Tarmac SL-8 maatje groter?
Ik ben voornemens een Specialized tarmac SL-8 aan te schaffen.
Nu twijfel ik over de framemaat.
Ik ben 1.75 lang, zadelhoogte 730mm.
Momenteel rijd ik een Trek émonda maat 54
stack 555mm , reach 381, 100mm stuurpen, zadelpen 15mm offset en 25mm spacers onder de stuurpen.
De SL-8 in maat 54 heeft een stack van 544mm en reach 384mm.
Met 1cm extra spacer (totaal dus 35mm) zou ik dan ongeveer hetzelfde zitten als op de émonda.
Maar een maat 56 SL-8 heeft een stack van 565mm en reach 395mm.
Ik zou dan met een minder hoge spacertoren uitkomen wat ik fraaier vind ogen.
Dan zou m'n stuurpen naar 90mm moeten om een vergelijkbare reach te hebben of
een zadelpen zonder offset.
Is dit aan te raden of is een maat 54 toch de betere optie (wat de site van Specialized adviseert)?
De drop en reach van mijn huidige stuur komen overeen met die van Specialized.
Nu twijfel ik over de framemaat.
Ik ben 1.75 lang, zadelhoogte 730mm.
Momenteel rijd ik een Trek émonda maat 54
stack 555mm , reach 381, 100mm stuurpen, zadelpen 15mm offset en 25mm spacers onder de stuurpen.
De SL-8 in maat 54 heeft een stack van 544mm en reach 384mm.
Met 1cm extra spacer (totaal dus 35mm) zou ik dan ongeveer hetzelfde zitten als op de émonda.
Maar een maat 56 SL-8 heeft een stack van 565mm en reach 395mm.
Ik zou dan met een minder hoge spacertoren uitkomen wat ik fraaier vind ogen.
Dan zou m'n stuurpen naar 90mm moeten om een vergelijkbare reach te hebben of
een zadelpen zonder offset.
Is dit aan te raden of is een maat 54 toch de betere optie (wat de site van Specialized adviseert)?
De drop en reach van mijn huidige stuur komen overeen met die van Specialized.
Wat voor stuur heb je nu op je emonda ? Trek heeft sturen met 100mm reach, als je dan een ander stuur neemt met bijvoorbeeld 80mm reach zou je al weer uitkomen op een 110mm stuurpen.
Je moet zadelpen iig niet gaan uitzoeken/afstellen voor je reach goed te krijgen.
Uitgaan van juiste zadelstand en dan op basis daarvan stuurpen lengte nemen.
Je moet zadelpen iig niet gaan uitzoeken/afstellen voor je reach goed te krijgen.
Uitgaan van juiste zadelstand en dan op basis daarvan stuurpen lengte nemen.
-
wasbeer2006
- Forum-lid HC
Dat moet je inderdaad zeker niet doen! Ik vind 1cm spacer eerder mooier dan geen zeker bij een sl8 stoort het totaal niet.
Vaak geeft iets spacers ook net wat meer comfort omdat de stuurbuis dan iets meer veert dan kan zo een enkele mm schelen.
Hij heeft het over bijna 4 cm aan spacers.wasbeer2006 schreef: ↑25 jun 2025 21:14Dat moet je inderdaad zeker niet doen! Ik vind 1cm spacer eerder mooier dan geen zeker bij een sl8 stoort het totaal niet.
Vaak geeft iets spacers ook net wat meer comfort omdat de stuurbuis dan iets meer veert dan kan zo een enkele mm schelen.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless 
- daniel1975
- Forum-lid HC
-
wasbeer2006
- Forum-lid HC
Ik las 1cm maar dat is extra... Ja 4cm vind ik wel veel voor zo,n klein frame.
Dan zou ik zeker naar een 56 gaan, maarja dan met 9cm stuurpen.......
Dan lijkt het frame niet gecshikt, met 4cm spacer en 73cm zadelhoogte staat je stuur bijna hoger dan je zadel.
Een cm of 5 a 6 drop moet toch iedereen wel aankunnen, ook als je 175 bent,
Mijn Specialized Æthos heeft dezelfde geometrie. Ik fiets op een 54cm frame, met 1,5cm spacer.
Mijn lengte is 178/179 en zadelhoogte met 165mm cranks is 71,5cm. Stuurpen S Works is 110mm met een S Works shallow bend 40cm stuur.
Ik zou nog wel 1cm dieper kunnen zitten maar met mijn 57+ wordt ik niet flexibeler naarmate de jaren vorderen.
Mijn lengte is 178/179 en zadelhoogte met 165mm cranks is 71,5cm. Stuurpen S Works is 110mm met een S Works shallow bend 40cm stuur.
Ik zou nog wel 1cm dieper kunnen zitten maar met mijn 57+ wordt ik niet flexibeler naarmate de jaren vorderen.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless