Fietsvrouwen aan het woord. Tips, ervaringen en adviezen.

low budget fietsen

stien
Forum-lid

stien 30 apr 2010 13:08

Ik heb twee banen en toch verdien ik niet veel. Ik heb netto 1300 euro/maand te besteden, en daar moet ik ook alle vaste lasten van betalen (huur, energie). Je begrijpt dat er dan niet veel overblijft voor m'n fietshobby.
Ik probeer alles met zo min mogelijk geld te doen.
Ik heb een tweedehands Giant OCR racefiets, 27 versnellingen met Shimano Tiagra (twee jaar gelden gekocht voor 375 euro,- plus gratis 6 maanden garantie, nadat ik de fietsenmaker lief had aangekeken). Ik laat m'n fiets onderhouden door een vriend. Maar al met al is fietsen voor mijn budget een dure hobby. Soms lukt het ook niet. Dit voorjaar moesten de cassette en ketting na 10000 km fietsen worden vervangen. Kosten ruim 70 euro, dat heb ik moeten uitstellen tot m'n salaris weer was gestort.
Hoe houden jullie fietsen betaalbaar???.
Ik probeer zo zuinig mogelijk te zijn op m'n fiets. Ik maak 'm altijd heel goed schoon zodat de ketting en tandwielen minder slijten. Ik koop nooit dure sportdrankjes, ik heb half water/half sinaasappelsap in m'n bidon. In plaats van dure energierepen neem ik gedroogde dadels of abrikozen en krentenbollen. Ik koop geen merkkleding. Ik heb pas nog een 'n shirt, handschoenen en een fietsbroek (bijelkaar ongeveer 30 euro) bij de Aldi gekocht. Verder heb ik een klein spaarpotje waar ik geld in weg leg voor het fietsen. Een nieuwe band kost ook al 25 euro of meer, dan is het handig om wat geld achter de hand te hebben.

En wat doen jullie als je een k*** opmerking krijgen over je "pauper"fiets van iemand op een supersonisch carbonframe, zoals ik zelf heb meegemaakt? Daarom ben ik een beetje afgeknapt op fietsgroepjes, je hebt er altijd van die figuren bij die een ander met goedkoper (merkloos) materiaal lopen af te zeiken.

Stien

scorcher
Forum-lid

scorcher 30 apr 2010 13:14

Ten eerste: nooit je plezier in het fietsen laten verpesten door mafkezen die je fiets niet goed genoeg vinden!

Als (tot voor kort) student is je probleem heel herkenbaar, je bent zeker ook niet de enige.

Een tip wat betreft onderhoud: blijf je ketting goed onderhouden en schoonmaken, probeer wel je ketting op tijd te vervangen. Kost wel wat, maar daarmee voorkom je dat je de cassette of kettingbladen voortijdig moet vervangen. Dus zo om de 3000 km een nieuwe ketting, afhankelijk van weersomstandigheden. Dan gaat je cassette een stuk langer mee.

Livio Livius
Forum-lid HC

Livio Livius 30 apr 2010 13:25

Gewoon het forum af en toe afstruinen op koopjes. De meeste zaken gaan toch weg tegen zeer schappelijke prijzen incl kettingen/cassettes/etc.

Uiteindelijk gaat het om het fietsplezier en moeten de benen het werk doen op welke fiets je ook zit.
What makes the boat go faster?

daanilio
Forum-lid

daanilio 30 apr 2010 14:28

Zoals de andere al zeggen: Gewoon plezier houden in de sport. Iedereen doet dat op zijn eigen manier. Wat andere mensen van je fiets vinden moet je naast je neer leggen. Mensen die je voor gek willen zetten zijn meestal de mensen die zelf een probleem hebben en hun eigen onzekerheid willen verbergen door de focus op een ander te leggen. Geniet gewoon....op je eigen manier. Er zijn genoeg fietsgroepen die iedereen (met carbon fiets van 10.000,- of een oud barrel voor 200,-) accepteren en respectvol behandelen. Fietsen is wel een dure hobby maar je kan het zo gek maken als je zelf wil (of je budget toelaat). Op het forum kan je inderdaad veel zaken vinden die voor een goede prijs verkocht worden of soms zelf gratis op te halen.

perik
Forum-lid

perik 30 apr 2010 14:34

Zelf onderhoud doen en spulletjes in de aanbieding kopen op internet (Duitsland, Engeland) scheelt een stuk!

