Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Beenstukken of bibtight?

Geoff.S-86
Forum-lid

Geoff.S-86 08 aug 2025 20:38

Ben aan het rondkijken alvast voordat alles in mijn maat is uitverkocht of prijzen omhoog schieten. Zat te denken aan 1 van deze:

Zijn de AGU bibtight prime performance 5 tot 12 graden (winddicht kruis en waterafstotend).

Of de beenstukken 5 tot 18 graden, (op de website staat ook als temperatuur 10 tot 20 graden) niet waterafstotend van Ekoi beter?

Zal sowieso niet in een regenbui gaan rijden, tenzij ik al onderweg ben en gaat onverwachts regenen. Heb reuma en me weerstand is ook niet meer wat het is geweest. Behalve als ik het snel warm krijg of zou krijgen, dat ik het liever mijn bovenlichaam laat afkoelen. Heb ook in het verleden altijd een hekel gehad om met een winterjas te fietsen woon-werk omdat altijd warm kreeg en ging zweten. Was voor mijn reuma uiteraard.

Bedankt alvast voor de tips en meningen!

koeroeur
Forum-lid

Gebruikersavatar koeroeur 09 aug 2025 17:12

Goh.
Waterdicht kijk ik zelf niet echt naar. Als het lang regent, wordt je toch nat. Dat heb ik aanvaard.

Met beenstukken kan je op zich wel weg. Ik heb jaren in de winter gefietst met zomerbib en beenstukken. Als het echt koud werd, moest ik wel een doekje voor m'n klein koeroeurtje steken, anders werd dat echt pijnlijk.

INtussen heb ik wel winter tights en die maken het echt wel een stuk comfortabeler.
Ok, ze zijn net iets stugger dan beenstukken. Maar ik fiets in principe de hele winter door naar het werk en dan is een warmere broek wel fijn.

Vraag is natuurlijk over welke periode we spreken. Is dit voor winter, herfst?

Geoff.S-86
Forum-lid

Geoff.S-86 09 aug 2025 17:30

Nou ik was eigenlijk gewoon voor beenstukken aan het rondkijken en mijn bibshort van Ekoi is vanaf 15 graden. Kwam deze AGU eigenlijk bij puur toeval tegen, is in de aanbieding voor 52,50 euro alle maten in de modica kleur. Kwam ook hun Switch bibtight tegen voor 60 euro (alleen maat S voor deze prijs) op bol.com met de black 320 zeem. Is mijn maat volgens hun website maattool een S.

Ik zal je iedergeval niet snel na doen persoonlijk! Alhoewel in m'n eind tienerjaren ik rustig in t-shirt met dunne vest der over, aan het fietsen was op een mtb woon - werk 22km in totaal. Ook gewoon rond de 0 graden of net in de - en tijdens sneeuwbuien. Zou het nu niet zo snel meer doen.

Aangezien mijn weerstand tegen kou is veranderd door de jaren heen. Was ik benieuwd wat het beste zou zijn, ben meer een mooie weer fietser waarschijnlijk 😛.
Maar later we reëel blijven het is Nederlands weer natuurlijk. Ja sowieso lente, herfst en afhankelijk van de temperatuur winter. Ben sowieso niet van plan om onder de 5 graden te gaan fietsen. Behalve voor boodschappen ofzo.

Ramon73
Forum-lid

Ramon73 09 aug 2025 23:13

Beenstukken is echt voor de overgang periode. Vertrekken met koud weer en later wordt het warmer. Woon werkverkeer bijvoorbeeld.
Als het koud is: bibtight

Zomerbroek met beenstukken is geen winterkleding.
Dogma F

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 10 aug 2025 14:28

Heel persoonlijk. Ik heb geen lange broeken altijd beenstukken, onder het vriespunt fiets ik niet maar van 0 tot 15 graden beenstukken.
Maar ik heb wel net zo hard tot een graad of 12 mijn verwarmde zooltjes in mijn schoenen

BertL
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar BertL 10 aug 2025 14:35

Ramon73 schreef: 09 aug 2025 23:13 Beenstukken is echt voor de overgang periode. Vertrekken met koud weer en later wordt het warmer. Woon werkverkeer bijvoorbeeld.

