Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

Communicatie fietsenmaker

jer81
Forum-lid
Berichten: 679
Lid geworden op: 06 aug 2014 17:21

jer81 27 mei 2025 17:35

Graag zou ik jullie mening willen.

Ik heb enige tijd geleden een fiets besteld. 2 keer gewoon goed en vriendelijk geholpen bij de fietsenmaker.
De fiets was bij de fabriek op voorraad en een week later bij de fietsenmaker geleverd kunnen worden. De levering zou ongeveer 2,5 week na koop zijn. Dat is nu zo'n beetje.

Dus ik neem contact op met de vraag of ze al weten wanneer ik de fiets kan komen ophalen. Krijg ik nu pas te horen dat ze de fiets nog niet geleverd hebben gekregen en die pas verwachten over 2,5 week. Op de vraag hoe dit zo kan krijg ik tot op heden geen antwoord.

Ik merk dat ik het gewoon zeer vervelend vind dat de afspraak niet nagekomen wordt. Maar eigenlijk nog vervelender dat ik niet op de hoogte ben gebracht van de latere levering totdat ik er zelf om vroeg. Als ik morgen nog geen antwoord vraag krijg ben ik eigenlijk voornemens om de koop ontbinden.

Stel ik me aan? Is dit normaal wat ik aan communicatie kan verwachten van een fietsenmaker?

ps; naam fietsenmaker is niet relevant. Laten we dit topic vrij houden van namen van fietsenmakers.

Patrick VB
Forum-lid
Berichten: 656
Lid geworden op: 08 feb 2024 21:03
Locatie: Oilsjt (Aalst)/Rendeux

Patrick VB 27 mei 2025 17:46

Tja, wat kunnen we daar zinnigs op zeggen. Niet alle handelaars zijn even communicatief. En je hebt op dat vlak blijkbaar pech.
Koop ontbinden? Afgezien van mogelijke juridische gevolgen, hoe lang ga je elders wachten op je droomfiets?

marsman
Forum-lid
Berichten: 2796
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 27 mei 2025 17:48

Om welk merk fiets gaat het? Sommige merken houden er een vrij flexibel leveringsbeleid naar fietsenmakers op na. Wachten is moeilijk. Maar 2,5 week valt ook wel mee. Nog niet zo lang geleden en met alle issues in de sector moesten mensen vaak maanden of meer dan een jaar op hun nieuwe fiets wachten. Dat is grotendeels wel opgelost, maar er zijn hier en daar nog wel wat issues.
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

pino
Forum-lid HC
Berichten: 5111
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 27 mei 2025 17:49

Ik heb lang bij fietsenmakers gewerkt en weet dat de levertijden die door de fabrikanten/importeurs worden aangegeven niet vaak worden gehaald.
Niet zijken maar reiden !

jer81
Forum-lid
Berichten: 679
Lid geworden op: 06 aug 2014 17:21

jer81 27 mei 2025 18:20

pino schreef: 27 mei 2025 17:49 Ik heb lang bij fietsenmakers gewerkt en weet dat de levertijden die door de fabrikanten/importeurs worden aangegeven niet vaak worden gehaald.
Dat is prima. Als ze na een week (dan zou de fiets bij ze binnenkomen) even contact op hadden genomen dat het wat langer zou gaan duren dan hebben maar weinig mensen bezwaar.

jer81
Forum-lid
Berichten: 679
Lid geworden op: 06 aug 2014 17:21

jer81 27 mei 2025 18:21

marsman schreef: 27 mei 2025 17:48 Om welk merk fiets gaat het? Sommige merken houden er een vrij flexibel leveringsbeleid naar fietsenmakers op na. Wachten is moeilijk. Maar 2,5 week valt ook wel mee. Nog niet zo lang geleden en met alle issues in de sector moesten mensen vaak maanden of meer dan een jaar op hun nieuwe fiets wachten. Dat is grotendeels wel opgelost, maar er zijn hier en daar nog wel wat issues.
Het gaat me niet om die 2,5 week extra wachten. Het gaat me om het gebrek aan communicatie daarover.

werkpaard
Forum-lid
Berichten: 266
Lid geworden op: 17 mei 2007 18:52

werkpaard 27 mei 2025 18:59

Had je met de fietsenmaker afgesproken dat hij met je contact zou opnemen als de fiets later geleverd wordt?