_jeroen_
Forum-lid

_jeroen_ 30 apr 2010 22:10

Ik vind het ook verbazingwekkend om te lezen, hoe makkelijk en wat voor bedragen er worden uitgegeven aan fietsen en accessoires. Je krijgt i.d. soms het gevoel er niet bij te horen als je geen fiets van minimaal €2000 euro hebt.

Ik heb sinds kort een Trek 1.2 afgemonteerd met een shimano 105 groep en nieuwe kleren aangeschaft. Een instapmodel wordt het genoemd... Ik heb van mijn leven nog nooit zoveel geld voor een nieuwe fiets betaald... over de aanschaf van alle kleren nog maar niet eens te spreken.

Ik speur i.g. alle aanbiedingen en internetwinkels af om het enigszins betaalbaar te houden.

bibske
Forum-lid

bibske 30 apr 2010 23:03

onthou 1 ding, het zijn de benen die het hem doen en al het andere kan wel helpen maar zijn niet zaligmakend!!!
Probeer inderdaad je spulletjes goedkoop of 2dehands te kopen, daar haal je al veel uit. Verder kan het soms geen kwaad om iets meer uit te geven aan materiaal dat dan weer een stuk langer meegaat. Wat betreft kleding probeer ik mijn spullen multifunctioneel te houden, mijn winterspullen gebruik ik bijvoorbeeld ook voor schaatsen en skieën.
Laat ook weten aan je familie en vrienden dat je nuttige fietscadeaus goed kan gebruiken. Zo heb ik voor mijn verjaardag nieuwe schoenen van mijn vriend gekregen en pedalen van mijn ouders.
Wat betreft voeding, ik eet een half uurtje voor het fietsen een krentenbol en heb voor onderweg een stuk ontbijtkoek en dat werkt voor mij prima in combinatie met water in de bidon.
Tenslotte wat betreft fietsmaten, sluit je aan bij groepjes studenten, die hebben ook maar een beperkt budget en daar doe je vast goede ideeën op. Als vrouw heb je dan ook het voordeel dat die mannen je met plezier helpen om je fiets in topconditie te houden.
Hou in ieder geval plezier in het fietsen!!

paulchris
Forum-lid

paulchris 30 apr 2010 23:38

Hier nog een low-budget fietser. Persoonlijk vind ik het waanzinnig wat sommige mensen aan hun fiets uitgeven, als je het afzet tegen wat ze er mee doen. Ik begrijp best dat als je veel fietst je ook veel geld uitgeeft aan je fiets, maar als je eens in de week een rondje fietst begrijp ik vaak niet wat duur materiaal toevoegt.

Zelf ben ik echt een heel recreatieve fietser, ik rij met veel plezier op een 2x6 speed stalen Raleigh met buiscommandeurs. Heb nog nooit een rare opmerking gehoord. Fietsen gaat wat mij betreft om het plezier en niet om het materiaal (sommige fietsers halen dan weer heel veel plezier uit hun materiaal , maar dat is wat anders;) )Iedereen moet lekker doen wat hij leuk vindt, maar ik rij heel tevreden op mijn fiets en heb geen moment behoefte aan wat anders.
Ik weet het zeker denk ik

velo
Forum-lid
Contact

velo 02 mei 2010 16:49

Wat alle anderen ook zeggen:

- Fietsplezier zit echt niet in de aanschafprijs van je fiets het zijn de benen en de conditie die het doen en niet in hoe duur je fiets is dan wel moet zijn.

- Er is menig ego aan stukken geslagen in cyclo's en bergen door mensen die op fietsen rijden die nog veel 'minder' zijn dan de jouwe.

