Tips voor makkelijker inleggen TPU binnenband?
Het verwisselen van een butyl binnenbandje is altijd een fluitje van een cent. Echter, als ik een TPU binnenband (bijv. een Schwalbe Aerothan) wil leggen, dan gaat het lastiger: een stukje binnenband blijft dan regelmatig tussen de velgrand en de buitenband steken. Zowel bij een lege als een heel licht opgepompte binnenband gebeurt me dit. Uiteindelijk zit ik dan te pielen met een bandenlichter om het binnenbandje volledig in de buitenband te krijgen.
Zijn er handigheidjes om het verwisselen van specifiek TPU bandjes makkelijker te maken?
Zijn er handigheidjes om het verwisselen van specifiek TPU bandjes makkelijker te maken?
Het gaat er dus niet om dat ik de buitenband er niet op krijg, maar dat ik - in tegenstelling tot bij butyl bandjes - bijna telkens wel over een lengte van zeg 20 - 30 cm het TPU binnenbandje onder de buitenband heb uitsteken, dat ik dan voorzichtig erin moet duwen.
@Meuk, ik leg de binnenbandjes er altijd zonder ze wat op te pompen in, dat geeft de meeste ruimte aan de buitenband. Het proberen waar om 'em eens een beetje op te pompen!
@Meuk, ik leg de binnenbandjes er altijd zonder ze wat op te pompen in, dat geeft de meeste ruimte aan de buitenband. Het proberen waar om 'em eens een beetje op te pompen!
Buitenband aan één zijde in het velgbed leggen, binnenband ,TPU, op pompen tot dat deze mooi bol word. Vervolgens deze ook in het velgbed leggen, drukken, en dan de open zijde van de buitenband vanaf het ventiel in het velgbed drukken. Als het voor het laatste stuk niet lukt iets druk van de binnenband aflaten, om dit gedeelte ook in het velgbed te krijgen.
Rustig stap voor stap en altijd met de handen, nooit een probleem.
Rustig stap voor stap en altijd met de handen, nooit een probleem.
Zolang ik me kan herinneren blaas ik een binnenband altijd een klein beetje op om dit te vermijden.
Gewoon 2-3 keer pompen.
Gewoon 2-3 keer pompen.
Als de buitenband aan 1 zijde in het velgbed ligt dan de binnenband in de buitenband leggen totdat die bijna niet zichtbaar is, klein beetje lucht maar er in.Daarna de buitenband verder monteren.Ik eindigt altijd tegenover het ventiel.Wel regelmatig de buitenband goed in het velgbed drukken.
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.
Canyon Grizl cf sl8.
-
- Forum-lid
Idd eerst wat lucht in de band en dan de TPU in het velgbed leggen/drukken.
Ik eindig bij het ventiel omdat je daar, wanneer je een erg stugge buitenband hebt, het laatste stukje met een bandenlichter kunt doen omdat je daar wat speling hebt met je bandenlichter en het ventiel.
Maar eigenlijk zou je moeten eindigen tegenover het ventiel...
Ik eindig bij het ventiel omdat je daar, wanneer je een erg stugge buitenband hebt, het laatste stukje met een bandenlichter kunt doen omdat je daar wat speling hebt met je bandenlichter en het ventiel.
Maar eigenlijk zou je moeten eindigen tegenover het ventiel...

scottpch64 schreef: ↑16 jun 2025 07:18 Maar eigenlijk zou je moeten eindigen tegenover het ventiel...![]()
Eigenlijk moet je altijd eindigen bij het ventiel. Je begint met band omleggen tegenover het ventiel, omdat je dan de buitenband dieper in de velg kan leggen.
-
- Forum-lid
Ik eindig ook steeds tegenover het ventiel. Zal toch eens andersom moeten proberen.
-
- Forum-lid
Doe ik het toch goed!Kornuit schreef: ↑16 jun 2025 08:23scottpch64 schreef: ↑16 jun 2025 07:18 Maar eigenlijk zou je moeten eindigen tegenover het ventiel...![]()
Eigenlijk moet je altijd eindigen bij het ventiel. Je begint met band omleggen tegenover het ventiel, omdat je dan de buitenband dieper in de velg kan leggen.

Ach er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden...