Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

uitdaging: welke fiets voor een zwaargewicht?

vvvsandra
Forum-lid

vvvsandra 10 apr 2010 23:00

Hoi forumlezers.
Ik ben al een tijdje op zoek naar een nieuwe racefiets.
profiel: beginnende fietser gewicht 100 kilo (hoop door het fietsen weer te dalen naar 90 kilo.......)

ik heb de volgende fietsen op het oog

shimano 105 afgemonteerd (geld voor alle onderstaande fietsen)
* caad 9 aluminium frame
* cannondale synapse (carbon)
* scott CR1 team (carbon)
* trek madone 5.x (carbon)
* andere fiets?

het gaat me in eerste instantie om de functionaliteit en houdbaarheid gezien mijn gewicht. qualooks val ik op de amerikaanse merken zoals jullie zien

Verder zou ik graag een advies willen over de wielen, welke merken komen in aanmerking?

alvast bedankt voor de adviestips!

nieuweling
Forum-lid

nieuweling 11 apr 2010 14:42

Elk frame zal je gewicht wel kunnen houden. Het belangrijkste is dat de wielen oke zijn voor jouw gewicht. Campa wielen zouden je zeker moeten houden, maar als je op zeker wilt spelen zou ik een handgespaakt setje nemen. Mavic open pro velgen en 105 naaf bv .

Ik zou trouwens als beginnende fietser eerder gaan voor een aluminium frame met ultegra of dura-ace dan een carbon frame met 105

Nieuweling

jell-ee
Forum-lid

jell-ee 11 apr 2010 19:45

Wellicht is een Merida sculptura 905 iets voor je. Carbon, ultegro 6700, ultegra naven, met een alexrim velg, vol bespaakt. Als je het mij vraagt heel betrouwbare wielset. 2000euro advies.

Dat scheelt toch wel op bijvoorbeeld een madone, maarja mooi moet je het natuurlijk wel vinden. [img=http://www.bikelevel.nl/site/components ... 5ce789.jpg]

madhill
Forum-lid

madhill 11 apr 2010 20:40

Het frame zal het probleem niet zijn, wielen zijn dan wel belangrijk.
De Easton EA50 en EA70 zijn geschikt voor een gewicht tot 150kg.
Bij Futurumshop.nl staan de toelaatbare gewichten in de omschrijving van de wielsets.
Pinarello FP6, Campa SR titanium, Shamal Ultra

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 11 apr 2010 20:42

Die omschrijvingen kun je ruim nemen, want Campa zit bijv altijd erg laag met hun opgaves. Die wielen kunnen veel, veel meer hebben.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!

vvvsandra
Forum-lid

vvvsandra 13 apr 2010 10:35

wielen, zijn inderdaad ook zeer belangrijk.

Maar welke wielen? op easton na vind ik bijna bij geen enkele leverancier van banden dat deze voldoen aan een bepaald gewicht.
Hebben jullie nog tips?

thja14
Forum-lid

thja14 13 apr 2010 11:23

Ik ben zelf regelmatig ruim boven de 100kg.
Ik rijd zonder problemen (ook wedstrijden) met:
Campgnolo Neutron.
Handgespaakt DT 240 met mavic open pro (meeste wedstrijden op dit setje)
Ksyrium ES of SL, hoe heten die dingen ook al weer (die met die ene rode spaak)
Bontrager race lite (een oudere set, deze niet in wedstrijden, maar wel tijdens training deze set is trouwens veruit de goedkoopste en voldoet voor mij prima, blijven mooi recht.)
Passie voor het fietsen en de fietsen.

coen
Forum-lid

coen 13 apr 2010 12:00

Ben zelf ergens tussen de 95 en 105, rij al jaren op Fulcrum R3. Per mail gaven ze aan dat er geen beperkingen waren in gewicht. In de bijsluiter staat een gewicht van 82.

Ze moeten wel wat vaker gesteld worden, maar ze zijn en blijven recht, geen spaakbreuk
Wilier Mortirolo
Endorfin Speed II SL
Cadex CFM-3

kalkko
Forum-lid

kalkko 13 apr 2010 12:05

Gewoon Rigida dp18 niet kapot tekrijgen.

stephan68
Forum-lid

Gebruikersavatar stephan68 13 apr 2010 22:04

Rijd sinds vorig jaar april (dus bijna een jaar) probleemloos op een Easton EA50 wielset. Woog 110, nu rond de 100. Ben er ook qua rijgedrag tevreden over, dus wat mij betreft zeker ook het overwegen waard.

Het frame wat ik destijds heb gekozen is een aluminium-frame (Jan Janssen Eclypse). Heb destijds bewust voor aluminiumframe gekozen ondanks het feit dat volgens de meeste FM's mijn gewicht geen probleem zou zijn. Hoe sterk het ook mag zijn durfde het toch niet aan. Maar eerlijkheidshalve moet ik toegeven dat carbon-frames destijds nog wel wat duurder waren, wat budgettair weer niet goed uitkwam. Weet niet goed hoe die verhoudingen nu liggen.

Verder heb ik 'm af laten monteren met Shimano Ultegra triple. Omdat heuveltje op niet erg aan mij besteed is, maar ik het wel soms leuk vind om te doen, voor een triple gekozen. Beter mee verlegen, dan om verlegen! Moet zeggen dat het me steeds beter af gaat. En ook al gebruik ik het kleinste voorblad niet veel, straks tijdens de Grenslandklassieker in mei weet ik zeker dat ik blij ben dat ik 'm heb.

Zo maar wat ervaringen waarmee je misschien je voordeel kan doen. Veel succes met je keuze en laat ons weten wat het uiteindelijk geworden is.

jpistoor
Forum-lid

jpistoor 07 jul 2010 21:17

Ben zelf ook rond de 95 kg en rij sinds kort op een alu Cube Agree Pro 2010. Is een fijn fietsje en standaard met Easton Vista SL wielen; vooralsnog een hele stijve combinatie waarop ik me goed thuis voel. Ik kom van een mountainbike af en was bang dat een racefiets (m.n. de wielen) wel eens wat slap konden aanvoelen, maar tot nu toe nog niet veel van gemerkt.

madhill
Forum-lid

madhill 07 jul 2010 21:44

Ben 97kg en rij nu met de Dura Ace Scandium set. Geen problemen mee.
Voor de liefhebbers heb ik nog een setje handgespaakte Mavic Open Pro met de nieuwe Ultegra 6700 naven te koop. 140 km gereden en helemaal nagetrokken. Bomproof dus.
Hoeven niet persee weg want eten geen brood. Staan dus niet op het forum te koop :)
Pinarello FP6, Campa SR titanium, Shamal Ultra

Plaats reactie