Balanceren van wielen
Zag zojuist onderstaand filmpje op GCN over het balanceren van wielen. Volgens hun metingen zou je hiermee tot 16 Watt kunnen besparen bij een snelheid van 40 km/uur. Ja 16 Watt! Hoop vraagtekens, maar super interessant. Zou het echt zoveel kunnen besparen? Kan het me haast niet voorstellen...
Laatst gewijzigd door way2go op 31 jul 2025 23:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Ze hebben de vorige keer met zoiets vergelijkbaars de plank misgeslagen….wie is in een afdaling met 60…70kmh al van de fiets gesodemieterd door een vibratie van de wielen?
en ENVE (of is dat Zipp) dan met die ingebouwde druksensoren in de velg? Mogelijk nog meer onbalans.
en ENVE (of is dat Zipp) dan met die ingebouwde druksensoren in de velg? Mogelijk nog meer onbalans.
- daniel1975
- Forum-lid HC
Het is veel belangrijker dat de logo’s op de banden netjes zijn uitgelijnd met het ventiel.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!
-
Dubbeldekker
- Forum-lid
Ventieldopje en ventiel ring weglaten scheelt ook al een watt of 10 toch? En de lak van je tijdrit fiets afschuren doet ook wonderen!
Laat je vooral niet gek maken door dit soort view count lokkers
Laat je vooral niet gek maken door dit soort view count lokkers
Adversity is the Catalyst of Change
GCN kun je niet serieus nemen.
Maar toch wel raar dat we vrijwel altijd op ongebalanceerde wielen rijden. Blijkbaar hebben we er alleen in de fietsstandaard last van en niet met onszelf op de fiets op de weg, ook niet met 80km/u in de afdaling, maar apart vind ik t wel.
Overigens zie je wel eens dat een fiets(stuur) ongecontroleerd gaat trillen. Ik vraag me af waar dat vandaan komt.
Overigens zie je wel eens dat een fiets(stuur) ongecontroleerd gaat trillen. Ik vraag me af waar dat vandaan komt.
-
Dubbeldekker
- Forum-lid
Best wel een punt hoor! Maar uitsluitend in een afdaling waar je boven de -zeg- 60km/u gaat.
De vraag is alleen wat het extra loodje op je velg brengt? Extra gewicht bergop maar stabieler gevoel bergaf.
Bij de Tour du Femmes zal het wellicht net het verschil maken in de vele afdalingen
De vraag is alleen wat het extra loodje op je velg brengt? Extra gewicht bergop maar stabieler gevoel bergaf.
Bij de Tour du Femmes zal het wellicht net het verschil maken in de vele afdalingen
- CampaYolo
- Forum-lid
Ze refereren aan wielen van auto's en motoren waarbij dat dagelijkse kost is.
Een kleiner autowiel bij 120 km/u maakt natuurlijk wel flink wat meer omwentelingen dan een groter fietswiel bij, pak m beet, 80km/u.
Om maar eens een verschil te benoemen.
Een kleiner autowiel bij 120 km/u maakt natuurlijk wel flink wat meer omwentelingen dan een groter fietswiel bij, pak m beet, 80km/u.
Om maar eens een verschil te benoemen.
Vroeger, toen de remblokjes van rubber waren en de velgen van staal.
-
Dubbeldekker
- Forum-lid
Ja dat zal inderdaad ook veel verschil maken, de diameter van het wiel en de Rpm of rps (toeren per minuut/seconde tav de wielgrootte)
-
wasbeer2006
- Forum-lid HC
Ik heb het gedaan met mijn wielen. Het wiel zonder band is makkelijk te doen. Ik laat vaak tegenover het ventiel vier messing nippels,s erin zetten dan is het wiel in balans, maar je bent daarna erg afhankelijk van je banden en vloeistof helpt ook niet echt mee.
Merk ik het als ze goed gebalanceerd zijn (ik heb een keer 2 sets echt perfect gedaan, met dun plaklood in de velg nadat ik met de band erop had getest, nou ik merkte het niet onder de 40. In afdalingen hoorde ik vooral dat het freewheel 1 geluid had en niet net zoals,s is de standaard als ie op en neer gaat, maar voor de rest ik merkte het niet of heel weinig.
Het is voor mijn gevoel een beetje hetzelfde als je een wat zwaarder lager in je hand draait, dat lijkt heel erg, aar in een wiel is het al veel minder, ,aan staan met 80 kilo op een fiets.
Merk ik het als ze goed gebalanceerd zijn (ik heb een keer 2 sets echt perfect gedaan, met dun plaklood in de velg nadat ik met de band erop had getest, nou ik merkte het niet onder de 40. In afdalingen hoorde ik vooral dat het freewheel 1 geluid had en niet net zoals,s is de standaard als ie op en neer gaat, maar voor de rest ik merkte het niet of heel weinig.
Het is voor mijn gevoel een beetje hetzelfde als je een wat zwaarder lager in je hand draait, dat lijkt heel erg, aar in een wiel is het al veel minder, ,aan staan met 80 kilo op een fiets.