Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Nextie CRX 55 zelfbouw

AfloatCyclist
Forum-lid

AfloatCyclist 25 aug 2025 11:54

Ik wil graag een extra setje wielen voor mijn racefiets. Zit nu een setje met 40mm hoogte in. Wil graag een reserve set en hiervoor wat hoger velgen.

Ik ben hiervoor uitgekomen bij de Nextie CRX 55 wielen https://www.nextie.com/road-CRX-series-NXT55CRX, ik wil ze zelf gaan bouwen. De set wordt mijn eerste zelf-bouw :). Naaf word denk ik een Rollingstar of een DT swiss. De velg is symmetrisch.

Aan de wielbouwers, is het veel lastiger of kans op falen bij symmtrische velgen ipv a-symmetrisch? Aanvullende tips of adviezen hoor ik erg ook erg graag voordat ik hier aan ga beginnen :D

Groetjes!

pino
Forum-lid HC

pino 25 aug 2025 12:10

Bij symmetrisch is het spaakspanningsverschil links rechts soms wat groter. Maar maakt niet veel uit.

Ik zou een goedkoop nieuw achterwieltje kopen en deze uit-en in-elkaar zetten als eerste probeersel. Niet meteen mooi spul gebruiken. Nieuw omdat het allemaal lekkerder sleutelt. Nippels zitten niet vast, geen deuken/slagen in de velgen.
Niet zijken maar reiden !

Maatwielen
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar Maatwielen 25 aug 2025 14:48

AfloatCyclist schreef: 25 aug 2025 11:54

Aan de wielbouwers, is het veel lastiger of kans op falen bij symmtrische velgen ipv a-symmetrisch? Aanvullende tips of adviezen hoor ik erg ook erg graag voordat ik hier aan ga beginnen :D

Groetjes!
Nee, het spaken zelf wordt niet moeilijker. Wel moet je erop letten dat je de velg goed monteert. Ook het bepalen van de spaaklengte is iets lastiger.

AfloatCyclist
Forum-lid

AfloatCyclist 25 aug 2025 16:11

pino schreef: 25 aug 2025 12:10 Bij symmetrisch is het spaakspanningsverschil links rechts soms wat groter. Maar maakt niet veel uit.

Ik zou een goedkoop nieuw achterwieltje kopen en deze uit-en in-elkaar zetten als eerste probeersel. Niet meteen mooi spul gebruiken. Nieuw omdat het allemaal lekkerder sleutelt. Nippels zitten niet vast, geen deuken/slagen in de velgen.
Is het vaker dat hoge velgen symmtrisch zijn? Ik dacht eigenlijk dat asymmetrisch anders altijd wel de voorkeur had?

AfloatCyclist
Forum-lid

AfloatCyclist 25 aug 2025 16:12

Maatwielen schreef: 25 aug 2025 14:48
AfloatCyclist schreef: 25 aug 2025 11:54

Groetjes!
Nee, het spaken zelf wordt niet moeilijker. Wel moet je erop letten dat je de velg goed monteert. Ook het bepalen van de spaaklengte is iets lastiger.
Bedankt! Is er bij jou een reden om voor symmetrisch of asymmtrisch te gaan?

Ben het boek van Musson aan het bestuderen, gaat lukken! :)

TL@
Forum-lid HC

Gebruikersavatar TL@ 25 aug 2025 19:10

Ik heb bij mijn eerste set gekozen voor straight-pull naven (DT350), dat maakt het iets makkelijker.
Ik had ook alu velgen gekozen, als het dan mis ging, was het niet zo erg.

Enige wat ik echt mis had gedaan: te weinig spaakspanning waardoor de spaken in het achterwiel braken (tijdens de RVV waren er 3 spaken uit, wiel was wel nog min of meer recht)
Nadien setje opnieuw gespaakt en later ook met carbon velgen, nooit meer problemen gehad (1 setje loopt nu al 50.000km mee). Heel moeilijk is het allemaal niet, zolang je maar je tijd neemt (ik vind het wel 1 van de vervelendste werkjes aan een fiets)
Afbeelding

Plaats reactie