Lagers DT Swiss 350 naaf
Dan gaan ze lang mee, maar hoe lang precies: daar is geen touw op te trekken. Als ze versleten zijn merk je dat vanzelf. Maar ook dan kun je nog een tijd doorrijden; je kunt immers niet de niet uitwisselbare cups van een cup-and-conelager kapotrijden.
- Maatwielen
- Forum-lid
- Berichten: 473
- Lid geworden op: 28 jan 2014 16:18
- Contact
Je kunt beter vermelden hoeveel km je er ongeveer mee gereden hebt. Dat zegt meer dan 1,5 jaar oud. Slijtage van industrielagertjes uit zich vaak in speling. Na 1,5 jaar zou dat wel wat snel zijn, maar het zou kunnen als je heel veel fietst. Als er vocht in de naaf is gekomen, krijg je andere symptomen ('korrelig' lopende lagers of lagers die helemaal niet meer draaien).
Groet,
Hans
Website: https://www.maatwielen.nl
Ik heb nu reeds 13500 km met de wielen gefietst. Bijna nooit in regenweer.
De lagers/wielen hebben geen speling en voelen niet korrelig aan.
Toch heb ik de indruk dat het achterwiel ietwat stroef draait. Of is dit normaal ?
Het voorwiel draait enorm soepel maar heeft natuurlijk geen weerstand van de body...
Misschien een moeilijke vraag maar hoeveel omwentelingen draait het achterwiel rond als men er er een 'lichte' draai aan geeft vooral eer het stil komt te staan ?
Mijn body en ratelsysteem heb ik verleden week eens volledig ontvet en gereinigd en voorzien van een laagje nieuw vet.
Dit loopt weer 'gesmeerd'.
Mijn steekassen draai ik aan met 9 Nm.
De lagers/wielen hebben geen speling en voelen niet korrelig aan.
Toch heb ik de indruk dat het achterwiel ietwat stroef draait. Of is dit normaal ?
Het voorwiel draait enorm soepel maar heeft natuurlijk geen weerstand van de body...
Misschien een moeilijke vraag maar hoeveel omwentelingen draait het achterwiel rond als men er er een 'lichte' draai aan geeft vooral eer het stil komt te staan ?
Mijn body en ratelsysteem heb ik verleden week eens volledig ontvet en gereinigd en voorzien van een laagje nieuw vet.
Dit loopt weer 'gesmeerd'.
Mijn steekassen draai ik aan met 9 Nm.
Het is niet ongewoon dat de boel met nieuw vet tijdelijk wat stroever loopt, ik heb dit recent ook ervaren bij een lagerwissel. Achteraf heb ik de eerste keer waarschijnlijk wat teveel vet op de pallen gebruikt, met een wattenstaafje heb ik toen wat overtollig weggeveegd. Ook moet de boel weer even ingereden worden. Ik zou er eerst een paar honderd km mee rijden en dan nog eens vergelijken hoeveel weerstand het achterwiel geeft.Jan V. schreef: ↑13 jul 2025 12:19 Ik heb nu reeds 13500 km met de wielen gefietst. Bijna nooit in regenweer.
De lagers/wielen hebben geen speling en voelen niet korrelig aan.
Toch heb ik de indruk dat het achterwiel ietwat stroef draait. Of is dit normaal ?
Het voorwiel draait enorm soepel maar heeft natuurlijk geen weerstand van de body...
Misschien een moeilijke vraag maar hoeveel omwentelingen draait het achterwiel rond als men er er een 'lichte' draai aan geeft vooral eer het stil komt te staan ?
Mijn body en ratelsysteem heb ik verleden week eens volledig ontvet en gereinigd en voorzien van een laagje nieuw vet.
Dit loopt weer 'gesmeerd'.
Mijn steekassen draai ik aan met 9 Nm.
Ook kun je conclusies trekken uit of je cranks meedraaien of niet. Als dit het geval is, dan ligt het vrijwel zeker aan het nieuwe (teveel) vet.
Plus omstandigheden. Onverharde, modderige veldwegen en mountainbikeparcoursen waar je tot je assen door de modder gaat leveren meer lagerslijtge op dan rondes op de overdekte piste of het droog asfalt.Maatwielen schreef: ↑13 jul 2025 10:43Je kunt beter vermelden hoeveel km je er ongeveer mee gereden hebt.
hun fietsen.
