Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Vittoria pitstop

juul
Forum-lid

juul 27 apr 2010 12:14

Misschien dat het ergens al is beschreven, maar stel ik heb mijn lekke tube gerepareerd met Vittoria Pitstop. Ongeveer 3 maanden rijd ik op mijn gerepareerde tube en de Vittoria pitstop blijkt uitgewerkt te zijn en mijn tube is weer lek. Kan ik dan wederom de tube met Vittoria pitstop repareren?

Groeten

em
Forum-lid

em 27 apr 2010 14:14

Sorry om je topic te kapen, maar werkt Pitstop eigenlijk ook bij gewone bandjes? (geen tubes)

fdegrove
Forum-lid

fdegrove 27 apr 2010 14:39

Hoi,

Ja en ja maar er zijn betere middelen dan Pittstop om een lek te dichten als je niet ergens verloren langs de weg staat.

Ciao, ;)
Snobisme is een dure hobby...

revolution
Forum-lid

revolution 27 apr 2010 14:52

Wil je dat met ons delen? werkt het ook met butyl (conti competition)?

fdegrove
Forum-lid

fdegrove 28 apr 2010 01:31

Hoi,

Sinds een vijftal jaren gebruik ik voor thuis herstelling Tufo Sealant (de oude versie) met 90% succes.
Dit produkt is ondertussen opgesplitst in een formule voor preventief gebruik (ben daar geen voorstander van omdat er te veel nadelen aan vast zitten) en een produkt dat geformuleerd is op het dichten van lekken (Tufo Extreme Sealant of zoiets).
De prijs van het nieuwe produkt is hierdoor flink de hoogte ingegaan vandaar dat ik dan ook het net afschuim en stelselmatig de voorraad aanvul met het oorspronkelijke produkt.
Ook al vanwege het feit dat je vloeibaar latex gebruiken kan om ook de base tape (stootlint) weer te bevestigen indien er een handmatige herstelling heeft plaatstgevonden. Dat even terzijde.

Je kan met 15 a 20 ml van dit produkt vaak een betrouwbare herstelling verrichten.
Grotere schade vergt dan weer het klassieke naald en draad werk en dat is niet altijd even eenvoudig.

Gelijkaardige produkten zijn Schwalbe's Doc Blue (same, same but different) en ook Vittoria Pittstop wordt onder de naam Caffe Latex verkocht maar dan zonder de spuitbus onder druk.
Dit laatste heeft als preventief middel het voordeel dat het zich als een schuim helemaal in de biba verdeelt, vaste vloeistoffen neigen zich op een bepaald punt te concentreren wat de dynamische balans van het wiel verstoort.

Als minpunt krijg je dan weer dat het schuim minder snel het lek zal dichten. Even een vinger op het lek houden tot de vloiestof stolt kan helpen maar, naar mijn ervaring stuwt dit dan weer te weinig vloeistof naar het lek.
Als er dan nadien bij het rijden overdruk onstaat gaat de band weer lekken.
Idem ditto voor Vitto's Pittstop uiteraard.

Al de typisch latex gebaseerde produkten werken met zowel butyl als latex bibas hoewel de kans op blijvende herstelling groter is met butyl dan latex. Latex op latex hecht zich immers niet zo best.

Er zitten ook nadelen aan vast; eens latex ingebracht dien je enkele maanden lang die band onder druk te houden.
Nadien is alle vloiebare latex verhard is en kan je de band aan de kant houden indien gewenst.

Ciao, ;)

juul
Forum-lid

juul 28 apr 2010 16:21

Bedankt voor de info, we zijn weer een stuk wijzer.

repsinnfein
Forum-lid

repsinnfein 30 apr 2010 11:07

Ik gebruik in mijn tubes joe's no flat, en herhaal dit na telkens ongeveer zes maanden.
Wat ik mij daarbij afvraag: wat gebeurd er met de latex na die zes maand ? Stolt deze en vormt dit een probleem ?
Aangezien ik mijn tube wielen slechts sporadisch en bij goed weer gebruik gaan deze lang mee (in tijd).

fdegrove
Forum-lid

fdegrove 30 apr 2010 15:36

Hoi,

Algemeen mag je stellen dat de door de fabrikant aanbevolen hoeveelheid aan vloeibare latex na 3 maanden helemaal verhard zal zijn.

Als je dus niet vaak rijdt zie ik niet in waarom je vloeibare latex preventief zou inbrengen.

Ciao, ;)

repsinnfein
Forum-lid

repsinnfein 30 apr 2010 16:31

Dat vind ik nu een rare redenering.
Dat je nu veel rijdt of niet heeft toch niets te maken met het niet willen plat rijden.
Ik stel dus mijn vraag anders: hoeveel keer kan je het goedje hervullen ?
Maw heeft de substantie die na een tijd verhard is in de tube invloed op de rij-eigenschappen en rolweerstand, of is deze verwaarloosbaar ?

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 30 apr 2010 16:59

Dat moet je toch niet willen, per keer ben je iets van 20 gram latex in je band aan 't stoppen. Stop er gewoon niets in en neem Pitstop mee voor onderweg.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

campasuper
Forum-lid

campasuper 30 apr 2010 17:12

Amclassic-fan schreef:Dat moet je toch niet willen, per keer ben je iets van 20 gram latex in je band aan 't stoppen. Stop er gewoon niets in en neem Pitstop mee voor onderweg.

Blijft die Pitstop niet aan je ventiel plakken?
Als je Campa hebt, wil je echt nooit meer iets anders

fdegrove
Forum-lid

fdegrove 30 apr 2010 17:17

Hoi,

Er staat een mini-handleiding op het busje gedrukt en daar wijst men er op dat je na gebruik het ventiel dient schoon te vegen en dan te sluiten.

Ciao, ;)

Plaats reactie