Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Nieuwe broek - weer assos of toch eens iets anders

Crimby
Forum-lid

Crimby 24 mei 2025 22:13

Hoi!

Ik ga toch ook nog eens een beroep doen op jullie kennis en vooral hele persoonlijke ervaringen.
Momenteel draag ik met heel veel plezier een Assos Mille GTS C2 broek in maat L. Ik ben 1.80 en 78kg. Ik rijd steeds meer 100+ ritten en wil dit jaar ook richting de 200km.

Nu wil ik nog een extra broek kopen maar twijfel om eens iets anders te proberen. Echter, ik heb castelli gehad en dat was prima voor de <80km ritjes maar daarboven vond ik het niks, plus ik moest maat XXL. De shirts vind ik ook niet zo. Assos kan natuurlijk en dan de nieuwe GTS lijn, als is die ook dusdanig duur dat ik ook eens bij andere merken kan gluren.

Ik stond net op het punt Q36.5 te bestellen, al was de blauwe niet meer op voorraad en ik lees dat dit ook een Italiaans merk is. En dus wellicht niet gemaakt is voor mijn Nederlandse lichaam. Of valt dit mee in vergelijking met Castelli?

Hoe zit dan bijvoorbeeld Etxeondo als Spaans merk?

Welke merken vallen meer zoals Assos GTS en zijn kwalitatief vergelijkbaar? Bij MAAP en Pas Normal krijg ik sekte gevoel of nja daar ben ik misschien niet hipster genoeg voor.

Het gaat hier dus eigenlijk niet om wat iemand fijn vindt maar hoe de maatvoering en kwaliteit zich verhoudt. De rest moet ik zelf achterkomen.

pino
Forum-lid HC

pino 24 mei 2025 22:29

Bij Futurumshop hebben ze een goede uitprobeer actie voor broeken.
Heb ook een paar Assosbroeken, maar trek meestal een Joris van Futurumshop aan.
(77kg, L in Assos, M bij Futurumshop)

Ben best bereid geld uit te trekken voor broeken, maar niet voor een merk.
Niet zijken maar reiden !

derxx
Forum-lid

derxx 24 mei 2025 22:34

Ik heb een aantal dingen uitgeprobeerd, maar mijn reet heeft het liefst Assos. De oude generatie BoC vond ik ook fijn, maar die hebben een andere zeem nu, en die begint na een uur of 2 te irriteren. Ik heb ook wat ouwere Futurum Joris geprobeerd, maar dat was het voor mij niet.
Afbeelding

Crimby
Forum-lid

Crimby 25 mei 2025 14:27

Ik zal eens kijken naar de uitprobeeractie van Futurum!
Wat betreft Assos, ik heb nu een L en denk dat ie prima zit. Echter, had ik die gekocht toen ik 15kg zwaarder was. Bij mijn benen zit ie nog gewoon goed, maar wellicht geen compressie.
Ik twijfel dan ook tussen een M en L (als het Assos wordt). Via Hopmans is de nieuwe GTS nog enigszins betaalbaar, maar heeft een wat minder retourenbeleid.

koeroeur
Forum-lid

Gebruikersavatar koeroeur 25 mei 2025 20:33

Zo persoonlijk een bib.
Ik heb het voor LeCol, maar vind die zelf eigenlijk te duur.
Met een strava code toeslaan op het moment dat ze sowieso in afprijzing zijn, en dan word het interessant. Ik koop m'n Sport bibs (instap lijn, wel 170 euro) normaal rond de 80-90 euro. Heel fijne shorts ook op lange ritten.

Parentini is ook fijn, maar de pijpen zijn er wat korter. Beetje zoals Assos die ook geen lange pijpen hebben.

Crimby
Forum-lid

Crimby 25 mei 2025 20:44

koeroeur schreef: 25 mei 2025 20:33 Zo persoonlijk een bib.
Met een strava code toeslaan op het moment dat ze sowieso in afprijzing zijn, en dan word het interessant. Ik koop m'n Sport bibs (instap lijn, wel 170 euro) normaal rond de 80-90 euro. Heel fijne shorts ook op lange ritten.

