Mijn nieuwe gravelbike heeft een stuur met breedtemaat 420mm (center-center). Ze hebben me opgemeten bij aankoop in fietsenwinkel en ik blijk een schouderbreedte te hebben van 415mm. Dat lijkt dan wel te kloppen. Echter ik meen altijd gelezen te hebben dat je moet uitgaan van de buitenmaten van het stuur en niet de center maten. In dat geval zou ik verwachten dat ik een stuur zou moeten hebben dat 2cm smaller is (dus 400mm center center ofwel 420mm buien-buiten).
Of is het gebruikelijk om bij een gravel fiets net iets breder te gaan?
Stuurbreedte gravelbike
De vuistregel voor stuurbreedte was altijd: 'stuurbreedte = schouderbreedte'. Een verschil van 5mm is niet iets om je druk om te maken.
Inmiddels weten we ook vanuit het mountainbiken dat bredere sturen de handling van de fiets op moeilijk te terrein met een breed stuur makkelijker is.
Jouw stuur is gewoon precies goed.
Inmiddels weten we ook vanuit het mountainbiken dat bredere sturen de handling van de fiets op moeilijk te terrein met een breed stuur makkelijker is.
hun fietsen.
Dank je Bert. Ik zal me er niet druk om maken. Maar om het dan toch even helder op het vizier te krijgen: je bedoelt dan stuurbreedte gemeten van buitenkant tot buitenkant neem ik aan?BertL schreef: ↑26 sep 2025 11:19 De vuistregel voor stuurbreedte was altijd: 'stuurbreedte = schouderbreedte'. Een verschil van 5mm is niet iets om je druk om te maken.
In principe meet je de schouderbreedte op het botje in je schouder, daar waar je sleutelbeen op uitkomt. Dat markeert het midden van je schouder. Doel is dat je armen recht vooruit rusten op je stuur. Het is in de mode om wat smallere sturen te monteren, dus je armen wijzen dan iets naar binnen. Maar dat is vooral op racefietsen, ik zou voor een gravelbike een normale zit adviseren omdat dat een betere handling geeft.
Overweeg voor je gravelbike ook een stuur met 'flare'. De stuurbochten wijzen iets meer naar buiten.
Hier nog wat meer info en plaatjes: https://www.mantel.com/blog/racefiets-stuur-koopgids
Overweeg voor je gravelbike ook een stuur met 'flare'. De stuurbochten wijzen iets meer naar buiten.
Hier nog wat meer info en plaatjes: https://www.mantel.com/blog/racefiets-stuur-koopgids
Ik pak ze wel weer in de afdaling 
Yes Nijkie! En uiteraard al gedaan. Viel me toen ook meteen op dat stuur wat breder is dan ik gewend was. 't is maar 2cm, maar merk je meteen. Ik kan nog niet beoordelen of het bij gravelritten fijner is of niet om een wat breder stuur te hebben. Maar ik vermoed dat ze bij de winkel ervan uit zijn gegaan dat Cannondale maten buiten-buiten zijn.
- CampaYolo
- Forum-lid
MTB sturen zijn zeker een stuk breder, maar vaak niet recht. Een beetje backsweep helpt om de hoek die de pols maakt wat te reduceren indien nodig. In principe zit je op een MTB met je ellebogen naar buiten.
Vroeger, toen de remblokjes van rubber waren en de velgen van staal.
Ik heb op mijn fietsen 40cm CC gemeten op de hoods. Op mijn gravelbike ook ! 42cm vond ik te breed. Wel heeft mijn gravelstuur meer flare met 20 graden ( pro discovery carbon ), en onder in de drops meet het 48cm uit m’n hoofd ( fiets niet paraat ).
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless