Overstap Shimano GRX naar SRAM Force Bottom Bracket
Goedemiddag,
Ik ben van plan over te stappen van GRX 1x11 naar Sram Force 2x12 Etap.
Nu ben ik ervan op de hoogte dat er het e.e.a. aangepast moet worden, zoals de freehub.
Ook het Bottom Bracket zal vervangen moeten worden.
Zijn er nog meer zaken waar ik rekening mee moet houden?
Zaken als; koop direct een fiets met Sram Force kan ik niks mee.
Dit frame is ontzettend prettig en na een jaartje 1x11 te hebben geprobeerd kon ik voor een mooie prijs een Sram Force D1 2x12 oppikken.
Bedankt!
Ik ben van plan over te stappen van GRX 1x11 naar Sram Force 2x12 Etap.
Nu ben ik ervan op de hoogte dat er het e.e.a. aangepast moet worden, zoals de freehub.
Ook het Bottom Bracket zal vervangen moeten worden.
Zijn er nog meer zaken waar ik rekening mee moet houden?
Zaken als; koop direct een fiets met Sram Force kan ik niks mee.
Dit frame is ontzettend prettig en na een jaartje 1x11 te hebben geprobeerd kon ik voor een mooie prijs een Sram Force D1 2x12 oppikken.
Bedankt!
Bij GRX heb je normaliter een 24mm crank as, Force zal een 28.99mm crankas hebben. Je hebt gelijkt dat je het bottom bracket moet vervangen. Waar je rekening mee moet houden is de breedte van het BB, SRAM heeft een "normale variant" en een "wide".
Welk frame hebben het over?
Thanks, hier kan ik mee verder!
Ga dit niet zelf doen, maar vind het wel prettig en interessant om dit te weten. Kwam erachter dat er ook zoveel verschillende soorten BB's zijn.
Waarbij de "wide" variant in het leven geroepen is om meer plek vrij te maken voor bredere banden achter.
de wide derailleur staat iets verder van het frame af. Waarschijnlijk heb je de normale variant, die wellicht limiterend kan zijn voor de breedte van de achterband.
Volgens mij heeft Giant een BB86 standaard.
Je hebt dus een BB nodig van SRAM, astype DUB en voor BB86. De niet-wide variant normaal gezien. Dat zou deze moeten zijn:
https://www.mantel.com/sram-dub-road-bb86
Om het verhaal compleet te maken...
om de oude BB eruit te timmeren heb je een slagpijp nodig geschikt voor BB86. Bijvoorbeeld deze:
https://www.mantel.com/park-tool-bbt-90 ... ttool-bb90 of deze
En dan om de nieuwe erin te persen heb je een pers nodig geschikt voor DUB. Bijvoorbeeld deze:
https://www.bike-discount.de/en/katana- ... om-bracket
Je hebt dus een BB nodig van SRAM, astype DUB en voor BB86. De niet-wide variant normaal gezien. Dat zou deze moeten zijn:
https://www.mantel.com/sram-dub-road-bb86
Om het verhaal compleet te maken...
om de oude BB eruit te timmeren heb je een slagpijp nodig geschikt voor BB86. Bijvoorbeeld deze:
https://www.mantel.com/park-tool-bbt-90 ... ttool-bb90 of deze
En dan om de nieuwe erin te persen heb je een pers nodig geschikt voor DUB. Bijvoorbeeld deze:
https://www.bike-discount.de/en/katana- ... om-bracket
-
scottwilko
- Forum-lid HC
- Berichten: 5174
- Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44
En hopen dat er een XDR body beschikbaar is voor je huidige wiel. Anders moet je nog kiezen voor een nieuw achterwiel
Bedankt voor alle helpende reacties.
Ik heb nu een DT350 Ratchet naaf. Daar kan ik toch gewoon deze body voor kopen?
https://www.mantel.com/dt-swiss-240s-ra ... DbEALw_wcB
Ik heb nu een DT350 Ratchet naaf. Daar kan ik toch gewoon deze body voor kopen?
https://www.mantel.com/dt-swiss-240s-ra ... DbEALw_wcB
-
scottpch64
- Forum-lid
- Berichten: 1235
- Lid geworden op: 29 apr 2019 14:00
Je kan de Sram Force AXS groep gewoon met een Shimano 12sp cassette rijden icm een Shimano of KMC ketting...scottwilko schreef: ↑12 aug 2025 16:44 En hopen dat er een XDR body beschikbaar is voor je huidige wiel. Anders moet je nog kiezen voor een nieuw achterwiel