Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Zipp 303s blokkeert na plaatsen steekas

c-ray
Forum-lid

c-ray 02 jun 2025 07:13

Na z'n 5000 probleemloze kilometers draait mijn Zipp 303s achterwiel niet meer als ik het wiel vast zet met de steekas.
Als de as niet aangedraaid is werkt alles probleemloos. Er zit ook geen speling op lagers. Palletjes, veertjes en vertanding van de vrijloop hebben geen sporen van slijtage.
Ik krijg het vermoeden dat de eindkap ingesleten is op de as en bij aandraaien van de steekas zoveel druk op de body/vrijloop zet dat het geheel geklemd wordt en niet alleen de naaf van de as....

Zie ik iets over het hoofd? Iemand een vergelijkbaar probleem gehad?

Ray

martinbo
Forum-lid

Gebruikersavatar martinbo 02 jun 2025 08:57

Misschien een andere cassette, die iets breder is, geplaatst, of een vulringetje te veel? Is mij ook eens overkomen: vulringetje was aan de cassette blijven plakken en door mij over het hoofd gezien....

leon1
Forum-lid

leon1 02 jun 2025 09:01

Heb je naast het verwijderen en plaatsen van het wiel nog iets aan het wiel gedaan? Cassette los gehaald bv?
Ride bikes, not tanks!

raven14
Forum-lid

Gebruikersavatar raven14 02 jun 2025 09:25

Je kan het eens proberen op te lossen met een extra of iets dikker ringetje te plaatsen over je steekas?
Afbeelding

Maatwielen
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar Maatwielen 02 jun 2025 10:11

c-ray schreef: 02 jun 2025 07:13 Na z'n 5000 probleemloze kilometers draait mijn Zipp 303s achterwiel niet meer als ik het wiel vast zet met de steekas.
Als de as niet aangedraaid is werkt alles probleemloos. Er zit ook geen speling op lagers. Palletjes, veertjes en vertanding van de vrijloop hebben geen sporen van slijtage.
Ik krijg het vermoeden dat de eindkap ingesleten is op de as en bij aandraaien van de steekas zoveel druk op de body/vrijloop zet dat het geheel geklemd wordt en niet alleen de naaf van de as....

Zie ik iets over het hoofd? Iemand een vergelijkbaar probleem gehad?

Ray
Bij sommige naven zit een dun ringetje tussen de body en het lager. Dat ringetje zie je gemakkelijk over het hoofd als je de naaf uit elkaar haalt en vervolgens weer in elkaar zet. Als dat ringetje ontbreekt, krijg je precies het probleem dat je beschrijft. Dat zou het kunnen zijn.

Plaats reactie