens naar iets als de Cube LTD CLS Comp:
http://www.bike2build.nl/product/BK6807 ... cold-black
Een sportieve hybride met een fijne ontspannen geometrie en ook nog eens prettig geprijsd, maar dat is dan ook terug te vinden in de afmontage.
Ietwat hoogwaardiger afgemonteerd de Cube Overland:
http://www.bike2build.nl/product/BK6842 ... blackngrey
De reden dat ik Cube aanhaal is omdat ik uit ervaring weet dat deze fietsen een erg fijne geometrie hebben voor mensen, zoals jij en ik, die niet diep kunnen en willen zitten op de fiets. Trek gebruikt, voor zover ik weet, doorgaans een langere bovenbuis waardoor de zit verder voorover is.
Wat banden aangaat, er zijn genoeg versterkte banden op de markt die behoorlijk lekvast zijn, maar het is inderdaad zo dat de band op een crosshybride hoger is dan die op de racefiets/fitnessbike.
Hopelijk heb je hier wat aan.
Succes met de keuze!
groeten,
Lawrence.
Cube AMS Comp 2010
Next: Specialized Roubaix òf Bianchi Via Nirone C2C ??
dank voor de reacties! vooral LauLau, ik denk inderdaad dat zo'n cube overland wat zou kunnen zijn.
De FX van Trek ziet er ook goed uit. Ik denk er goed aan te doen te gaan proefrijden.
De fiets die ik nu heb is er zo een: check
Dus Batavus RR elite, campanolo mirage. In totaal 1500 km mee gefietst, jaartje of 5-6 oud. Onbeschadigd.
Wat is een redelijke prijs voor verkoop van deze fiets?
De FX van Trek ziet er ook goed uit. Ik denk er goed aan te doen te gaan proefrijden.
De fiets die ik nu heb is er zo een: check
Dus Batavus RR elite, campanolo mirage. In totaal 1500 km mee gefietst, jaartje of 5-6 oud. Onbeschadigd.
Wat is een redelijke prijs voor verkoop van deze fiets?
Trek FX had ik ook al eens naar gekeken destijds, maar de diepe(re) zit leek me niks, juist door die lange bovenbuis.
Proefrijden is essentieel, hiermee weet je ongeveer gelijk alles wat er te weten valt over het frame voor jou persoonlijk.
Erg moeilijk te zeggen wat die fiets kan opbrengen, maar zet hem gewoon te koop voor dezelfde prijs als in de advertentie die je doorlinkte en kijk dan even verder. Eea hangt natuurlijk ook samen met de nieuwprijs die jij destijds betaald hebt.
groeten,
Lawrence.
Proefrijden is essentieel, hiermee weet je ongeveer gelijk alles wat er te weten valt over het frame voor jou persoonlijk.
Erg moeilijk te zeggen wat die fiets kan opbrengen, maar zet hem gewoon te koop voor dezelfde prijs als in de advertentie die je doorlinkte en kijk dan even verder. Eea hangt natuurlijk ook samen met de nieuwprijs die jij destijds betaald hebt.
groeten,
Lawrence.
Cube AMS Comp 2010
Een crosshybride lijkt me inderdaad een goede keuze in jouw geval. Ik heb er zelf een naast mijn racefiets en ik gebruik hem in de winter en soms voor woon-werk als ik niet met mijn stadsfiets wil. De zit is een stuk comfortabeler en jem hoeft je minder zorgen te maken om een slecht wegdek of een gravelpaadje. Ik ga er ook het bos mee in al merk ik wel dat een MTB hier beter zou zijn.
Laulau heeft gelijk met de Trek. Ik heb een X700, en ik zit ver voorover. Daarnaast is de Trek niet geveerd en hij geeft de oneffenheden door waardoor hij niet erg comfortabel is.
Ik heb ook naar de Stevens gekeken. De prijs/kwaliteitverhouding van die fietsen vind ik heel erg goed, en bij de Cross modellen vind je leuke fietsen in verschillende prijsklassen.
Ik heb ook naar de Stevens gekeken. De prijs/kwaliteitverhouding van die fietsen vind ik heel erg goed, en bij de Cross modellen vind je leuke fietsen in verschillende prijsklassen.
Naast de fx serie van Trek, heb je natuurlijk ook nog de 7000 serie. 7500, 7700 e.d. Die hebben een veersysteem in de balhoofdbuis zitten. Toch lichte vering, maar je hoeft geen zware vork mee te nemen. www.trek-bikes.com