(Stuur)techniek op de mtb? tips? vids?
Hallo,
Wat zijn nu echt de essentials qua stuur-, handling technieken voor het mountainbiken?
Ik zit zelden op de MTB, alleen een enkele keer op vakantie, maar heb in mijn jongere jaren wel op hoog niveau geBMXt, dus jumps, hobbels en onverwachte gekkigheid etc zijn geen onbekenden.
Veel (youtube) video's met MTB uitleg vind ik regelmatig echt veel te basic (of zelfs simplistisch), maar daarna zit er meteen een heel groot gat naar het werk van de echt jongens (en meisjes)
Dus wie kan mij wat betere uitleg video's aanbevelen die wat verder gaan dan 'je moet op je fiets blijven zitten en je stuur vasthouden'
En vanaf welk moment kan je je wagen aan de zwaardere en meer technische parcours? Zoals ze hier en daar op sites (van fietsverhuurders of bijvb Komoot) staan vermeld.
bedankt
Wat zijn nu echt de essentials qua stuur-, handling technieken voor het mountainbiken?
Ik zit zelden op de MTB, alleen een enkele keer op vakantie, maar heb in mijn jongere jaren wel op hoog niveau geBMXt, dus jumps, hobbels en onverwachte gekkigheid etc zijn geen onbekenden.
Veel (youtube) video's met MTB uitleg vind ik regelmatig echt veel te basic (of zelfs simplistisch), maar daarna zit er meteen een heel groot gat naar het werk van de echt jongens (en meisjes)
Dus wie kan mij wat betere uitleg video's aanbevelen die wat verder gaan dan 'je moet op je fiets blijven zitten en je stuur vasthouden'
En vanaf welk moment kan je je wagen aan de zwaardere en meer technische parcours? Zoals ze hier en daar op sites (van fietsverhuurders of bijvb Komoot) staan vermeld.
bedankt
- CampaYolo
- Forum-lid
- Berichten: 1018
- Lid geworden op: 01 sep 2020 18:54
- Locatie: Daar waar Brabant Zeeland kust
Je stuur vast houden is wel aan te bevelen ja.
Blijven zitten (in het zadel) dan weer niet.
Je fiets beweegt meer dan je lichaam.
Misschien heb je hier wat aan.
https://youtu.be/8y6ocZHpLoE?si=a4QkTtQxOKAQ-4z2
Opzich zijn alle MTB routes in Nederland te doen. Alleen in zuid Limburg zijn er een paar technisch lastigere routes. Als een afdaling te steil of technisch is, is het geen schande om even af te stappen.

Blijven zitten (in het zadel) dan weer niet.
Je fiets beweegt meer dan je lichaam.
Misschien heb je hier wat aan.
https://youtu.be/8y6ocZHpLoE?si=a4QkTtQxOKAQ-4z2
Opzich zijn alle MTB routes in Nederland te doen. Alleen in zuid Limburg zijn er een paar technisch lastigere routes. Als een afdaling te steil of technisch is, is het geen schande om even af te stappen.
Vroeger, toen de remblokjes van rubber waren en de velgen van staal.
Je hebt aan bmx gedaan, dus je ben in ieder geval gewend om te staan tijdens het rijden. Veel onervaren fietsers zitten als een zoutzak op hun zadel, en hebben daarom nauwelijks controle. Dynamisch op de fiets is het halve werk.
De meeste bmx'ers die ik ken kunnen goed tot zeer goed overweg met een MTB. Zijn weliswaar vooral kinderen, maar ik zou me niet zoveel zorgen maken geloof ik.
In Nederland is bijna niets echt technisch of moeilijk te noemen.
De meeste bmx'ers die ik ken kunnen goed tot zeer goed overweg met een MTB. Zijn weliswaar vooral kinderen, maar ik zou me niet zoveel zorgen maken geloof ik.
In Nederland is bijna niets echt technisch of moeilijk te noemen.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 42044
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Jij bent niet representatief 53x11 
Maar los daarvan: alleen Netersel heeft voor NL een behoorlijk technisch niveau.
De rest is prima te doen als je je snelheid onder controle houdt. Hooguit wat features waar je vrijwel altijd omheen kan.
Gewoon lekker gaan fietsen! Welke routes wil je gaan rijden?

Maar los daarvan: alleen Netersel heeft voor NL een behoorlijk technisch niveau.
De rest is prima te doen als je je snelheid onder controle houdt. Hooguit wat features waar je vrijwel altijd omheen kan.
Gewoon lekker gaan fietsen! Welke routes wil je gaan rijden?
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!
