Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Weer een kraakje

marcvmegroot
Forum-lid

marcvmegroot 13 mei 2025 15:02

Sinds vorig jaar heb een kraak in mijn aandrijving (denk ik). Bij de beurt vorig jaar nieuwe bottom bracket laten steken en toen washet even weg.
Begin dit jaar kwam het weer terug. Volledig nieuwe cassette, ketting en voorblad gedaan. Toen leek het even weg, maar het komt nu weer terug. Als ik even freewheel en daarna begin te trappen is het weer weg. Extra olie op de ketting doet het minderen, maar schakelen naar een kleiner kransje is het zo goed als weg.
Als ik op de trappers sta blijft het dus zadel en zadelpen is volgens mij uitgesloten.
Wie kan me helpen.
people are strange when you\'re a stranger

rikkert
Forum-lid HC

rikkert 13 mei 2025 15:15

Speling op je cassette?
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

marsman
Forum-lid

marsman 13 mei 2025 15:19

Kan inderdaad echt een zoekplaatje zijn. Vaak komt het geluid niet daar vandaan, waar je denkt het te horen. Gezien je opmerking dat het minder wordt als je kleiner schakelt, zit het ergens wat gevoelig is voor je cadans.

De usual suspects:
Begin eens met wat vet op je snelspanner of steekas plus de aansluiting op je frame.
Haal je zadelpen er uit, maak deze goed schoon en monteer deze weer. Deze kan ook kraken als je staat, omdat er toch wat spanning op de zadelbuis komt. Is niet zo waarschijnlijk trouwens
Check je balhoofd op speling
Check je schoonplaatjes en vet je schroefdraad van je pedalen
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

Theo V
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Theo V 13 mei 2025 15:46

Bij mij is het vaak de bevestiging van de derailleurpat.

Ramon73
Forum-lid

Ramon73 13 mei 2025 19:03

Aansluiting zadelpen naar zadel had ik ooit kraakje in. 2x BB30 vervangen zonder resultaat, voordat ik ontdekte wat de oorzaak van de kraak was.
Dogma F

depoldertoerist
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar depoldertoerist 14 mei 2025 07:45

wat ik nu al 2 keer aan de hand had op verschillende fietsen was dat het bij de pedalen vandaan kwam. ff loshalen schoonmaken verse montage pasta en terug....
BIKE to Work. Work to Eat. Eat to live. Live to BIKE

Watikjebrom70
Forum-lid

Watikjebrom70 15 mei 2025 15:25

Ik lees even mee, heb iets soortgelijks. Kraak lijkt vanuit de achterkant (body/cassette) te komen, meestal vanaf 30 minuten fietsen. Wanneer ik even freewheel is het soms even verdwenen. Als het er is, is het ritme gelijk met de pedaalbeweging.

marcvmegroot
Forum-lid

marcvmegroot 15 mei 2025 15:37

Afijn, nog een paar plaatsjes om te zoeken. De steekassen zijn al opnieuw ingevet. De pedalen ook. Waar de schoenplaatjes ingaan ook.
Blijft de zadelpen. Balhoofd heeft geen speling.
Nog even zoeken dan.
people are strange when you\'re a stranger

CampaYolo
Forum-lid

Gebruikersavatar CampaYolo 15 mei 2025 15:48

Ik heb al eens alles vervangen BB, ketting, pion, zadelpen nog een keer invetten. Bleek het in de (as van de) pedalen te zitten.
Totaal niet wat ik dacht, aan de hand van waar het geluid vandaan leek te komen.
Vroeger, toen de remblokjes van rubber waren en de velgen van staal.

CayoEvo
Forum-lid

Gebruikersavatar CayoEvo 16 mei 2025 13:06

Wat nog niet genoemd is, maar ook kan kraken, zijn de boutjes van de kettingbladen op je crank. Soms helpt het ook om deze los te halen, schoon te maken en (al dan niet voorzien van van montagepasta) weer vast te schroeven.

Plaats reactie