De Sislent Rapid 40/45 zijn de standaard wielen in de Aurum Magma, deze staat op mijn shortlist voor een nieuwe racefiets.
Ben benieuwd of iemand hier al ervaring heeft met deze wielen?https://sislent.com/en/ruedas-de-carret ... pid-40-45/
De specs lijken prima; 22mm intern en erg laag gewicht van 1250gram. Ze zijn hookless, ik ben bekend met de discussie hierover maar dat is voor mij ok. Sinds ruim 3 jaar rij ik tubeless op de racer en dat bevalt me erg goed.
Uiterlijk is ook top, super mooi om het Carbon te kunnen zien.
Sislent Rapid - iemand ervaring?
-
Jeronimo73
- Forum-lid
- Berichten: 61
- Lid geworden op: 12 okt 2018 14:05
- Maatwielen
- Forum-lid
- Berichten: 473
- Lid geworden op: 28 jan 2014 16:18
- Contact
Ze lijken in ieder geval gemakkelijk en goedkoop te repareren mocht er een probleem mee zijn zodat je ze niet hoeft op te sturen naar 1 of ander service center en ze 8 weken kwijt bent maar ze gewoon lokaal kunt laten richten/herstellen.
>>>Ze zijn hookless, ik ben bekend met de discussie hierover maar dat is voor mij ok. Sinds ruim 3 jaar rij ik tubeless op de racer en dat bevalt me erg goed.
Je lijkt de conclusie te trekken dat je nu ook al op hookless velgen rijdt.
>>>Ze zijn hookless, ik ben bekend met de discussie hierover maar dat is voor mij ok. Sinds ruim 3 jaar rij ik tubeless op de racer en dat bevalt me erg goed.
Je lijkt de conclusie te trekken dat je nu ook al op hookless velgen rijdt.
Website: https://www.maatwielen.nl
-
Jeronimo73
- Forum-lid
- Berichten: 61
- Lid geworden op: 12 okt 2018 14:05
Kan je aangeven waarom je zegt dat ze makkelijk en goedkoop te repareren zijn?Maatwielen schreef: ↑21 jul 2025 08:57 Ze lijken in ieder geval gemakkelijk en goedkoop te repareren mocht er een probleem mee zijn zodat je ze niet hoeft op te sturen naar 1 of ander service center en ze 8 weken kwijt bent maar ze gewoon lokaal kunt laten richten/herstellen.
>>>Ze zijn hookless, ik ben bekend met de discussie hierover maar dat is voor mij ok. Sinds ruim 3 jaar rij ik tubeless op de racer en dat bevalt me erg goed.
Je lijkt de conclusie te trekken dat je nu ook al op hookless velgen rijdt.
Nee ik rij nu niet hookless, mijn huidige wielen zijn DT Swiss ERC1400. Van hookless velgen heb ik begrepen dat je die het best tubeless rijdt dus denk dat het in de praktijk niet wezenlijk anders is dan nu?
-
TAGOOLA MATTER
- Forum-lid
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 09 jul 2025 03:40
Hookless rims must strictly match compatible tires and comply with low pressure limits (usually ≤72psi). Hooked rims must ensure that the tire lip is inserted into the hook groove to avoid oversized tires. Both must be installed in a standardized manner to prevent rim unseating or damage.
Hooked rims: slightly more laborious to install but more secure, strong stability under high pressure, suitable for racing or complex road conditions.
Hookless rims: easier to install and disassemble (especially tubeless tires), smoother road feel (due to low pressure), and obvious lightweight advantages, but tires must be carefully matched to prevent accidental rim unseating.
Hooked rims: slightly more laborious to install but more secure, strong stability under high pressure, suitable for racing or complex road conditions.
Hookless rims: easier to install and disassemble (especially tubeless tires), smoother road feel (due to low pressure), and obvious lightweight advantages, but tires must be carefully matched to prevent accidental rim unseating.
-
Jeronimo73
- Forum-lid
- Berichten: 61
- Lid geworden op: 12 okt 2018 14:05
Bedankt voor delen, komt overeen met wat ik al wist. Rij nu ook met druk onder 5 bar dus wat dat betreft verandert er niets. Blijft er natuurlijk het veiligheid aspect, met mijn gebruik is dit voor mij acceptabel. Hookless zal voor mijn geen voordeel hebben maar is ook geen reden om een fiets met hookless wielen te laten staan.TAGOOLA MATTER schreef: ↑22 jul 2025 06:01 Hookless rims must strictly match compatible tires and comply with low pressure limits (usually ≤72psi). Hooked rims must ensure that the tire lip is inserted into the hook groove to avoid oversized tires. Both must be installed in a standardized manner to prevent rim unseating or damage.
Hooked rims: slightly more laborious to install but more secure, strong stability under high pressure, suitable for racing or complex road conditions.
Hookless rims: easier to install and disassemble (especially tubeless tires), smoother road feel (due to low pressure), and obvious lightweight advantages, but tires must be carefully matched to prevent accidental rim unseating.
- Maatwielen
- Forum-lid
- Berichten: 473
- Lid geworden op: 28 jan 2014 16:18
- Contact
Standaard naven, spaken en nippels (zo te zien).Jeronimo73 schreef: ↑21 jul 2025 13:51Kan je aangeven waarom je zegt dat ze makkelijk en goedkoop te repareren zijn?Maatwielen schreef: ↑21 jul 2025 08:57 Ze lijken in ieder geval gemakkelijk en goedkoop te repareren mocht er een probleem mee zijn zodat je ze niet hoeft op te sturen naar 1 of ander service center en ze 8 weken kwijt bent maar ze gewoon lokaal kunt laten richten/herstellen.
>>>Ze zijn hookless, ik ben bekend met de discussie hierover maar dat is voor mij ok. Sinds ruim 3 jaar rij ik tubeless op de racer en dat bevalt me erg goed.
Je lijkt de conclusie te trekken dat je nu ook al op hookless velgen rijdt.
Website: https://www.maatwielen.nl