Communicatie fietsenmaker
Graag zou ik jullie mening willen.
Ik heb enige tijd geleden een fiets besteld. 2 keer gewoon goed en vriendelijk geholpen bij de fietsenmaker.
De fiets was bij de fabriek op voorraad en een week later bij de fietsenmaker geleverd kunnen worden. De levering zou ongeveer 2,5 week na koop zijn. Dat is nu zo'n beetje.
Dus ik neem contact op met de vraag of ze al weten wanneer ik de fiets kan komen ophalen. Krijg ik nu pas te horen dat ze de fiets nog niet geleverd hebben gekregen en die pas verwachten over 2,5 week. Op de vraag hoe dit zo kan krijg ik tot op heden geen antwoord.
Ik merk dat ik het gewoon zeer vervelend vind dat de afspraak niet nagekomen wordt. Maar eigenlijk nog vervelender dat ik niet op de hoogte ben gebracht van de latere levering totdat ik er zelf om vroeg. Als ik morgen nog geen antwoord vraag krijg ben ik eigenlijk voornemens om de koop ontbinden.
Stel ik me aan? Is dit normaal wat ik aan communicatie kan verwachten van een fietsenmaker?
ps; naam fietsenmaker is niet relevant. Laten we dit topic vrij houden van namen van fietsenmakers.
Ik heb enige tijd geleden een fiets besteld. 2 keer gewoon goed en vriendelijk geholpen bij de fietsenmaker.
De fiets was bij de fabriek op voorraad en een week later bij de fietsenmaker geleverd kunnen worden. De levering zou ongeveer 2,5 week na koop zijn. Dat is nu zo'n beetje.
Dus ik neem contact op met de vraag of ze al weten wanneer ik de fiets kan komen ophalen. Krijg ik nu pas te horen dat ze de fiets nog niet geleverd hebben gekregen en die pas verwachten over 2,5 week. Op de vraag hoe dit zo kan krijg ik tot op heden geen antwoord.
Ik merk dat ik het gewoon zeer vervelend vind dat de afspraak niet nagekomen wordt. Maar eigenlijk nog vervelender dat ik niet op de hoogte ben gebracht van de latere levering totdat ik er zelf om vroeg. Als ik morgen nog geen antwoord vraag krijg ben ik eigenlijk voornemens om de koop ontbinden.
Stel ik me aan? Is dit normaal wat ik aan communicatie kan verwachten van een fietsenmaker?
ps; naam fietsenmaker is niet relevant. Laten we dit topic vrij houden van namen van fietsenmakers.
-
- Forum-lid
Tja, wat kunnen we daar zinnigs op zeggen. Niet alle handelaars zijn even communicatief. En je hebt op dat vlak blijkbaar pech.
Koop ontbinden? Afgezien van mogelijke juridische gevolgen, hoe lang ga je elders wachten op je droomfiets?
Koop ontbinden? Afgezien van mogelijke juridische gevolgen, hoe lang ga je elders wachten op je droomfiets?
Om welk merk fiets gaat het? Sommige merken houden er een vrij flexibel leveringsbeleid naar fietsenmakers op na. Wachten is moeilijk. Maar 2,5 week valt ook wel mee. Nog niet zo lang geleden en met alle issues in de sector moesten mensen vaak maanden of meer dan een jaar op hun nieuwe fiets wachten. Dat is grotendeels wel opgelost, maar er zijn hier en daar nog wel wat issues.
Ik pak ze wel weer in de afdaling 

Dat is prima. Als ze na een week (dan zou de fiets bij ze binnenkomen) even contact op hadden genomen dat het wat langer zou gaan duren dan hebben maar weinig mensen bezwaar.
Het gaat me niet om die 2,5 week extra wachten. Het gaat me om het gebrek aan communicatie daarover.marsman schreef: ↑27 mei 2025 17:48 Om welk merk fiets gaat het? Sommige merken houden er een vrij flexibel leveringsbeleid naar fietsenmakers op na. Wachten is moeilijk. Maar 2,5 week valt ook wel mee. Nog niet zo lang geleden en met alle issues in de sector moesten mensen vaak maanden of meer dan een jaar op hun nieuwe fiets wachten. Dat is grotendeels wel opgelost, maar er zijn hier en daar nog wel wat issues.
Ik denk dat 80% van de fietsenmaker niet belt in zo’n geval. Maar ik vind het niet klantvriendelijk.
Toen in 2021 onderdelen moeilijk verkrijgbaar waren, had ik een shifter stuk. Volgens de fietsenmaker (waar ik de fiets nieuw had gekocht) zou die shifter 3 maanden later geleverd worden. Hij zou mij verwittigen. Nog altijd niks gehoord.
Toen in 2021 onderdelen moeilijk verkrijgbaar waren, had ik een shifter stuk. Volgens de fietsenmaker (waar ik de fiets nieuw had gekocht) zou die shifter 3 maanden later geleverd worden. Hij zou mij verwittigen. Nog altijd niks gehoord.
Dan is hij niet in gebreken gebleven. En is het dus jouw perceptie dat hij je had moeten informeren. Fietsenmakers zijn druk met repareren en verkopen. Zeker kleinere zaken hebben geen service afdeling die klanten actief informeert.
Als hij niet in gebreke was dan reed ik dit weekend op een fiets. Zeker van kleine zaken verwacht ik klantenservice en communicatie hoort daarbij.werkpaard schreef: ↑27 mei 2025 21:51Dan is hij niet in gebreken gebleven. En is het dus jouw perceptie dat hij je had moeten informeren. Fietsenmakers zijn druk met repareren en verkopen. Zeker kleinere zaken hebben geen service afdeling die klanten actief informeert.
Maar allemaal hartelijk dank voor de input. Schijnbaar zal ik er aan moeten wennen dat bedrijven waardeloos communiceren en daar zeker niet proactief in zijn. Volgende keer kan ik dus evengoed gewoon online ergens kopen.
Ik vind wel dat je gelijk hebt. Hoeveel moeite is het nu om even een telefoontje te plegen?jer81 schreef: ↑27 mei 2025 22:04Als hij niet in gebreke was dan reed ik dit weekend op een fiets. Zeker van kleine zaken verwacht ik klantenservice en communicatie hoort daarbij.
Maar allemaal hartelijk dank voor de input. Schijnbaar zal ik er aan moeten wennen dat bedrijven waardeloos communiceren en daar zeker niet proactief in zijn. Volgende keer kan ik dus evengoed gewoon online ergens kopen.