+1 voor de analyse van Ramon. Verder is kledingkeuze heel persoonlijk. Neem vooral de temperatuursaanduidingen niet letterlijk. Elk lichaam is anders. En reageert anders op koude of warmte.
hun fietsen.

Se7en
Forum-lid

Gebruikersavatar Se7en 10 aug 2025 14:39

Voordeel van winterbroeken is dat ze vaak nog wel gevoerd zijn op de bovenbenen. Anders kom je thuis en heb je kneiterrode bovenbenen wat zo lekker tintelt onder de douche.
Scott Addict 30 | 2023
Orbea Terra H40 | 2025

Geoff.S-86
Forum-lid

Geoff.S-86 10 aug 2025 14:55

Ramon73 schreef: 09 aug 2025 23:13 Beenstukken is echt voor de overgang periode. Vertrekken met koud weer en later wordt het warmer. Woon werkverkeer bijvoorbeeld.

Weet ook nog niet precies tot welke temperatuur of weersomstandigheden ik op de fiets zal springen. Maar ga der wel vanuit dat een paar graden on de 15 wel moet lukken. Dat is wel een voordeel met de losse beenstukken zolang het niet te koud is.

Geoff.S-86
Forum-lid

Geoff.S-86 10 aug 2025 14:59

wasbeer2006 schreef: 10 aug 2025 14:28 Heel persoonlijk. Ik heb geen lange broeken altijd beenstukken, onder het vriespunt fiets ik niet maar van 0 tot 15 graden beenstukken.
Maar ik heb wel net zo hard tot een graad of 12 mijn verwarmde zooltjes in mijn schoenen
Dat is ook zeker! Was benieuwd naar de verschillende meningen of ervaringen ook. Kan ook anders gewoon beiden kopen. Wist niet dat die der waren verwarmde zolen. Zal dat waarschijnlijk niet nodig hebben, maar goed om te weten!! :like:

Geoff.S-86
Forum-lid

Geoff.S-86 10 aug 2025 15:04

Se7en schreef: 10 aug 2025 14:39 Voordeel van winterbroeken is dat ze vaak nog wel gevoerd zijn op de bovenbenen. Anders kom je thuis en heb je kneiterrode bovenbenen wat zo lekker tintelt onder de douche.
Hahaha die tintelingen ken ik goed genoeg en vooral als je lekker door regend bent na een lekkere bui in het koude weer.

Heb ondertussen al beide besteld om te passen. Voor deze prijs is het een mooie kans om te kijken of ik daadwerkelijk ga gebruiken of niet. Van de prime waren nog maar 2 over. In het ergste geval gaat het retour 1 of beide.

Geoff.S-86
Forum-lid

Geoff.S-86 10 aug 2025 15:09

BertL schreef: 10 aug 2025 14:35

+1 voor de analyse van Ramon. Verder is kledingkeuze heel persoonlijk. Neem vooral de temperatuursaanduidingen niet letterlijk. Elk lichaam is anders. En reageert anders op koude of warmte.
Daar heb je compleet gelijk. Vroeger had ik niet z'n last van de kou, als ik me reuma niet had was het waarschijnlijk nog steeds zo geweest. Goed om met zekerheid te weten, dat er een beetje speling in de aangegeven temperatuur gebruik. Moet gewoon uitproberen en gelukkig zijn beenstukken niet zo duur als bibtights :D.

kxlight
Forum-lid HC

kxlight 10 aug 2025 15:47

wasbeer2006 schreef: 10 aug 2025 14:28 Heel persoonlijk. Ik heb geen lange broeken altijd beenstukken, onder het vriespunt fiets ik niet maar van 0 tot 15 graden beenstukken.
Idem.

Plaats reactie