Vandaag kwam ik er tijdens het klimmen achter dat mijn derailleurpad krom was (derailleur kwam in spaken bij grootste tandwielen). Na vervanging pad staat derailleur weer recht en werkt alles weer goed.
Ik kan me echter niet herinneren dat mijn derailleur 'n tik heeft gekregen waardoor de pad krom is geworden. (Kan natuurlijk wel dat ik het niet heb opgemerkt hoor).
Wel heb ik recent de derailleurwieltjes vervangen. Dit was de eerste keer klimmen. Zouden verkeerd gemonteerde wieltjes er voor kunnen zorgen dat de pad krom is getrokken? De wieltjes draaien wel gewoon soepel en ik heb tijdens eerdere ritten niets gemerkt.
Derailleurwieltjes impact op derailleurpad
Ik kan me voorstellen dat er een relatie is tussen de montage van nieuwe "jockey wheels" en de verticale positie van de kooi van de derailleur als de kettinglengte wat aan de krappe kant is en de nieuwe wieltjes een maatje groter zijn dan de oude...
Als het allemaal netaan was kan dat mogelijk net genoeg zijn om een zacht alu paT iets te vervormen, dat komt dan door overbelasting bij groot-groot geschakeld.
Moraal: alvorens de bergen in te trekken even in de workstand tsjekken of de kooi bij het grootste achtertandwiel goed vrij blijft van de spaken, eventueel wat bijstellen.
Als het allemaal netaan was kan dat mogelijk net genoeg zijn om een zacht alu paT iets te vervormen, dat komt dan door overbelasting bij groot-groot geschakeld.
Moraal: alvorens de bergen in te trekken even in de workstand tsjekken of de kooi bij het grootste achtertandwiel goed vrij blijft van de spaken, eventueel wat bijstellen.
Only two things are infinite: the universe and human stupidity...
Denk ook dat het al eerder is gebeurd. Gisteren was toevallig sinds tijden dat ik weer naar de lichtere versnellingen moest.
Was vooral benieuwd of de derailleurwieltjes het hadden kunnen veroorzaken. Maar lijkt er dus niet op.
Dank voor jullie reacties.
Was vooral benieuwd of de derailleurwieltjes het hadden kunnen veroorzaken. Maar lijkt er dus niet op.
Dank voor jullie reacties.