Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

di2 laadt niet meer op..

Maxravenstijn
Forum-lid

Maxravenstijn 23 apr 2025 15:15

Hi allen,

De di2 (11-speed) van mijn Merida Reacto Disc LTD laadt niet meer op. Na ongeveer 1200km fietsen sinds de laatste keer laden reageerde de di2 niet meer, waardoor ik logischerwijs dacht dat deze leeg was. Eenmaal thuisgekomen bleek dat de di2 ook niet meer wilde opladen. We hebben meerdere opladers gecheckt, maar er begint geen lampje te schijnen. De fietsenmaker heeft hem aan de computer gehangen en kreeg ook geen reactie (dus ook niets van restspanning). Wat lijkt jullie het meest waarschijnlijk? De fietsenmaker gaf aan dat hij geen garantie kon bieden en dat het snel in de papieren zou lopen (500+) als hij eerst de accu zou vervangen en opvolgend de junction box (als de accu niet het probleem bleek te zijn). Ik heb nu zelf maar een nieuwe accu (Shimano BT-DN110-A) en junction box (Shimano EW-RS910 Poort X2 Junction-A) gekocht om de kosten wat te drukken.

Wat is volgens jullie het beste stappenplan om de oorzaak van het probleem te achterhalen? (de accu zit onder/in de zadelpen en de kop van de zadelpenbout is ook dolgedraaid, dus dit maakt de situatie nog wat ingewikkelder..)

Ik dank jullie vriendelijk!

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 23 apr 2025 18:31

Het zou zomaar kunnen dat het kabeltje naar je batterij geen contact meer maakt.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Orlok
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Orlok 23 apr 2025 19:26

Maxravenstijn schreef: 23 apr 2025 15:15 Hi allen,

De di2 (11-speed) van mijn Merida Reacto Disc LTD laadt niet meer op. Na ongeveer 1200km fietsen sinds de laatste keer laden reageerde de di2 niet meer, waardoor ik logischerwijs dacht dat deze leeg was. Eenmaal thuisgekomen bleek dat de di2 ook niet meer wilde opladen. We hebben meerdere opladers gecheckt, maar er begint geen lampje te schijnen. De fietsenmaker heeft hem aan de computer gehangen en kreeg ook geen reactie (dus ook niets van restspanning). Wat lijkt jullie het meest waarschijnlijk? De fietsenmaker gaf aan dat hij geen garantie kon bieden en dat het snel in de papieren zou lopen (500+) als hij eerst de accu zou vervangen en opvolgend de junction box (als de accu niet het probleem bleek te zijn). Ik heb nu zelf maar een nieuwe accu (Shimano BT-DN110-A) en junction box (Shimano EW-RS910 Poort X2 Junction-A) gekocht om de kosten wat te drukken.

Wat is volgens jullie het beste stappenplan om de oorzaak van het probleem te achterhalen? (de accu zit onder/in de zadelpen en de kop van de zadelpenbout is ook dolgedraaid, dus dit maakt de situatie nog wat ingewikkelder..)

Ik dank jullie vriendelijk!
Ik heb niet het idee dat die fietsenmaker de juiste Shimano controle software gebruikt en dus geen Shimano Service Center (SSC) is.

Een paar jaar geleden is mij ongeveer hetzelfde overkomen en heb de fiets naar het SSC gebracht wat niet ver bij mij vandaan zit. De monteur heeft de dag erna mij gebeld dat ik de fiets weer kon ophalen omdat de electronica het weer doet. De contactverbinding tussen de junction box en de verdeler in het frame waar ook de batterij is op aangesloten maakte geen contact meer. Na de contactpunten te hebben schoongemaakt werkte alles weer naar behoren.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

nijkie
Forum-lid HC

Gebruikersavatar nijkie 23 apr 2025 19:30

Bonnetje bewaren van de accu en junction,eerst de zadel klem fixen om bij de accu te komen.
Indien alleen een los kabeltje kan je de accu en junction retourneren.
Prima site: https://bettershifting.com/
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.

