Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Efficiente manier om de fiets te vinden die ik zoek

Pilsudski
Forum-lid

Pilsudski 25 aug 2025 15:22

Hoi,

Ik rijd sinds 2018 met een mat zwarte specialized allez elite van 1300€ en ben daar best tevreden over maar heb de laatste tijd regelmatig kosten eraan en ben op uitkijk naar een vervanger. De enige klacht die ik heb is dat ik met deze regelmatig rugklachten heb, pijn in de onderrug zelfs al na 1u fietsen (hoewel ik zeer regelmatig fiets, waarvan een 4 a 6 tal uur per week op deze fiets de rest op hometrainer etc.) Ik heb die pijn wel énkel bij rijden op kop/tegenwind etc. Ik kan 4u op deze fiets rijden op de rollen zonder pijn, dit ter info. Is een maat 58, ik ben 1m91. Ik heb bovendien (omdat mijn huidige weer in panne was) afgelopen weekend op een specialized roubaix gezeten maat 56 zonder rugklachten... raar maar waar.

Waar ik naar op zoek ben is een nieuwe mat zwarte fiets (dat is belangrijk voor mij) maar ik wil er nu eentje met schijfremmen en elektronisch schakelen. Ook zou ik deze willen leasen via het werk met een powermeter erbij (die heb ik momenteel in de crank op mijn huidige fiets dus niet zo verplaatsbaar). Maximum budget die mijn werk via fietslease wil goedkeuren is 4500€ waar je al 300€ onderhoudscontract vanaf moet trekken, plus een slot en het gebruikelijke. Die powermeter kan ik mss nog wel regelen dat dat niet op de factuur staat, dus budget pakweg max 4000€.

Ik heb het eens aan chatgpt gevraagd maar die bracht me niet zoveel verder. Is er geen efficiëntere manier om dit op te zoeken dan per merk te gaan zoeken op de site of ze een endurance fiets hebben in het mat zwart en of deze aan bovenstaande criteria voldoet?

Eigenlijk is de Tarmac SL8 Comp van specialized perfect wat ik zoek van uitzicht en specificaties alleen is het geen endurance model, en de roubaixs vind ik echt een pak lelijker. maar gezien m'n gevoelig rugje lijkt de tarmac mij geen goed idee... maar ik vind precies geen fiets die wel aan alle criteria voldoet...

marsman
Forum-lid

marsman 25 aug 2025 15:41

Mantel.com heeft een goed keuzemenu. Hier de selectie met de door jouw genoemde criteria (er blijven 2 fietsen over): https://www.mantel.com/racefietsen-here ... pec[]=7679

Natuurlijk alleen met de fietsen in hun collectie. Er is trouwens weinig mis met die Scott Addict 40, je houdt ook nog wat budget over.
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

JDW
Forum-lid

JDW 25 aug 2025 15:49

Zoals hierboven al gemeld: bij online aanbieders filteren op kleur en dan geo bekijken?
Ik zie bijvoorbeeld BMC roadmachine 02, Scott addict 40, Cube agree C62 blackline, ...

Succes

Pilsudski
Forum-lid

Pilsudski 25 aug 2025 15:56

bedankt voor de tip, buiten mantel en bike24 die ik ken zijn er nog zulke sites waar ik gemakkelijk kan filteren?

marsman
Forum-lid

marsman 25 aug 2025 16:00

Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

jan831
Forum-lid

jan831 25 aug 2025 16:03

https://geometrygeeks.bike/ en https://99spokes.com/ zijn er 2 die ik gebruik voor dat doel
(ik zoek nu ook wel niet op kleur, wel op geometrie en specs)

en ChatGPT kwam met nog wat voorstellen op mijn vraag "what websites are good to compare bike geometries and have a large library of recent race bikes"

https://bikeinsights.com/
https://frike.eu/

Pilsudski
Forum-lid

Pilsudski 25 aug 2025 16:26

thx ik ga ermee aan de slag

bakboord1
Forum-lid

bakboord1 25 aug 2025 17:58

Endurance is geen begrip en ieder merk mag iedere fiets endurance noemen.
De ene endurance fiets kan dus een race bak zijn en de andere fiets heeft een endurance geometrie maar heet niet zo.
Dat maakt het lastig zoeken.

Mijn shortlist was:
Cube agree
Canyon
Trek emonda (die heb ik gekocht)
Merida scultura
Scott addict
Cannondale

Maar er zal nog meer zijn. Geometrygeeks helpt je wel verder.

Jouw klachten doen zich voor bij naar het lijkt grotere krachtsinspanningen zoals tegenwind.
Het lijkt er op dat je bij die inspanningen meer kracht uit je rug haalt dan normaal.
Een combinatie van je trapfrequentie omhoog en core stabiliteit vergroten komt dan ook in me op.
Als ik ongetraind 1.000 hoogtemeters fiets dan heb ik ook steevast last van mijn onderrug.

Ps. Een kleurtje maakt je fiets een stukje mooier. ;)

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 25 aug 2025 18:13

bakboord1 schreef: 25 aug 2025 17:58 Ps. Een kleurtje maakt je fiets een stukje mooier. ;)
Ik kan idd zijn hele verhaal snappen, behalve dat van dat zwart :lol:
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!

tinoh
Forum-lid

Gebruikersavatar tinoh 25 aug 2025 18:51

Ik heb niet meer tips dan al door anderen gegeven. Ik zou alleen zelf niet zo snel zo maar even een andere fiets kopen terwijl je op dit moment klachten hebt aan de onderrug. Misschien is je core stability wel gewoon slecht of moet je juist dieper zitten. Ik zou zelf eerst achterhalen waarom je klachten hebt en hoe je dat moet oplossen.
Trek Domane 4.3 2013
Trek Domane SL 6 pro 2017
Orbea Terra M31 2019

TL@
Forum-lid HC

Gebruikersavatar TL@ 25 aug 2025 19:05

Dat kan ik alleen maar beamen. Ik heb jaren geleden ook veel last van de onderrug gehad. Op aanraden van de fietsenmaker dan maar steeds hoger gaan zitten, het werd steeds erger.

Na een bikefit bleek dan dat ik te hoog zat (zadel en stuur)
Uiteindelijk is het stuur 9cm lager uitgekomen, de stuurpen langer en het stuur is een compact stuur geworden. Tegen dan was ik al 2 fietsen verder.

Nu rijd ik probleemloos ritjes van 300km zonder pijntjes.
Afbeelding

Crimby
Forum-lid

Crimby 25 aug 2025 19:24

Niemand die een fatsoenlijke bikefit aanbeveelt wanneer er rugklachten zijn?

Ik zou even een paar honderd euro investeren in een goede bikefit en van daar uit een fiets kiezen. Zelf een tweezijdige bikefit gedaan waarbij vooraf de ideale geo opgemeten werd en getest werd. Dan kijk je samen naar passende maten. De fietsenmaker of verkoper stelt de fiets af op basis van het rapport en na een paar 100 km of iets kom je terug voor verdere finetuning. Ideaal.

Plaats reactie