Deze ouwe lul bezocht ook pas op zijn 41e voor het eerst een bikepark hoor. Leer nog steeds bij. En tegenwoordig word ik zeer regelmatig door jr. op mijn plek gezet wat techniek betreft 
(ik denk eigenlijk vooral dat de gemiddelde bosfietser in Nederland niet representatief is voor de mountainbiker... Daar zijn de meeste parkoers ook op aangepast, dus waarschijnlijk hoeft TS zich niet zo'n zorgen te maken)

(ik denk eigenlijk vooral dat de gemiddelde bosfietser in Nederland niet representatief is voor de mountainbiker... Daar zijn de meeste parkoers ook op aangepast, dus waarschijnlijk hoeft TS zich niet zo'n zorgen te maken)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Als je wat op YT rondkijkt, kom je wel interessantere dingen tegen. In de praktijk zijn er ook wel clinics die verder gaan dan de basics en ook bikeparks in het buitenland opzoeken. Kijk eens bij Michael Lemmens .
Met een BMX achtergrond heb je al een niet in te halen voorsprong op de de meeste boswielrenners als ik die later begonnen is.
Met een BMX achtergrond heb je al een niet in te halen voorsprong op de de meeste boswielrenners als ik die later begonnen is.
Niet zijken maar reiden !
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4943
- Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44
Wat versta je onder de meer technische parcoursen? Zijn dat de technische passages van Geestmerambacht bijvoorbeeld, of zoals 53x11 aangeeft een buitenlands bikepark?
Daar zit nogal een verschil in qua techniek.
Ik zou op de gewenste locatie op zoek naar een gevorderde clinic. Daar leer je veel meer, dan van welk youtube filmpje ook.
Daar zit nogal een verschil in qua techniek.
Ik zou op de gewenste locatie op zoek naar een gevorderde clinic. Daar leer je veel meer, dan van welk youtube filmpje ook.
Belangrijk is dat je ver genoeg vooruit kijkt. Niet wat er net voor je voorwiel bevindt, maar waar je naar toe wilt. Dat samen met een actieve houding om je gewicht naar voren of achteren te verplaatsen bij hoogteverschillen, heb je de basis al aardig te pakken.
Sturen op een bochtig singletrack mountainbikeparcours vergt een andere stuurtechniek dan racefietsen op de weg. Niet je gewicht verplaatsen, maar de fiets onder je doortrekken van links naar rechts en omgekeerd. Ik heb het nooit onder de knie gekregen en dus stuiter ik er regelmatig in de tweede of derde bocht uit en moet ik corrigeren. In een goede clinic kun je het leren: Nudge cycling in Amerongen.
Net als zwemmen kun je het niet van YT leren.
Net als zwemmen kun je het niet van YT leren.
hun fietsen.
-
- Forum-lid
- Berichten: 50
- Lid geworden op: 04 jul 2024 23:02
Filmpjes zijn wel leuk: https://www.youtube.com/shorts/SVQml7C0Jtk
- depoldertoerist
- Forum-lid
- Berichten: 1847
- Lid geworden op: 28 mei 2009 21:57
- Locatie: Waddinxveen
- Contact
Goede vraag! Want goed sturen en beheerst remmen zijn toch wel een beetje de echte basisvaardigheden en vragen ook echt wel techniek.
Veel route's in Nederland zijn volledig in flow aangelegd en voor wat betreft sturen best vergevingsgezind. En aangezien een heel groot deel van de fietsers vooral op snelheid gefocust is is dat natuurlijk leuk. Een tijdje geleden werden parcours waar je serieus aan de bak moest om te sturen als technisch gezien tegenwoordig vaak als saai, misschien omdat snelheid maken moeilijker is. Nu is technisch pas technisch als er genoeg drops, jumps etc. in zitten. Maar die zullen jou als BMX'r misschien wel minder uitdaging bieden. Wat overigens niet minder technisch maakt. Begrijp me vooral niet verkeerd.
Als je op de parcoursen in Nederland kijkt dan zie je dat eigenlijk heel wat mensen de basistechniek niet goed beheersen. Er wordt rechtuit gereden op plekken waarvan je denkt hoezo mist je je deze bocht of sloeg je die over? En ook het aantal diepe remsporen voor en in bochten is behoorlijk. Dus men fietst veel te hard op een bocht af, laat zich verrassen en gooit als een kind op een stadsfiets de ankers uit in de hoop te redden wat er te redden valt. Goed vooruitkijken en anticiperen is het devies. Beheerst remmen (oefen eens noodstops zonder je wiel te blokkeren, bijvoorbeeld door je gewicht naar achter te verplaatsen) je snelheid aanpassen en dan vloeiend de bocht door, maar dat laatste zal jou als BMX'r wel lukken. Het is hierboven ook al aangegeven Dynamisch fietsen is noodzakelijk. Zelf gebruik ik ook in bochten mijn dropper veel, want ook in bochten zit het zadel nogal eens in de weg en dat maakt voor mij echt wel veel verschil.