jer81
Forum-lid
Berichten: 679
Lid geworden op: 06 aug 2014 17:21

jer81 27 mei 2025 19:02

werkpaard schreef: 27 mei 2025 18:59 Had je met de fietsenmaker afgesproken dat hij met je contact zou opnemen als de fiets later geleverd wordt?
De afspraak was; levering over ongeveer 2,5 week en je krijgt bericht om een dag/tijd te bepalen zodat we tijd hebben voor de aflevering.

galileo2
Forum-lid
Berichten: 1402
Lid geworden op: 01 aug 2011 22:18
Locatie: Belgie

galileo2 27 mei 2025 20:02

Ik denk dat 80% van de fietsenmaker niet belt in zo’n geval. Maar ik vind het niet klantvriendelijk.
Toen in 2021 onderdelen moeilijk verkrijgbaar waren, had ik een shifter stuk. Volgens de fietsenmaker (waar ik de fiets nieuw had gekocht) zou die shifter 3 maanden later geleverd worden. Hij zou mij verwittigen. Nog altijd niks gehoord.

werkpaard
Forum-lid
Berichten: 266
Lid geworden op: 17 mei 2007 18:52

werkpaard 27 mei 2025 21:51

jer81 schreef: 27 mei 2025 19:02
werkpaard schreef: 27 mei 2025 18:59 Had je met de fietsenmaker afgesproken dat hij met je contact zou opnemen als de fiets later geleverd wordt?
De afspraak was; levering over ongeveer 2,5 week en je krijgt bericht om een dag/tijd te bepalen zodat we tijd hebben voor de aflevering.
Dan is hij niet in gebreken gebleven. En is het dus jouw perceptie dat hij je had moeten informeren. Fietsenmakers zijn druk met repareren en verkopen. Zeker kleinere zaken hebben geen service afdeling die klanten actief informeert.

jer81
Forum-lid
Berichten: 679
Lid geworden op: 06 aug 2014 17:21

jer81 27 mei 2025 22:04

werkpaard schreef: 27 mei 2025 21:51
jer81 schreef: 27 mei 2025 19:02
werkpaard schreef: 27 mei 2025 18:59 Had je met de fietsenmaker afgesproken dat hij met je contact zou opnemen als de fiets later geleverd wordt?
De afspraak was; levering over ongeveer 2,5 week en je krijgt bericht om een dag/tijd te bepalen zodat we tijd hebben voor de aflevering.
Dan is hij niet in gebreken gebleven. En is het dus jouw perceptie dat hij je had moeten informeren. Fietsenmakers zijn druk met repareren en verkopen. Zeker kleinere zaken hebben geen service afdeling die klanten actief informeert.
Als hij niet in gebreke was dan reed ik dit weekend op een fiets. Zeker van kleine zaken verwacht ik klantenservice en communicatie hoort daarbij.

Maar allemaal hartelijk dank voor de input. Schijnbaar zal ik er aan moeten wennen dat bedrijven waardeloos communiceren en daar zeker niet proactief in zijn. Volgende keer kan ik dus evengoed gewoon online ergens kopen.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 9271
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 27 mei 2025 22:34

jer81 schreef: 27 mei 2025 22:04
werkpaard schreef: 27 mei 2025 21:51
jer81 schreef: 27 mei 2025 19:02
De afspraak was; levering over ongeveer 2,5 week en je krijgt bericht om een dag/tijd te bepalen zodat we tijd hebben voor de aflevering.
Dan is hij niet in gebreken gebleven. En is het dus jouw perceptie dat hij je had moeten informeren. Fietsenmakers zijn druk met repareren en verkopen. Zeker kleinere zaken hebben geen service afdeling die klanten actief informeert.
Als hij niet in gebreke was dan reed ik dit weekend op een fiets. Zeker van kleine zaken verwacht ik klantenservice en communicatie hoort daarbij.

Maar allemaal hartelijk dank voor de input. Schijnbaar zal ik er aan moeten wennen dat bedrijven waardeloos communiceren en daar zeker niet proactief in zijn. Volgende keer kan ik dus evengoed gewoon online ergens kopen.
Ik vind wel dat je gelijk hebt. Hoeveel moeite is het nu om even een telefoontje te plegen?

Plaats reactie