Zat zo eens te denken :
Als je nu niet al te diep wilt zitten op een racefiets is het dan aan te bevelen
om een maatje groter te nemen ?
Bv mijn lengte is 1.84 bbl 88 cm
Racefiets oud was 58 cm , heb nu een mooie gezien in de maat 60 ( italiaans met columbus slx staal frame)
Natuurlijk is eea nog bij te stellen , maar gaat de vlieger op dat als je een iets groter framemaat neemt je ook wat rechter op zit ?
iets te groot of te klein
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
wfk schreef:Zat zo eens te denken :
Als je nu niet al te diep wilt zitten op een racefiets is het dan aan te bevelen
om een maatje groter te nemen ?
Bv mijn lengte is 1.84 bbl 88 cm
Racefiets oud was 58 cm , heb nu een mooie gezien in de maat 60 ( italiaans met columbus slx staal frame)
Natuurlijk is eea nog bij te stellen , maar gaat de vlieger op dat als je een iets groter framemaat neemt je ook wat rechter op zit ?
Het is een stuk verstandiger om wel of niet diepzitten te regelen met stuur- en zadelhoogte. Op een passend frame wel te verstaan. Trap niet in de valkuil van een verkeerde maat omdat het nu zo mooi en betaalbaar is.

Klop iid , alleen is t niet altijd makkelijk .
En veel merken hebben bv wel 58 en 60 en weer andere 57 , 59
en dat is ook het gekke , toen ik voor mijn oude fiets ging had ik volgens de meting 59 , maar de fiets was er alleen in de maat 58 bij die shop.
Had het een 60 geweest dan had dat m ook geworden.
Dus vandaar.
En veel merken hebben bv wel 58 en 60 en weer andere 57 , 59
en dat is ook het gekke , toen ik voor mijn oude fiets ging had ik volgens de meting 59 , maar de fiets was er alleen in de maat 58 bij die shop.
Had het een 60 geweest dan had dat m ook geworden.
Dus vandaar.
wfk neem eens een kijke in het FAQ-topic bovenaan de topiclijst van deze pagina. In de eerste post staat een link naar ' Geometrie tabellen lezen' , waarin door Amclassic-fan prima uitgelegd wordt waar je op moet letten bij het vinden van een frame nadat je een fatsoenlijke meting gedaan hbet. Meest interessant: lengte bovenbuis en balhoofdbuis. Succes!