Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Instabiel rijgedrag

scighera
Forum-lid

scighera 24 apr 2010 00:50

Korte inleiding: Ik had als trainingsfiets een Coppi K14 en als wedstrijdfiets een Giant TCR ltd bj2000. (voor triathlon, dus met TT stuur combinatie)
Afgelopen winter een nieuwe wedstrijdfiets opgebouwd (Planet X Stealth Pro Carbon en het TCR frame opgebouwd met de onderdelen van de Coppi K14 om als trainingsfiets te dienen.

Probleem met de TCR: Hij voelt ongelovelijk zenuwachtig aan, zeker met wind, en wat lagere snelheden. De Fiets valt ook in bochten (Rechtsom heel soepel, linksom meer werken)

Relevante Specs:
Giant TCR ONCE ltd, bouwjaar 2000, alu frame, carbon vork
Mavic Kysrium (SSC achter, Elite voor)
110mm stuurpen, standaard 42cm stuur

Nageken
-geen scheuren in frame
-frame lijkt recht
-wielen zijn recht
-spaakspanning ok
-geen speling op naven
-geen speling in balhoofd
-balhoofd loopt erg soepel
-wielen uitgelijnd

nog te doen (al gedaan, nog niet getest): nieuw rubber, achterband was wat vierkant

NOTE:
-Heb die TCR altijd gebruikt met een ossenkopstuur, nu voor het eerst met koersstuur, handen dus dichter bij het balhoofd, ook met handen op remgrepen
-Heb afgelopen maand alleen maar kilometers gemaakt op de tijdritfiets
-TCR zit 3cm minder diep dan de tijdritfiets (-19 vs -16cm) dus iets minder druk op het voorwiel
-Alle frames zijn maat Medium
-Ik ben 180cm bij 75kg

Ik weet dat het deels wennen is, maar het fietsen viel goed tegen...

VRAAG
zijn er verder nog mogelijke oorzaken?
zijn er manieren om hem stabieler te doen aanvoelen
Quintana Roo CD0.1 - Record - FSA SRM- Zipp 900/H3
Planet-X Stealth - SuperRecord - Powertap

caranium
Forum-lid

caranium 24 apr 2010 01:32

Drink eens wat minder alcohol voor je gaat fietsen, scheelt enorm...
Time flies like the wind, fruit flies like banana´s

Zorro
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Zorro 24 apr 2010 01:36

Caranium schreef:Drink eens wat minder alcohol voor je gaat fietsen, scheelt enorm...

Wat is dit nu voor reactie? Ik zie geen :D en moet dus aannemen dat je dit serieus bedoelt?

Ik heb geen antwoord op TS zijn vragen maar jouw 'antwoord' draagt zeker niets bij.

Zorro
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

caranium
Forum-lid

caranium 24 apr 2010 02:15

Jouw antwoord wel dan? Die is zelfs niet grappig...
Ik wist alleen niet hoe ik zo'n smiley maak.
Time flies like the wind, fruit flies like banana´s

sharkman113
Forum-lid HC

sharkman113 24 apr 2010 10:13

In principe is de geometrie van een Giant vragen om instabiliteit d.w.z. extreem sloping, weinig maten en te snel buiten de optimale verhoudingen voor de berijder.
Een te groot frame zonder veel stuurdruk gaat al snel instabiel aanvoelen (net als teveel spacers) waar niet mee gezegd is dat iedereen daar last van zal ondervinden.
dat het met een ligstuur goed gaat (veel druk op voorwiel is niet vreemd).
Dus kijken of de geometrie klopt (giant is 7 cm sloping, en de virtuele bovenbuislengte uitzoeken) en dat vergelijken met de coppi.
Breder stuur, langere voorbouw, ander voorwiel sporing controleren e.d. kan helpen maar zijn eigenlijk lapmiddelen voor een onjuiste framemaat.

scighera
Forum-lid

scighera 24 apr 2010 11:43

Thanks voor de reactie!
Frame zal eerder iets te klein zijn dan te groot 9ben 180cm, frames is een M zonder spacers met neutrale stuurpen) :)
Zit even te kijken wat wijsheid is eventueel andere stuurpen (om dieper te zitten, zit voor mijn gevoel nu te rechtop, maar dat is dan een verstelbare, dus kost weer stijfheid)
Eventueel kijken of ik het balhoofd stugger kan afstellen.

Ik ga iig even de coppi nameten, en kijken of ik geometrie tekeningen kan vinden. Coppi was btw voorzien van een Giant TCR vork
Quintana Roo CD0.1 - Record - FSA SRM- Zipp 900/H3
Planet-X Stealth - SuperRecord - Powertap

loetleen
Forum-lid

loetleen 26 apr 2010 11:30

Een stugger afgesteld balhoofd maakt het rijgedrag juist instabieler. Het geeft ook extra slijtage op de balhoofdlagers.
Trek Madone 6 2011

Plaats reactie