Aangezien ik hierover nog geen topic gezien heb, hier mijn ervaringen over deze geweldige Cyclo.
Ik heb dit jaar voor het eerst meegedaan. Na een aantal jaar erover nagedacht te hebben, deed een gratis startbewijs via mijn werkgever mij beslissen deel te nemen.
Zaterdagochtend om 7 uur richting Keulen vertrokken en dan net buiten de binnenstad geparkeerd. Meet een groepje vrienden dan naar de start bij de Rijn.
Ik starte in vak 9 van de 10 vakken. Bij de aanmelding moet je opgeven wat je gemiddelde snelheid gaat zijn over het parcours van 121 km met 1300hm. Aan de hand daarvan word je dan in startvakken opgedeeld. Blijkbaar klopt dit niet helemaal, want een vriend zat met dezelfde gemiddelde snelheid (30km/h) in startvak 5.
Maar geen probleem aangezien het mijn eerste RuK was en ik niet wist wat me te wachten stond.
Er zijn ook vakken met mensen die de 60km tour rijden. De 120km en 60km vakken mogen om en om starten, met ongeveer 3-5 minuten ertussen.
Het parcours is een beetje vergelijkbaar met Zuid-Limburg en de Voerstreek. Na de start gaat het meteen over het volledig voor auto's afgesloten parcours over de Rijnbrug richting Bergisches Land. Via lange rechte wegen, en zelfs de Autosnelweg, kom je dan in het heuvelachtige gedeelte van het parcours.
Er is ook een klim die getimed wordt voor het bergklassement, best en steil pukkeltje.
Het wegdek is niet overal even goed, dus een beetje als de Voerstreek.
Wil je het echte prof gevoel, neem dan oude bidons mee die weg kunnen. Bij de bevoorrading staan al vriendelijke vrijwilligers voor je klaar met een nieuwe bidon. Die kun je in de gewoon aannemen, en doorknallen. Of je stopt gewoon en gebruikt de volledige bevoorrading.
De laatste klim is de beroemd, beruchte klim naar Schloss Bensberg. Een Kasseien klimmetje. Jammer ligt die op het laatste stuk waar de 60 en 120 km weer bij elkaar komen en kan het er erg druk zijn.
Daarna is het alleen nog maar bergaf en vlak terug over de Rijn met een eindsprint in de Rheinauhafen.
Bij de finish is een mooi finishdorp met de nodige warme snacks.
Al met al een mooie Cyclo, niet ver van Nederland. Mij zien ze er volgend jaar terug. 121km 1300hm met 34km/h gemiddeld, was beter dan ik had verwacht.