-
rene-canyon
- Forum-lid
- Berichten: 381
- Lid geworden op: 06 apr 2010 21:11
Ook kun je conclusies trekken uit of je cranks meedraaien of niet. Als dit het geval is, dan ligt het vrijwel zeker aan het nieuwe (teveel) vet.
Klopt zeker, maar DT staat er wel bekend om dat de doppen een bijna spat waterdichte sealing hebben. Voordeel is dat de lagers langer meegaan, maar de sealing zorgt wel voor iets meer weerstand. Dat meedraaien hebben ze nieuw uit de doos ook al, wordt wel minder. Maar inderdaad teveel is zeker niet goed.
Klopt zeker, maar DT staat er wel bekend om dat de doppen een bijna spat waterdichte sealing hebben. Voordeel is dat de lagers langer meegaan, maar de sealing zorgt wel voor iets meer weerstand. Dat meedraaien hebben ze nieuw uit de doos ook al, wordt wel minder. Maar inderdaad teveel is zeker niet goed.
- Maatwielen
- Forum-lid
- Berichten: 473
- Lid geworden op: 28 jan 2014 16:18
- Contact
...
Laatst gewijzigd door Maatwielen op 14 jul 2025 16:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Website: https://www.maatwielen.nl
-
scottwilko
- Forum-lid HC
- Berichten: 5174
- Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44
Sorry maar dit verhaal snap ik niet.
Bij de lagers van de body zit de binnenring op dezelfde as gemonteerd als de lagers van het wiel zelf. Draait de body met het wiel mee, (als je trapt bv.) dan draaien de lagers zeker ook gelijk aan die van het wiel. Alleen als je de benen stil houdt, dan doen die lagers helemaal niets aangezien de body dan dezelfde stand houdt als de as.
In mijn ogen dus exact contra.
Bij de lagers van de body zit de binnenring op dezelfde as gemonteerd als de lagers van het wiel zelf. Draait de body met het wiel mee, (als je trapt bv.) dan draaien de lagers zeker ook gelijk aan die van het wiel. Alleen als je de benen stil houdt, dan doen die lagers helemaal niets aangezien de body dan dezelfde stand houdt als de as.
In mijn ogen dus exact contra.
Dat dacht ik dus ook.scottwilko schreef: ↑14 jul 2025 12:44 Sorry maar dit verhaal snap ik niet.
Bij de lagers van de body zit de binnenring op dezelfde as gemonteerd als de lagers van het wiel zelf. Draait de body met het wiel mee, (als je trapt bv.) dan draaien de lagers zeker ook gelijk aan die van het wiel. Alleen als je de benen stil houdt, dan doen die lagers helemaal niets aangezien de body dan dezelfde stand houdt als de as.
In mijn ogen dus exact contra.
De oude Mavic wielen hadden een systeem dat vrij uniek was waarbij de lagers van de body enkel draaiden als je de benen stil hield maar bij de meeste andere merken is dat niet het geval.
Naaf- en/of bodylagers draaien altijd mee als de as van het wiel waarop deze zijn gemonteerd vast gehouden wordt.Maatwielen schreef: ↑14 jul 2025 12:13 Waar je ook rekening mee moet houden is:
1) de lagers kunnen schijnbaar goed zijn als je het wiel laat draaien terwijl je beide as-uiteinden in de hand hebt (als het wiel dus niet in de fiets zit), maar dat wil niet zeggen dat dat ook zo als als het wiel in de fiets zit (als de lagers dus belast worden)
2) in de body zitten doorgaans 2 lagers; [b]deze 2 lagers draaien niet als de body meedraait met de as (als je trapt dus)[/b]; dwz: deze lagers draaien dan in hun geheel mee met de as en de binnenringen van de lagers draaien dus ook mee. De lagers vervullen hun functie dan niet, zeg maar. Als de body stilstaat, staan de binnenringen van deze lagers wel stil en doen de lagers waarvoor ze gemaakt zijn. Door nu het wiel in de fiets te monteren zonder de ketting over de tandwielen te laten lopen, zal de body meedraaien met de as als je het wiel laat draaien in het frame en kun je de naaflagers (ook doorgaans 2 stuks) los van de bodylagers testen. Als je op deze manier test en het wiel blijft lang draaien dan zullen de naaflagers in orde zijn (mits er geen speling in de naaf zit). Als het wiel veel minder lang blijft draaien nadat je het wiel op de normale manier hebt gemonteerd, zijn de bodylagers niet goed of heeft de ratel te veel weerstand, of een combinatie van beide.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless