Korte inleiding: Ik had als trainingsfiets een Coppi K14 en als wedstrijdfiets een Giant TCR ltd bj2000. (voor triathlon, dus met TT stuur combinatie)
Afgelopen winter een nieuwe wedstrijdfiets opgebouwd (Planet X Stealth Pro Carbon en het TCR frame opgebouwd met de onderdelen van de Coppi K14 om als trainingsfiets te dienen.
Probleem met de TCR: Hij voelt ongelovelijk zenuwachtig aan, zeker met wind, en wat lagere snelheden. De Fiets valt ook in bochten (Rechtsom heel soepel, linksom meer werken)
Relevante Specs:
Giant TCR ONCE ltd, bouwjaar 2000, alu frame, carbon vork
Mavic Kysrium (SSC achter, Elite voor)
110mm stuurpen, standaard 42cm stuur
Nageken
-geen scheuren in frame
-frame lijkt recht
-wielen zijn recht
-spaakspanning ok
-geen speling op naven
-geen speling in balhoofd
-balhoofd loopt erg soepel
-wielen uitgelijnd
nog te doen (al gedaan, nog niet getest): nieuw rubber, achterband was wat vierkant
NOTE:
-Heb die TCR altijd gebruikt met een ossenkopstuur, nu voor het eerst met koersstuur, handen dus dichter bij het balhoofd, ook met handen op remgrepen
-Heb afgelopen maand alleen maar kilometers gemaakt op de tijdritfiets
-TCR zit 3cm minder diep dan de tijdritfiets (-19 vs -16cm) dus iets minder druk op het voorwiel
-Alle frames zijn maat Medium
-Ik ben 180cm bij 75kg
Ik weet dat het deels wennen is, maar het fietsen viel goed tegen...
VRAAG
zijn er verder nog mogelijke oorzaken?
zijn er manieren om hem stabieler te doen aanvoelen
Instabiel rijgedrag
Caranium schreef:Drink eens wat minder alcohol voor je gaat fietsen, scheelt enorm...
Wat is dit nu voor reactie? Ik zie geen

Ik heb geen antwoord op TS zijn vragen maar jouw 'antwoord' draagt zeker niets bij.
Zorro
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5374
- Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15
In principe is de geometrie van een Giant vragen om instabiliteit d.w.z. extreem sloping, weinig maten en te snel buiten de optimale verhoudingen voor de berijder.
Een te groot frame zonder veel stuurdruk gaat al snel instabiel aanvoelen (net als teveel spacers) waar niet mee gezegd is dat iedereen daar last van zal ondervinden.
dat het met een ligstuur goed gaat (veel druk op voorwiel is niet vreemd).
Dus kijken of de geometrie klopt (giant is 7 cm sloping, en de virtuele bovenbuislengte uitzoeken) en dat vergelijken met de coppi.
Breder stuur, langere voorbouw, ander voorwiel sporing controleren e.d. kan helpen maar zijn eigenlijk lapmiddelen voor een onjuiste framemaat.
Een te groot frame zonder veel stuurdruk gaat al snel instabiel aanvoelen (net als teveel spacers) waar niet mee gezegd is dat iedereen daar last van zal ondervinden.
dat het met een ligstuur goed gaat (veel druk op voorwiel is niet vreemd).
Dus kijken of de geometrie klopt (giant is 7 cm sloping, en de virtuele bovenbuislengte uitzoeken) en dat vergelijken met de coppi.
Breder stuur, langere voorbouw, ander voorwiel sporing controleren e.d. kan helpen maar zijn eigenlijk lapmiddelen voor een onjuiste framemaat.
Thanks voor de reactie!
Frame zal eerder iets te klein zijn dan te groot 9ben 180cm, frames is een M zonder spacers met neutrale stuurpen)
Zit even te kijken wat wijsheid is eventueel andere stuurpen (om dieper te zitten, zit voor mijn gevoel nu te rechtop, maar dat is dan een verstelbare, dus kost weer stijfheid)
Eventueel kijken of ik het balhoofd stugger kan afstellen.
Ik ga iig even de coppi nameten, en kijken of ik geometrie tekeningen kan vinden. Coppi was btw voorzien van een Giant TCR vork
Frame zal eerder iets te klein zijn dan te groot 9ben 180cm, frames is een M zonder spacers met neutrale stuurpen)

Zit even te kijken wat wijsheid is eventueel andere stuurpen (om dieper te zitten, zit voor mijn gevoel nu te rechtop, maar dat is dan een verstelbare, dus kost weer stijfheid)
Eventueel kijken of ik het balhoofd stugger kan afstellen.
Ik ga iig even de coppi nameten, en kijken of ik geometrie tekeningen kan vinden. Coppi was btw voorzien van een Giant TCR vork
Quintana Roo CD0.1 - Record - FSA SRM- Zipp 900/H3
Planet-X Stealth - SuperRecord - Powertap
Planet-X Stealth - SuperRecord - Powertap