Zelf Heb ik ook heel veel geoefend met behulp van pionnetjes. dijkje af neerzetten bijvoorbeeld en dan steeds dichter bij elkaar. En zo kan je ook je het beheerst remmen goed oefenen.
Tijdje terug zat ik de Redbull Rampage te kijken en daar zag ik bij de dames ook een heel mooi voorbeeld. knalhard naar beneden heel beheerst afremmen tot bijna stilstand om vervolgens weer aan de volgende afdaling te beginnen. Dat leverde ook jurypunten op. Dus kennelijk waarderen die ook deze basistechniek
Als je een clinic wil volgen, zou ik juist een basis clinic doen. Veel van die andere vaardigheden zit op basis van jouw fietservaring vast wel snor. Zelf was ik erg te srpeken over deze https://www.mountainbikechallenge.nl/mo ... ikeclinic/
Veel route's in Nederland zijn volledig in flow aangelegd en voor wat betreft sturen best vergevingsgezind. En aangezien een heel groot deel van de fietsers vooral op snelheid gefocust is is dat natuurlijk leuk. Een tijdje geleden werden parcours waar je serieus aan de bak moest om te sturen als technisch gezien tegenwoordig vaak als saai, misschien omdat snelheid maken moeilijker is. Nu is technisch pas technisch als er genoeg drops, jumps etc. in zitten. Maar die zullen jou als BMX'r misschien wel minder uitdaging bieden. Wat overigens niet minder technisch maakt. Begrijp me vooral niet verkeerd.
Als je op de parcoursen in Nederland kijkt dan zie je dat eigenlijk heel wat mensen de basistechniek niet goed beheersen. Er wordt rechtuit gereden op plekken waarvan je denkt hoezo mist je je deze bocht of sloeg je die over? En ook het aantal diepe remsporen voor en in bochten is behoorlijk. Dus men fietst veel te hard op een bocht af, laat zich verrassen en gooit als een kind op een stadsfiets de ankers uit in de hoop te redden wat er te redden valt. Goed vooruitkijken en anticiperen is het devies. Beheerst remmen (oefen eens noodstops zonder je wiel te blokkeren, bijvoorbeeld door je gewicht naar achter te verplaatsen) je snelheid aanpassen en dan vloeiend de bocht door, maar dat laatste zal jou als BMX'r wel lukken. Het is hierboven ook al aangegeven Dynamisch fietsen is noodzakelijk. Zelf gebruik ik ook in bochten mijn dropper veel, want ook in bochten zit het zadel nogal eens in de weg en dat maakt voor mij echt wel veel verschil.
Zelf Heb ik ook heel veel geoefend met behulp van pionnetjes. dijkje af neerzetten bijvoorbeeld en dan steeds dichter bij elkaar. En zo kan je ook je het beheerst remmen goed oefenen.
Tijdje terug zat ik de Redbull Rampage te kijken en daar zag ik bij de dames ook een heel mooi voorbeeld. knalhard naar beneden heel beheerst afremmen tot bijna stilstand om vervolgens weer aan de volgende afdaling te beginnen. Dat leverde ook jurypunten op. Dus kennelijk waarderen die ook deze basistechniek

Als je een clinic wil volgen, zou ik juist een basis clinic doen. Veel van die andere vaardigheden zit op basis van jouw fietservaring vast wel snor. Zelf was ik erg te srpeken over deze https://www.mountainbikechallenge.nl/mo ... ikeclinic/
BIKE to Work. Work to Eat. Eat to live. Live to BIKE
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 14557
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
De Nederlandse banden hebben best een hoog technische niveau. Er wordt altijd geroepen dat het wel meevalt.
Maar hard over bv de grindpaden in Bergschenhoek of de Broekpolder is nog niet zo heel makkelijk.
Amerongen/Leersum, heel heel veel bochten net als bv Schoorl of LLD. Je kan het daar juist goed porberen omdat je het continu kan testen.
Je merkt iig heel goed al je iets fout doet.
Je houding is op een MTB heel belangrijk. Je moet echt ruimte hebben om te bewegen en gebruik dat ook. Als je vroeg bent kun je in Middendelftland ook wel over de grindpaden, daar ben ik nu met mijn zoon bezig. Neem echt een breed stuur 70cm is echt het minimum! 74 of 76 is al beter
Maar hard over bv de grindpaden in Bergschenhoek of de Broekpolder is nog niet zo heel makkelijk.
Amerongen/Leersum, heel heel veel bochten net als bv Schoorl of LLD. Je kan het daar juist goed porberen omdat je het continu kan testen.
Je merkt iig heel goed al je iets fout doet.
Je houding is op een MTB heel belangrijk. Je moet echt ruimte hebben om te bewegen en gebruik dat ook. Als je vroeg bent kun je in Middendelftland ook wel over de grindpaden, daar ben ik nu met mijn zoon bezig. Neem echt een breed stuur 70cm is echt het minimum! 74 of 76 is al beter