Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Belang lengte balhoofdbuis

martijnb1
Forum-lid

martijnb1 01 mei 2010 13:52

Forummers,

De laatste tijd weer de nodige vragen (o.a. van mij) van (zeer) lange fietsers over wat een goede maat is.

Het advies luidt vaak dat met namen de bovenbuis van belang is en ten tweede de balhoofdbuis. De zitbuis is van minder belang vanwege het feit dat de zadelpen doorgaans behoorlijk kan worden uitgeschoven.

Ik vergelijk nu voor mezelf de nodige fietsmerken en kom tot de conclusie dat de lengte van de balhoofdbuis bij de grootste maten van veel merken enorm verschillen. Een maat 64 fiets van de ene fabrikant kan een balhoofdbuis hebben van 23 cm, terwijl een andere bij een maatje 64 een balhoofdbuis van 19,5 cm hanteert.

Wat voor lange rijders denk ik met name het probleem is, is de drop. Ook de lengte van de bovenbuis is betrekkelijk flexibel nu je met setback zadelpennen en langere stuurpennen een variatie van een centimeter of 6-8 kan inbouwen. Dat lijkt me minder problematisch dan een spacertoren van 5 cm die nodig is om te voorkomen dat je stuur nu veel te laag staat.

Zie ik dit verkeerd en selecteer ik dus op basis van de verkeerde criteria?

roos69
Forum-lid

Gebruikersavatar roos69 01 mei 2010 14:03

Nee, dat zie je goed.
Lengte bovenbuis is belangrijk samen met balhoofdbuis.
Verkijk je niet teveel met het schuiven dmv zadelstand / stuurpen.
Voor een fijne zit kan je vaak niet zoveel schuiven met je zadel.
Stuurpen wil je vaak liever ook niet te kort. (ik vind korter dan 11cm echt niet fijn fietsen, maar wellicht is dat gebonden aan de geometrie van de fiets waar je hem op monteert).

Dus +1 van mijn kant voor lengte bovenbuis + balhoofdbuis.

Plaats reactie