Parentini is ook fijn, maar de pijpen zijn er wat korter. Beetje zoals Assos die ook geen lange pijpen hebben.
Ja snap ik, is het ook! Maar probeer dus ook qua fit hetzelfde als Assos GTS C2 te vinden :-)

Juppehup
Forum-lid

Juppehup 25 mei 2025 20:53

Kijk ook eens naar Kalas. Niet verkrijgbaar bij de grote webshops (Wel bij tradeinn overigens), maar vind ik ook echt heel goed spul. Ben behoorlijk gevoelig/kritisch wat zeem betreft, maar samen met de Assos zijn dit mijn 2 picks...

0475
Forum-lid

0475 25 mei 2025 20:56

Heb 2 Assos GTS, 2 of 3 jaar oud. Ik stapte laatst even uit nieuwsgierigheid in de huidige versie, dezelfde maat, maar die leek nu een heel stuk kleiner. Draagt de naam GTS maar is toch een andere broek geworden, (nog) dikkere zeem, zwarte zeem (gelukkig), andere opbouw en meer luchtige helpen. Maw: ik zou even eerst passen dan blind dezelfde maat bestellen.

koeroeur
Forum-lid

Gebruikersavatar koeroeur 25 mei 2025 22:13

Crimby schreef: 25 mei 2025 20:44
koeroeur schreef: 25 mei 2025 20:33 Zo persoonlijk een bib.

Ja snap ik, is het ook! Maar probeer dus ook qua fit hetzelfde als Assos GTS C2 te vinden :-)
Ik heb twee Assos bibs (GTS Mille en Gt Mille), vind die even fijn qua zweem, maar iets meer compressie en iets kortere pijpen.
Qua zeem evenwaardig aan m'n Le Cols.

rene
Forum-lid HC

Gebruikersavatar rene 25 mei 2025 22:13

Zo veel mensen, zoveel keuzes. Een aantal jaren terug droeg ik ook enkel Assos. Het verkleuren naar grijs / donkergrijs ging me te snel.

Nu heb ik La Passione ( Blijft zwart )- wordt niet meer gemaakt. Daarna de overstap naar Gobik. Prima broeken ( die ook zwart blijven ) en meer compressie geeft dan La Passione en Assos. Ook niet extreem duur met een bedrag rond de € 120,-
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 26 mei 2025 16:10

Ik heb ook oa Assos en Gobik.
Gobik is zowel kwalitatief en pasvorm voor mij gelijkaardig aan Assos.

De zeem van Gobik komt uit dezelfde fabriek als die van Assos.
Elastic interface
https://www.elasticinterface.com/en/marketplace/
I know myself like no one else
Nothing to defend

marsman
Forum-lid

marsman 26 mei 2025 16:46

Mijn persoonlijke ervaring is dat als je een 'Assoskont' hebt, dat veel Italiaanse merken niet goed zitten. Ik heb Ale, Castelli, Etxeondo en vast nog meer allemaal geprobeerd maar kom telkens weer terug op Assos. De maat klopt wel, maar vaak is de zeem gewoon niet fijn.

Diverse lijnen van Assos gehad, het zit me allemaal goed.

Wel grappig om te lezen dat de Assoszeem dus blijkbaar via derden aangekocht wordt. Wist ik niet. Je zou bijna denken dat al die merken op de site van Elasticinterface dan een optie moeten zijn. Keuze genoeg!

Vorige week een nieuwe Assos Equipe S11 in het groen (voor het eerst niet in een zwarte boxer!) gekocht. Prachtige kleur, leuk als je wat anders zoekt dan standaard zwart. Zit ook goed, maar voor mijn gevoel wel wat krapper dan anders. Ik heb altijd een L met 178 en iets boven de 80kg afhankelijk van het seizoen.
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

Plaats reactie