0475
Forum-lid

0475 23 apr 2025 19:34

Check de bekabeling eerst. Een kennis uit de fietsclub heeft zoiets ook aan de hand gehad. Na het opladen steeds de accu snel leeg. En soms ook helemaal geen leven meer in het systeem. Dealer en Shimano bleven volharden dat de accu de oorzaak was. Hoe kun je na de 4 a 5 accu's (allemaal wel onder garantie vervangen) met droge ogen blijven beweren dat het steeds de accu zelf is? Toen is de fiets toch nog weer een keer naar Shimano gegaan en daar moet wel een wakkere mecanicien zijn geweest die verder keek dan de neus lang was. Bleek dus 1 kabeltje niet 100% waardoor de accu zich steeds bleef ontladen. Kabeltje vervangen en probleem opgelost.

Salteh
Forum-lid
Contact

Salteh 25 apr 2025 12:42

Ik zou 'm als eerste stap even aan de computer hangen. Dan weet je snel genoeg of er een kabeltje los of kapot is.

Aangezien het 11-speed is met een interne batterij kan je dit gewoon zelf met de oplader, een windows computer en E-Tube Project 4.0.4 of 3.4.5 - https://bettershifting.com/e-tube-project-archive/

Over het algemeen adviseer ik versie 4.0.4 te gebruiken, behalve als deze klaagt dat de firmware/software van de SM-BCR2 (oplader) oud is... Dan stopt v4.0.4 ermee en mag je het lekker zelf uitzoeken van Shimano.
...de oplossing is dan om 3.4.5 te downloaden en een keer die versie te gebruiken om met de fiets te verbinden, dan doen ze stiekem ook een update van de SM-BCR2.

Als je ETP 4.0.4 start en verbinding gemaakt heb met je fiets open je de Update tab. Op dit scherm zie je alle onderdelen die door de software gevonden zijn. Mis je hier iets, dan is of de kabel los/stuk, of het onderdeel zelf is stuk :).

In ETP 3.4.5 krijg je een lijst van de verbonden onderdelen te zien direct na de 'connection check'.

Succes!

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 25 apr 2025 12:48

De di2 (11-speed) van mijn Merida Reacto Disc LTD laadt niet meer op. ............
Hoe ver sta je ondertussen?
Nothing to defend

Ramon73
Forum-lid

Ramon73 25 apr 2025 18:50

Lcsmet schreef: 25 apr 2025 12:48

De di2 (11-speed) van mijn Merida Reacto Disc LTD laadt niet meer op. ............
Hoe ver sta je ondertussen?
1x vraag gedumpt. Fiets door lbs laten fixen. Hoor je nooit meer wat van.
Volgende keer nieuw account want wachtwoord kwijt.
Dogma F

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 30 apr 2025 16:15

Inderdaad een beetje triest.
Als je al moeite doet om een account aan te maken en je vraag te posten dan is het toch meer een heel klein beetje moeite om even te laten weten wat dan wel de oplossing was.
Nothing to defend

krokie
Forum-lid

krokie 04 mei 2025 19:22

Hoi, mag ik het topic dan kapen? Ik heb dezelfde fiets en hetzelfde probleem 😁. De batterij is niet meer te laden, de error indicator brandt bij opladen. De batterij is inmiddels te leeg om af te lezen in etube. Schakelen werkt nog steeds evenals de communicatie met de ew111.
Opladen werkt niet meer dus. Het is de eerste keer dat ik hem laad na installatie ew111 en firmware updates.
Wat ik zonder resultaat geprobeerd heb:
Diverse adapters geprobeerd... Maar had een werkende dus...dat zou al raar zijn geweest.
Alles uitgebouwd... Laad junction op kortere afstand geconnecteerd. Accu losgekoppeld...
Gazelle Trendy 7 speed, RVS velgen

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 05 mei 2025 19:21

Heb je al eens geprobeerd met een andere batterij, eventueel van een medefietser.
Nothing to defend

krokie
Forum-lid

krokie 05 mei 2025 20:53

Nee nog niet. Heb maar een nieuwe besteld..Geen bekenden met een 11 spd batterij in de buurt. Ik verwacht dat een nieuwe wel werkt.
Mijn gedachte was om eerst te checken of firmware update verschillen de oorzaak zou zijn, maar kan niet verklaren waarom alleen het opladen niet werk (error) en de rest wel :-( Zoals ik ook niet weet waarom opladen de überhaupt niet lukt, misschien eens opentrekken als de nieuwe er is en checken op gecorrodeerde contacten.
De oplader kan ik ook nog niet uitsluiten...
Gazelle Trendy 7 speed, RVS velgen

Plaats reactie