- Kijk inderdaad bv. op dit forum voor spullen die je nodig hebt en inderdaad maak kenbaar aan kennissen dat je hobby fietsen is mbt. verjaardagen en zo.

- Zelf onderhoud is een absolute besparing op je budget en zo moeilijk is het echt niet en het versterkt alleen maar je zelfvertrouwen bv. als je een lekke band krijgt onderweg :-) Mbt. cassettes koop losse tandwieltjes die versleten zijn da's veel en veel goedkoper dan een cassette.

Je kunt ook nog om wat kosten te besparen en/of wat te sparen je basis conditie doen op je gewone fiets. Die zijn wat robuuster gebouwd en daar kun je ook goed je conditie mee opbouwen (tegenwind op de racefiets of de gewone fiets maakt echt niet uit en je spieren die moeten gewoon vol aan de bak :-)

Je kunt dan op mooie dagen het resultaat op je racefiets laten zien :-)

Mbt. je keuze in eten onderweg. Je moet eens weten hoeveel mensen dat doen en daar is helemaal niets mis mee.

Er is een categorie mensen daar bestaat het leven uit en dit en dat etc., voor steeds meer mensen wordt het of het een of het ander. Veel mensen horen in die laatste categorie en die hebben ook veel plezier in de hobby fietsen.

Denk aan het goede wat fietsen je gaat brengen en heel veel fietsplezier gewenst.
Staal, je blijft rijden ....
http://vintageveloblog.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

aapje
Forum-lid

Gebruikersavatar aapje 03 mei 2010 19:07

Ik rijdt met veel plezier op een 20 jaar oude stalen fiets die ik voor 110 euro van MP heb gekocht (vervolgens wel voor meer dan dat bedrag eraan gesleuteld). Ik doe ook niet aan speciaal voedsel. In mijn bidon gaat gewoon water of half water/half fruitdrank en ik eet een mueslireep of kruidkoek onderweg.

Qua kleding doe je het goed. Shirts en handschoenen van de Aldi zijn zowiezo vaak prima.

Zelf onderhoud (of door een vriend) is heel belangrijk als je 'zunig' bent of moet zijn. Daar bespaar je al heel veel.

Helaas zijn er altijd van die gasten die zich graag beter willen voelen dan anderen en door een gebrek aan talent & intelligentie, dat gevoel alleen kunnen krijgen door veel geld uit te geven. Gewoon niets van aantrekken.

adu
Forum-lid

adu 07 mei 2010 18:40

Mensen die je beoordelen op je spullen ... of zelfs je eigen mooie fiets afbranden ... bah! Het plezier in het fietsen heeft niks te maken met de investering die je doet! Ik koop graag goede kwaliteit, maar geen idioot dure "exotische" zaken en ik ben best te porren voor een zacht prijsje! Zo kocht ik onlangs een montagestandaard van Tacx via Marktplaats voor minder dan de helft van de nieuwprijs, terwijl dat ding echt als nieuw is. Kijk, dat vind ik dan weer leuk!

Veel plezier met fietsen :-)
To short, too tall,
Doesn\'t matter, one size fits all.
Zu groß, zu Klein,
Der Schlagbaum sollte oben sein.

fructus
Forum-lid

fructus 07 mei 2010 18:49

[quote="adu"]Mensen die je beoordelen op je spullen ...[/quote]

... zijn best handig. Die kopen namelijk heel veel materiaal, om het vervolgens na enkele maanden als nieuw op marktplaats zetten, voor de helft.

De leegheid in hun leven wordt gevuld met het kopen van hele mooie spulletjes. Met wat geduld en tijd kunnen die van jou zijn, als je ze nodig hebt. Alles is te koop voor de prijs die je er voor wilt/kunt geven, alleen moet je soms wat meer geduld hebben.

Geniet van de fiets die je hebt en wacht je kansen af.
The truth is rarely pure and never simple � Oscar Wilde

Wilier La Triestina � Ultegra SL

Plaats reactie