Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.
-
MariusH
- Forum-lid
MariusH
07 jun 2025 15:37
Update:
Ben gewoon een slapjanus. Fietsenmaker had hem er met een paar minuten uit.
Maar ja, als de benen maar sterk zijn hè
Hallo fietsers,
Ongeveer 3 jaar geleden heb ik een nieuwe aluminium zadelpen in m’n carbon racefiets frame gemonteerd. Boel beetje gesmeerd met montagepasta.
Nu moet ik (binnenkort) m’n zadelpen demonteren om mn fiets in een fietskoffer te kunnen vervoeren. Ik ben alvast een keertje gaan ‘proefdraaien’ met het inpakken.
Probleem is dat ik mijn zadelpen met geen mogelijkheid meer uit het frame lijk te krijgen. Het lukt me wel om m’n zadel zijwaarts heen en weer te wrikken (met kracht een tik tegen de neus van het zadel geven). Verticaal zit er vooralsnog geen beweging in.
Wie o wie heeft tips om de zadelpen uit m’n frame te krijgen zonder m’n carbon frame onherstelbaar te beschadigen?
Laatst gewijzigd door
MariusH op 07 jun 2025 17:05, 1 keer totaal gewijzigd.
-
meuk
- Forum-lid
meuk
07 jun 2025 15:43
Hoorde laatst iemand die dat ook had. Zadelpen afgezaagd en dan heel voorzichtig in de lengte van de zadelpen inzagen en het carbon niet raken. Minitieus klusje, door een professional gedaan. Daarmee eruit gekomen
-
rene
- Forum-lid HC
rene
07 jun 2025 16:27
Zolang de zadelpen nog draait met een tikje op de zadelpunt - zeker nog niet gaan zagen. Wat olijfolie op de pen wrijven/gieten en draaien aan de pen. Nu zal er een beetje olie tussen pen en frame lopen.
Organische olie zal niet zo agressief zijn zoals kruipolie met al z’n additieven.
Vooralsnog elk uurtje even draaien, tikjes geven en langzaam wat verticale kracht uitoefenen. Geen lompe krachten met kans op frame breuk.
Als je de zadelpen wil opofferen dan horizontaal een gat boren ( door en door ) van ca 6mm en een lange imbussleutel er door waarmee je kracht kan draaien en trekken.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless

-
daniel1975
- Forum-lid HC
daniel1975
07 jun 2025 16:39
Als er beweging in zit niet zagen!!
Wat Rene zegt: olijfolie of desnoods teflonolie en regelmatig even bewegen. Zal steeds genakkelijker gaan.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!
-
thestudent
- Forum-lid HC
thestudent
07 jun 2025 16:42
In een carbon frame hoef je helemaal niet te gaan zagen, zagen loopt meestal slecht af. Zo lang hij draait al helemaal niet doen. Op dit moment ga je het best als volgt te werk. Hij zit nog niet echt vast. Echt vast heb je in stalen frames met alu pennen. En zelfs dan is zagen vrijwel nooit het makkelijkst.
Demonteer de crank en het bottom bracket. Zet de fiets op de kop. Spuit kruipolie via het bb in de zadelbuis en laat minimaal een nacht staan. Of een week nog beter.
Monteer de zadelpen in een bankschroef en gebruik het frame als je hefboom. Zo kan je makkelijker al draaiend een weg omhoog werken.
Met een beetje draaien en wat geduld trek je het frame zo omhoog van de zadelpen af. Met geluk overleeft de pen dit ook nog. Met aan de pen trekken kan je echt een stuk minder je kracht kwijt. Zorg wel dat je een beetje een zwaar uitgevoerde werkbank hebt. Ben er vrij zeker van dat dit nu wel genoeg is, zeker omdat de pen nog beweegt.
Even een vraag. Aluminium zadelpen of carbon zadelpen? De ultieme tip is om droogijs pellets via het bb in een alu zadelpen te laten vallen. Waardoor je dat kreng flink kan afkoelen, dan krimpt hij vaak net genoeg. Het carbon krimpt nagenoeg niet, maar ik heb ook nog nooit een carbon pen gehad in een carbon frame die echt vast kwam te zitten.
Fosforzuur schijnt op aluminium ook te werken, maar dat is ook nogal risicovol en dat vreet het alu op en mogelijk je lak van je frame.
Ik heb zelfs ooit een zadelpen in vloeibare stikstof gedipt, kwam meteen los. Maar dat is niet echt makkelijk te krijgen.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
-
Tussendoor
- Forum-lid
Tussendoor
07 jun 2025 16:49
thestudent schreef: ↑07 jun 2025 16:42
...Even een vraag. Aluminium zadelpen of carbon zadelpen? ...
MariusH schreef: ↑07 jun 2025 15:37
...Ongeveer 3 jaar geleden heb ik een nieuwe aluminium zadelpen in m’n carbon racefiets frame gemonteerd...
-
rene
- Forum-lid HC
rene
07 jun 2025 17:25
Sowieso NOOIT een carbon frame gebruiken als hefboom met de zadelpen in een bankschroef !! Er zit nog beweging in de pen - Maak er gebruik van ! Ik neem aan dat de aluminium zadelpen goedkoper is dan het carbon frame ?!

-
rene
- Forum-lid HC
rene
07 jun 2025 17:27
Als vervanging van vloeibare N2 kan je altijd CO2 nemen ! Extreem afkoelend - zie ook CO2 patronen.

-
kees0251
- Forum-lid
kees0251
07 jun 2025 20:31
rene schreef: ↑07 jun 2025 17:25
Sowieso NOOIT een carbon frame gebruiken als hefboom met de zadelpen in een bankschroef !!
Ik zou dat gewoon wel doen, veruit de meeste kans.
Als u dit leest heeft de Grote Limbozeis het niet weggehaald
-
rene
- Forum-lid HC
rene
07 jun 2025 21:46
De zadelpen draait nog, dus WAAROM ??

-
DDX
- Forum-lid HC
DDX
07 jun 2025 21:47
Probleem is zelfs al opgelost, dus waarom ?