fiets trapt zwaarder na reparatie
-
carmenfietsfan
- Forum-lid
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 23 jul 2025 22:42
hallo mijn race had een grote onderhoudsbeurt en oa de ketting,cassette,kettingblad vervangen.
Alle nieuwe onderdelen zelfde als de oude
ultegra
shimano 11 speed 11-30
kmc ketting 11 speed
kettingblad 50t
lagers voorwiel en achterwiel
balhoofdlager
deraill wieltjes 2x 11 tands
nu is het vreemde dat ik met de nieuwe onderdelen zwaarder trap. "vroeger" reed is veel met een rechte ketting.Nu moet ik wel 3 versnellingen lichter schakelen om toch lekker te fietsen. Dit heeft dan gevolg dat mijn ketting constant schuin ligt.
Met rechte ketting is mij nu te zwaar en gebruik ik pas als ik viaduct af ga en /of flinke wind in de rug.
Terug naar fietsenmaker en die heeft alles nogmaals gecontroleerd en zag geen rare dingen.
Ook heeft fietsenmaker een andete cassette erop gezet,en ja dat fietste ietjes lichter maar ik ga nooit de bergen in,en het gevoel van zwaar trappen zat er toch nog wel in.
Rechte ketting fietsen was hier ook niet ter sprake.
wat kan het zijn? waar moet ik t zoeken?
ja de banden zijn goed opgepompt
Alle nieuwe onderdelen zelfde als de oude
ultegra
shimano 11 speed 11-30
kmc ketting 11 speed
kettingblad 50t
lagers voorwiel en achterwiel
balhoofdlager
deraill wieltjes 2x 11 tands
nu is het vreemde dat ik met de nieuwe onderdelen zwaarder trap. "vroeger" reed is veel met een rechte ketting.Nu moet ik wel 3 versnellingen lichter schakelen om toch lekker te fietsen. Dit heeft dan gevolg dat mijn ketting constant schuin ligt.
Met rechte ketting is mij nu te zwaar en gebruik ik pas als ik viaduct af ga en /of flinke wind in de rug.
Terug naar fietsenmaker en die heeft alles nogmaals gecontroleerd en zag geen rare dingen.
Ook heeft fietsenmaker een andete cassette erop gezet,en ja dat fietste ietjes lichter maar ik ga nooit de bergen in,en het gevoel van zwaar trappen zat er toch nog wel in.
Rechte ketting fietsen was hier ook niet ter sprake.
wat kan het zijn? waar moet ik t zoeken?
ja de banden zijn goed opgepompt
-
reinier1978
- Forum-lid
- Berichten: 26
- Lid geworden op: 04 mei 2007 21:23
Je zegt "vroeger". Zit er een lange tijd tussen het fietsen met de oude en de nieuwe onderdelen en kan het dus zijn dat je (veel) minder fit bent dan voorheen?
Als voor-/achterwiel een zwieperd geeft, draaien ze dan wel mooi vrij? (Dus niet laatste stukje opeens vast)
Draait je crank soepel?
Heel veel meer kan er mi niet echt aanlopen.
Draait je crank soepel?
Heel veel meer kan er mi niet echt aanlopen.
Weightweenie in de dop ter compensatie van gebrek aan talent
Als alles hetzelfde is als het oude, incl. de tandwieloverbrengingen, dan kan dat dus de oorzaak niet zijn.
Als je wezenlijk zwaarder trapt dan kan dat nauwelijks aan de componenten liggen die je noemt, of de LBS moet de boel met een pijpsleutel aangedraaid hebben.
Als het opvolgen van het advies van fietsslak niets oplevert denk ik toch dat de oorzaak bij de berijder zit; in de benen of tussen de oren.
Als je wezenlijk zwaarder trapt dan kan dat nauwelijks aan de componenten liggen die je noemt, of de LBS moet de boel met een pijpsleutel aangedraaid hebben.
Als het opvolgen van het advies van fietsslak niets oplevert denk ik toch dat de oorzaak bij de berijder zit; in de benen of tussen de oren.
-
carmenfietsfan
- Forum-lid
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 23 jul 2025 22:42
ik fiets jaarlijk zo'n 4500-5000 km zowel met race als trekkingfiets met honden kar en hond erin.(30kg samen)
reparatie was ruim een maand geleden,had dus alwel heel wat km in de benen.
alles draait goed,maar toch fiets ik zwaarder dan voor de reparatie.
Ik fiets nu alleen met een scheve ketting,en dat zit niet tussen mijn oren maar tussen mijn benen.
reparatie was ruim een maand geleden,had dus alwel heel wat km in de benen.
alles draait goed,maar toch fiets ik zwaarder dan voor de reparatie.
Ik fiets nu alleen met een scheve ketting,en dat zit niet tussen mijn oren maar tussen mijn benen.
-
carmenfietsfan
- Forum-lid
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 23 jul 2025 22:42
maar leg mij dan uit waarom ik voorheen heel vaak met rechte ketting fietste en nu zeker 2 of 3 tikjes lichter moet schakelen om lekker te fietsen
- CampaYolo
- Forum-lid
- Berichten: 1318
- Lid geworden op: 01 sep 2020 18:54
- Locatie: Daar waar Brabant Zeeland kust
Komt de wind van de andere kant?
(Sorry. Flauw, maar ik kon het niet laten
)
Ik ken iemand (ik noem geen namen) die wel eens dacht slechte benen te hebben, maar al een uur rondreed met een licht aanlopend remblokje. Maar als je wielen gewoon vrij draaien is dat het niet.
(Sorry. Flauw, maar ik kon het niet laten
Ik ken iemand (ik noem geen namen) die wel eens dacht slechte benen te hebben, maar al een uur rondreed met een licht aanlopend remblokje. Maar als je wielen gewoon vrij draaien is dat het niet.
Vroeger, toen de remblokjes van rubber waren en de velgen van staal.
Als je 2-3 versnellingen lichter moet rijden bij het zelfde cadans en vermogen, is er iets serieus mis met je fiets.
Als in: er loopt iets grandioos aan, en dat zou je moeten merken.
Heb je je wielen en crank getest?
3 tandjes scheef of recht is peanuts voor een ketting en derailleursysteem.
Als in: er loopt iets grandioos aan, en dat zou je moeten merken.
Heb je je wielen en crank getest?
3 tandjes scheef of recht is peanuts voor een ketting en derailleursysteem.
Weightweenie in de dop ter compensatie van gebrek aan talent