Dura Ace Di2 achterderailleur verkeerd uitgelijnd
Na heel veel zoeken op internet en in dit forum kan ik toch geen oplossing vinden voor mijn probleem.
Mijn Di2 DA 9150 achterderailleur staat verkeerd uitgelijnd.
Daar bedoel ik mee dat als ik hem op het lichtste schakel hij ergens tussen het 4e en 5e kransje blijft staan en niet verder wil.
De L schroef is niet de beperking, want ik kan hem wel gewoon doorduwen en dan schiet hij in de crash stand.
Ook E-tube geeft aan dat hij op kransje 1 ligt.
Als ik naar het zwaarst schakel komt hij helemaal buiten het frame
De crash recovery heb ik al een paar keer geprobeerd, maar dit biedt ook geen oplossing.
Ik ben bang dat het iets met het motortje te maken heeft, maar heb geen idee.
Misschien dat hier iemand een oplossing heeft?
Mijn Di2 DA 9150 achterderailleur staat verkeerd uitgelijnd.
Daar bedoel ik mee dat als ik hem op het lichtste schakel hij ergens tussen het 4e en 5e kransje blijft staan en niet verder wil.
De L schroef is niet de beperking, want ik kan hem wel gewoon doorduwen en dan schiet hij in de crash stand.
Ook E-tube geeft aan dat hij op kransje 1 ligt.
Als ik naar het zwaarst schakel komt hij helemaal buiten het frame
De crash recovery heb ik al een paar keer geprobeerd, maar dit biedt ook geen oplossing.
Ik ben bang dat het iets met het motortje te maken heeft, maar heb geen idee.
Misschien dat hier iemand een oplossing heeft?
En zonder ketting er op al geprobeerd?
Probeer eens geheel naar het kleinste kransje zonder ketting,staan dan de derrie wieltjes recht daar onder?
Zo ja,ketting er op en naar de grootste krans rustig schakelen.
Begrenzingen staan goed afgesteld?
Een foto of film even posten hier.
Probeer eens geheel naar het kleinste kransje zonder ketting,staan dan de derrie wieltjes recht daar onder?
Zo ja,ketting er op en naar de grootste krans rustig schakelen.
Begrenzingen staan goed afgesteld?
Een foto of film even posten hier.
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.
Canyon Grizl cf sl8.
Zowel met als zonder ketting al geprobeerd.
Als ik naar het kleinste kransje ga (11e) komt de derrie buiten het frame.
Naar groot schakelen komt het niet verder dan kransje 4/5 ( vanaf links) en als ik doorschakel naar kleiner, dan valt op een gegeven moment de ketting naast de cassette tegen het frame
Begrenzingen staan goed.
Het lijkt of het motortje of de as ervan gedraaid is.
Ik zal kijken of ik een foto kan uploaden.

Als ik naar het kleinste kransje ga (11e) komt de derrie buiten het frame.
Naar groot schakelen komt het niet verder dan kransje 4/5 ( vanaf links) en als ik doorschakel naar kleiner, dan valt op een gegeven moment de ketting naast de cassette tegen het frame
Begrenzingen staan goed.
Het lijkt of het motortje of de as ervan gedraaid is.
Ik zal kijken of ik een foto kan uploaden.

Laatst gewijzigd door Moos82 op 16 mei 2025 11:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Al gekoppeld aan de app van Shimano ? Daar kan je ook de schakelmodus instellen - en misschien staat dat niet goed ?
* was dit probleem pas recent ?
* gevallen met de fiets ?
* software update gedaan ?
* was dit probleem pas recent ?
* gevallen met de fiets ?
* software update gedaan ?
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless 

Zeker al gekoppeld met de app.
Alle schakelmodi al ingesteld en weer verwijderd en gereset.
Eerder een keer uit crash modus gehaald nadat er een tik (met een wiel) op de derailleur was geweest.
Niet gevallen met de fiets
Alles is up-to-date.
Misschien nog goed om te vermelden.
In eerste instantie was het "maar" 2 kransjes uit de lijn en ermee aan de gang zijnde sprong de derrie naar 4/5 kransjes uit lijn.
Alle schakelmodi al ingesteld en weer verwijderd en gereset.
Eerder een keer uit crash modus gehaald nadat er een tik (met een wiel) op de derailleur was geweest.
Niet gevallen met de fiets
Alles is up-to-date.
Misschien nog goed om te vermelden.
In eerste instantie was het "maar" 2 kransjes uit de lijn en ermee aan de gang zijnde sprong de derrie naar 4/5 kransjes uit lijn.
Bij mijn Ultegra (R8000 DI2) derailleur kan ik hem naar “buiten laten knikken” dat gebeurt mij wel eens bij het poetsen en/of wiel er uit halen. Dan duw ik weer terug. Misschien is dat hier ook het geval. Dan schiet hij over een bepaald punt met wat weerstand heen.