Na z'n 5000 probleemloze kilometers draait mijn Zipp 303s achterwiel niet meer als ik het wiel vast zet met de steekas.
Als de as niet aangedraaid is werkt alles probleemloos. Er zit ook geen speling op lagers. Palletjes, veertjes en vertanding van de vrijloop hebben geen sporen van slijtage.
Ik krijg het vermoeden dat de eindkap ingesleten is op de as en bij aandraaien van de steekas zoveel druk op de body/vrijloop zet dat het geheel geklemd wordt en niet alleen de naaf van de as....
Zie ik iets over het hoofd? Iemand een vergelijkbaar probleem gehad?
Ray
Zipp 303s blokkeert na plaatsen steekas
- Maatwielen
- Forum-lid
- Contact
Bij sommige naven zit een dun ringetje tussen de body en het lager. Dat ringetje zie je gemakkelijk over het hoofd als je de naaf uit elkaar haalt en vervolgens weer in elkaar zet. Als dat ringetje ontbreekt, krijg je precies het probleem dat je beschrijft. Dat zou het kunnen zijn.c-ray schreef: ↑02 jun 2025 07:13 Na z'n 5000 probleemloze kilometers draait mijn Zipp 303s achterwiel niet meer als ik het wiel vast zet met de steekas.
Als de as niet aangedraaid is werkt alles probleemloos. Er zit ook geen speling op lagers. Palletjes, veertjes en vertanding van de vrijloop hebben geen sporen van slijtage.
Ik krijg het vermoeden dat de eindkap ingesleten is op de as en bij aandraaien van de steekas zoveel druk op de body/vrijloop zet dat het geheel geklemd wordt en niet alleen de naaf van de as....
Zie ik iets over het hoofd? Iemand een vergelijkbaar probleem gehad?
Ray
Website: https://www.maatwielen.nl