Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Ketting olie of wax

Kornuit
Forum-lid HC

Kornuit 26 apr 2025 18:38

Hoi,

Wij gebruiken al jaren Squirt Lube en dat bevalt gewoon goed, handen worden niet meer zo smerig als met olie.
Toch is het nadeel dat er vaak van die korreltjes op de grond valt, wat vervolgens door de hele bijkeuken en garage zichtbaar is.

Er zal tegenwoordig wel wat beters zijn, maar ben totaal niet bekend met de huidige markt.
Wat raden jullie tegenwoordig aan?

Ik heb ook een tijdritfiets waar ik prima olie op wil gebruiken. Wat is dan echt aan te raden. Die fiets ziet eigenlijk alleen mooi weer.

rene
Forum-lid HC

Gebruikersavatar rene 26 apr 2025 20:03

@kornuit : hot wax is een optie of een drupje olie. Ik heb een aantal jaar Muc Off gebruikt voor droog weer. Prima spul en bij normaal verbruik niet vies.
https://www.mantel.com/mucoff-c3-dry-ce ... gJgkPD_BwE

Nu gebruik ik al een aantal jaar Squirt lube en inderdaad, kleine korreltjes op de grond. Ik heb er weinig last van, behalve op de Wahoo Kickr dus heb daar een oud handoekje liggen die het ergste opvangt. Elke maand even uitschudden of een nieuw doekje neerleggen.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

martinbo
Forum-lid

Gebruikersavatar martinbo 26 apr 2025 20:51

Kornuit schreef: 26 apr 2025 18:38 Wat is dan echt aan te raden. Die fiets ziet eigenlijk alleen mooi weer.
Je zou op dit forum eens kunnen zoeken naar het topic kettingsmeren; daar zijn al ellenlange bijdragen gepost over olie, wax etc. Beter dan een nieuw topic te starten.

Gesloten