Ik heb in mijn zoektocht naar een nieuwe helm o.a. een Abus Gamechanger (1e versie) op mijn lijstje staan.
Waar ik benieuwd naar ben is hoe de ventilatie en koeling is van deze helm t.o.v. een “reguliere” helm? Iemand die hier ervaring mee heeft en iets nuttigs kan melden. Ik zweet namelijk nogal snel en veel dus een goede ventilatie is wel lekker.
Koeling en ventilatie Abus Gamechanger
Zoals je mag verwachten van het ontwerp, heeft deze helm een stuk minder en kleinere luchtgaten dan de gemiddelde fietshelm. Ik heb deze helm zelf bijna drie jaar en vorig jaar is de bestickerde tekst gaan loslaten, tot een punt dat ik alles er maar heb afgekrabd. Inmiddels ben ik wel over een nieuwe helm aan het nadenken.
Wat ventilatie betreft voldoet het voor mij, maar ik denk dat ik geen hevige hoofdzweter ben. Door de rijwind verdampt het meeste zweet ook wel. Hiervoor had ik een Giro met een stuk meer gaten en ja, dat verschil is wel merkbaar.
Wat voor mij denk ik hét grootste voordeel van de Gamechanger is, is dat je een stuk minder last hebt van insecten in je haar. Als ik alleen al denk dat ik iets voel kriebelen, dan moet direct de helm af en m'n handen door m'n haar om er vanaf te zijn.
Een potentieel nadeel is dat mijn Oakley Sutro Lite bril niet goed blijft zitten, maar m'n Radar heeft hier weer geen last van.
Wat ventilatie betreft voldoet het voor mij, maar ik denk dat ik geen hevige hoofdzweter ben. Door de rijwind verdampt het meeste zweet ook wel. Hiervoor had ik een Giro met een stuk meer gaten en ja, dat verschil is wel merkbaar.
Wat voor mij denk ik hét grootste voordeel van de Gamechanger is, is dat je een stuk minder last hebt van insecten in je haar. Als ik alleen al denk dat ik iets voel kriebelen, dan moet direct de helm af en m'n handen door m'n haar om er vanaf te zijn.
Een potentieel nadeel is dat mijn Oakley Sutro Lite bril niet goed blijft zitten, maar m'n Radar heeft hier weer geen last van.
Ik heb deze helm ook, maar de volgende wordt weer een normale helm met meer ventilatie. In elk geval voor de zomer. Ik zweet me een ongeluk bij warm weer. Het klopt dat er minder insecten inkomen. Maar een vlieg die in de helm zit kan er ook heel moeilijk weer uit.
Ik pak ze wel weer in de afdaling 

Dan raad ik deze aan:https://www.mantel.com/abus-stormchaser-ace
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.
Canyon Grizl cf sl8.
Hier ook een gamechanger eigenaar. Vandaag toch minstens 6 keer de bril moeten afzetten op een rit van 2u om het zweet uit mijn ogen te wrijven. Ik kan me niet meteen herinneren dat ik er vorige jaren zoveel last van had. Oververhitting heb ik nog niet echt gemerkt, maar het zweten is wel opmerkelijk erger dan met mijn vorige (met rivale).
Uno-X Mobility or bust!
Ik heb een Gamechanger (3 stuks zelfs) en had een daarvoor ook een Airbreaker (met veel ventilatie). Ik draag enkel de Gamechanger nog, meer dan genoeg ventilatie (voor mij), ik voelde nauwelijks verschik met de Airbreaker (en die zat een stuk slechter)
Ik vind het een heerlijke helm (ze zijn alle 3 wel de eerste versie, onlangs de 3de in de sale gekocht omdat ik er zo tevreden van ben)
Ik vind het een heerlijke helm (ze zijn alle 3 wel de eerste versie, onlangs de 3de in de sale gekocht omdat ik er zo tevreden van ben)

-
- Forum-lid
Ik heb 1 Abus Airbreaker maar die zit niet lekker, ventilatie is ok.