Band valt niet helemaal om de velg
-
- Forum-lid
Hoi,
Soms ben ik aan het klooien om de band mooi om de velg te krijgen. Dan valt ie net niet goed er omheen en dan zit er een bobbel in. Klapperen mijn vullingen er bijna uit.
Rij nog met biba's, 38mm gravel.
Het trucje met zeepsop ken ik, het werkt prima.
Maar wat doe je onderweg? Dan is de co2 patroon leeg, of mijn nieuwe elektrische pompje door de accu heen. Ff snel naar huis kan natuurlijk, maar ik ga binnenkort weer op meerdaagse fietsreis.
Flesje sop meenemen is misschien too much. En ik denk dat na gebruik van het sop, het de volgende keer nog lastiger gaat want grondig ontvet. En het lijkt me gevoelsmatig niet handig om olijfolie of zoiets op de velg aan te brengen.
Iemand een idee, tip o.i.d? Bedankt alvast!
Soms ben ik aan het klooien om de band mooi om de velg te krijgen. Dan valt ie net niet goed er omheen en dan zit er een bobbel in. Klapperen mijn vullingen er bijna uit.
Rij nog met biba's, 38mm gravel.
Het trucje met zeepsop ken ik, het werkt prima.
Maar wat doe je onderweg? Dan is de co2 patroon leeg, of mijn nieuwe elektrische pompje door de accu heen. Ff snel naar huis kan natuurlijk, maar ik ga binnenkort weer op meerdaagse fietsreis.
Flesje sop meenemen is misschien too much. En ik denk dat na gebruik van het sop, het de volgende keer nog lastiger gaat want grondig ontvet. En het lijkt me gevoelsmatig niet handig om olijfolie of zoiets op de velg aan te brengen.
Iemand een idee, tip o.i.d? Bedankt alvast!
-
- Forum-lid
Bedankt! Ik was eigenlijk op zoek naar iets preventiefs, sorry was beetje onduidelijk.
Ja, ik ken het probleem. Heel, heel irritant. En net wat je zegt, zeker onderweg, dan ben je net een hobbelpaard. Mijn ervaring is dat het velg afhankelijk is en band afhankelijk. Ik heb 1 set velgen, die plopt gewoon minder makkelijk. Uiteindelijk heb ik er de soepelste band omheen gegooid die ik kon vinden (Vredestein Fortezza Senso in dit geval, dus geen gravel) en daarmee was het redelijk ok.
Misschien eens kijken naar een wat ruimere/soepelere band?
Misschien eens kijken naar een wat ruimere/soepelere band?
Preventiefs . . . . . geen tubeless velg gebruiken maar gewoon een clincher velg.Fietsgenieter schreef: ↑22 apr 2025 17:52 Bedankt! Ik was eigenlijk op zoek naar iets preventiefs, sorry was beetje onduidelijk.

Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
-
- Forum-lid
Bedankt allemaal. Dan blijf ik in voorkomende gevallen maar beetje klooien. Zal es kijken naar klein flesje voor onderweg.
Ga maar een banden bedrijf neem een leeg potje mee en geef ze iets en vraag of ze bandenvet hebben.Fietsgenieter schreef: ↑23 apr 2025 12:09 Bedankt allemaal. Dan blijf ik in voorkomende gevallen maar beetje klooien. Zal es kijken naar klein flesje voor onderweg.
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.
Canyon Grizl cf sl8.
-
- Forum-lid
Bij laatste lekke band, paar weken terug, wou band ondanks CO2 patroon volledig leeg, ook niet ploppen.
Gelukkig (voor mijn kopvrouw) was net om de hoek een fietsenzaak. Compressor bracht de oplossing.
Meestal springt band na enkele (vervelende) km ook wel op zijn plaats.
Gelukkig (voor mijn kopvrouw) was net om de hoek een fietsenzaak. Compressor bracht de oplossing.
Meestal springt band na enkele (vervelende) km ook wel op zijn plaats.