Andere wielset: di2 afstellen lukt niet
-
- Forum-lid
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 18 jul 2022 16:18
Mijn eerste vraag hier. Ik dacht een mooi tweedehands wielsetje gekocht te hebben voor mijn racefiets. Ik krijg echter met de nieuwe wielset mijn achterderailleur niet goed afgesteld. Ik moet met de adjustment helemaal naar +16 en dan nog schakelt ie net niet lekker.
De range schroefjes en derailleur hoogte schroefjes zijn alle 3 goed afgesteld en volgens mij het probleem niet.
De oude wielset heeft durace naven (130mm). De nieuwe dt swiss 190 naven (130mm). Beide met Shimano 11 speed hub. Als ik de afstand meet van het begin van de hub naar het einde van de naaf meet ik tussen beide naven 2mm verschil. Dat zou dus betekenen dat de tandwielen 2mm verschoven zijn tov de de derailleur? Dit zou verklaren waarom ik aan het einde van de adjustment zit?
Als dit zo is, hoe kan ik dit oplossen? Andere eindkappen? Maar zie door alle verschillenden soorten naaf standaarden en conversie setjes door de bomen het bos even niet meer. Wie kan helpen?
De range schroefjes en derailleur hoogte schroefjes zijn alle 3 goed afgesteld en volgens mij het probleem niet.
De oude wielset heeft durace naven (130mm). De nieuwe dt swiss 190 naven (130mm). Beide met Shimano 11 speed hub. Als ik de afstand meet van het begin van de hub naar het einde van de naaf meet ik tussen beide naven 2mm verschil. Dat zou dus betekenen dat de tandwielen 2mm verschoven zijn tov de de derailleur? Dit zou verklaren waarom ik aan het einde van de adjustment zit?
Als dit zo is, hoe kan ik dit oplossen? Andere eindkappen? Maar zie door alle verschillenden soorten naaf standaarden en conversie setjes door de bomen het bos even niet meer. Wie kan helpen?
-
- Forum-lid
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 18 jul 2022 16:18
Ik heb de cassette overgezet van de oude naar de nieuwe wielset. Een Dura Ace 11 speed.
Aantal vulringetjes tussen cassette en naaf wellicht aanpassen? Wat bedoel je met een Shimano 11 speed hub op een DT Swiss wiel: Meestal(?) hebben DT Swiss wielen hun eigen freehubs. Bedoel je 'cassette' in plaats van freehub?
-
- Forum-lid
- Berichten: 917
- Lid geworden op: 29 apr 2019 14:00
11 Speed body zal TS bedoelen.
Evt een dunne spacer achter de cassette plaatsen...
Tussen beide naven 2mm verschil, maar welke wielset is nou korter/langer?
Evt een dunne spacer achter de cassette plaatsen...
Tussen beide naven 2mm verschil, maar welke wielset is nou korter/langer?
Wat je aanneemt klopt ! Dat zou de 2mm kunnen verklaren. Zijn de eindkapjes van de DT Swiss gelijk qua lengte of zitten ze net verkeerd om ?Jeroen1973 schreef: ↑04 mei 2025 22:19 Ik krijg echter met de nieuwe wielset mijn achterderailleur niet goed afgesteld. Ik moet met de adjustment helemaal naar +16 en dan nog schakelt ie net niet lekker.
Als ik de afstand meet van het begin van de hub naar het einde van de naaf meet ik tussen beide naven 2mm verschil. Dat zou dus betekenen dat de tandwielen 2mm verschoven zijn tov de de derailleur? Dit zou verklaren waarom ik aan het einde van de adjustment zit? Als dit zo is, hoe kan ik dit oplossen? Andere eindkappen?
Dat je body / naaf / eindcap combo 2mm afwijkt van een Shimano wiel is niet normaal - hier is iets aan de hand. Heb je foto van de naaf of eindcaps ( de DT naaf ).
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless 

-
- Forum-lid
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 18 jul 2022 16:18
11 speed body idd. Bij de durace naaf is de afstand van de body tot uiteinde naaf ca 2 mm langer. Bij het durace wiel zitten de tandwielen dus meer naar binnen. Bij de dtswiss meer naar buiten.scottpch64 schreef: ↑05 mei 2025 07:06 11 Speed body zal TS bedoelen.
Evt een dunne spacer achter de cassette plaatsen...
Tussen beide naven 2mm verschil, maar welke wielset is nou korter/langer?
-
- Forum-lid
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 18 jul 2022 16:18
Hier foto's van beide naven. Op de laatste 2 foto's is te zien dat de eindkap van de durace meer uitsteekt dan van de dtswiss






make up afbeeldingen






make up afbeeldingen
-
- Forum-lid
- Berichten: 917
- Lid geworden op: 29 apr 2019 14:00
Dan zou ook je wiel niet precies in het midden staan...
Idd zoals Rene al aangeeft even kijken of de endcaps niet omgewisseld zijn.
Idd zoals Rene al aangeeft even kijken of de endcaps niet omgewisseld zijn.
Ik denk dat het een 8/9/10 speed hub is, waar een bredere 11 speed body op geplaatst is. Zit net effe te kijken op een ander forum.
Dat verklaart wel dat de spacing van 130mm goed is, maar de body verder naar buiten komt.
Vroeger ( nog niet eens zo lang geleden ) had je ook 10 Speed Lightweight wielen en die werden van verkocht met 11 speed body, en 11 speed eindcaps. Stond het wiel gewoon iets meer dan 1 mm uit het midden.
Nu was het bij die wielen moeilijker ok effe opnieuw te richten.
Dat verklaart wel dat de spacing van 130mm goed is, maar de body verder naar buiten komt.
Vroeger ( nog niet eens zo lang geleden ) had je ook 10 Speed Lightweight wielen en die werden van verkocht met 11 speed body, en 11 speed eindcaps. Stond het wiel gewoon iets meer dan 1 mm uit het midden.
Nu was het bij die wielen moeilijker ok effe opnieuw te richten.
Laatst gewijzigd door rene op 05 mei 2025 16:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless 

Welke cassette 11-23 of 11-34 ivm de 1.85mm vulring.Jeroen1973 schreef: ↑05 mei 2025 06:36 Ik heb de cassette overgezet van de oude naar de nieuwe wielset. Een Dura Ace 11 speed.
De endkap is dat wel de originele die bij de body is geleverd ivm 190 volgens dtswiss een 8-9-10 speed body standaard heeft.
Of contact opnemen met de verkoper ook een optie.
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.
Canyon Grizl cf sl8.