Vraag over Sram PG 370 en tandwielen informatie
Goeiedag, ik heb een vraag over s
Sram PG-370. Ik ben geen mountainbiker of racefietser maar zie hier reacties met verstand van zaken.
De aandrijflijn is wat ouder maar verder t zelfde...
Ik heb een Batavus Compass van een jaartje of 15, misschien 1500km
op gefietst.
Er zit een sram PG-370 ( staat op de binnenring op de cassette ) op met een 32T-11T - 9 x
Shimano Deore en 3 op 't voor blad, Alivio hyperdrive.
Op de cassette tandwielen staat ook info en dat zou ik graag willen weten.....op b.v. 32T ( snap ik ) H7, c. of 18T i7, J of 14T G7, a-j of 11T C7, a-d.
Op mijn ketting:
Kmc 7h super narrow sp, dit zou dus 114 x 6.68 x 2.40 moeten zijn.
Ik heb een nieuwe ketting gekocht:
Kmc 9x 116 x 6.7 x 2.18! Want deze is immers voor 9x !
Nou is het feit dat de fiets bij aanschaf in de catalogus stond met 21 versnellingen maar heb gevraagd om daar 27 van te maken.
Heb ik nu eigenlijk een 7x met meer tandwielen erbij? En ook de 7x ketting??
Of gewoon wél een 9 x ketting.
Kan ik de cassette uitwisselen met een nieuwere serie?
Wat is die 7h?
PG - 370 kom ik nergens meer tegen,ik ging e.e.a vervangen omdat hij op o.a. met het het midden voor blad wel groter maar soms slecht kleiner gaat, hij gaat dan achter van 12 groot naar 13 kleiner en dan vanzelf naar 14.
Heb alles al goed afgesteld en de vertanding lijkt mij ook okay.
Wie weet raad en antwoord.
M vr gr.
Peter.
Sram PG-370. Ik ben geen mountainbiker of racefietser maar zie hier reacties met verstand van zaken.
De aandrijflijn is wat ouder maar verder t zelfde...
Ik heb een Batavus Compass van een jaartje of 15, misschien 1500km
op gefietst.
Er zit een sram PG-370 ( staat op de binnenring op de cassette ) op met een 32T-11T - 9 x
Shimano Deore en 3 op 't voor blad, Alivio hyperdrive.
Op de cassette tandwielen staat ook info en dat zou ik graag willen weten.....op b.v. 32T ( snap ik ) H7, c. of 18T i7, J of 14T G7, a-j of 11T C7, a-d.
Op mijn ketting:
Kmc 7h super narrow sp, dit zou dus 114 x 6.68 x 2.40 moeten zijn.
Ik heb een nieuwe ketting gekocht:
Kmc 9x 116 x 6.7 x 2.18! Want deze is immers voor 9x !
Nou is het feit dat de fiets bij aanschaf in de catalogus stond met 21 versnellingen maar heb gevraagd om daar 27 van te maken.
Heb ik nu eigenlijk een 7x met meer tandwielen erbij? En ook de 7x ketting??
Of gewoon wél een 9 x ketting.
Kan ik de cassette uitwisselen met een nieuwere serie?
Wat is die 7h?
PG - 370 kom ik nergens meer tegen,ik ging e.e.a vervangen omdat hij op o.a. met het het midden voor blad wel groter maar soms slecht kleiner gaat, hij gaat dan achter van 12 groot naar 13 kleiner en dan vanzelf naar 14.
Heb alles al goed afgesteld en de vertanding lijkt mij ook okay.
Wie weet raad en antwoord.
M vr gr.
Peter.
Laatst gewijzigd door Peterbata op 15 apr 2025 17:36, 1 keer totaal gewijzigd.
1500K kilometer....dus 1,5 miljoen km gereden...?
Veel getallen, maar wat is nu het probleem?
De shifter op het stuur bepaalt het aantal versnellingen, vooraan en achteraan. Of je nu een 9v cassette hebt en de shifter is voor 7v, dan heb je 7 versnellingen achteraan, maar dat zal niet lekker schakelen.
Een 9v cassette van Shimano kun je gebruiken in plaats van de SRAM 9v cassette, maar die past niet op een 7v achternaaf.
Veel getallen, maar wat is nu het probleem?
De shifter op het stuur bepaalt het aantal versnellingen, vooraan en achteraan. Of je nu een 9v cassette hebt en de shifter is voor 7v, dan heb je 7 versnellingen achteraan, maar dat zal niet lekker schakelen.
Een 9v cassette van Shimano kun je gebruiken in plaats van de SRAM 9v cassette, maar die past niet op een 7v achternaaf.
Goeiedag en bedankt en excuus!
kilometrage maar op 1500 km gezet...
Misschien had ik er makkelijke deel problemen van moeten maken
Mijn idee was dat de fietsen maker zelf een cassette in elkaar had geknutseld met 7v en 9v delen.
Er is mij verteld dat ik precies dezelfde 9v pg-370 cassette moest zoeken?
De stuur shifters zijn ook 9v evenals de achter derrie (RD m591) van Deore.
Met zoeken naar een cassette kwam alleen ik alleen maar de nieuwere en hogere serienummers tegen van sram en dat ging nooit passen volgens het verhaal.
Ik dacht sram = sram en dat klopt dus ook, het is alleen de cassette lengte (9v) en de bevestiging op de naaf trommel zelf.
Enig idee van de info op de tandwielen zelf?
Hoe kan een 7v ketting omgaan met 9v?
kilometrage maar op 1500 km gezet...
Misschien had ik er makkelijke deel problemen van moeten maken
Mijn idee was dat de fietsen maker zelf een cassette in elkaar had geknutseld met 7v en 9v delen.
Er is mij verteld dat ik precies dezelfde 9v pg-370 cassette moest zoeken?
De stuur shifters zijn ook 9v evenals de achter derrie (RD m591) van Deore.
Met zoeken naar een cassette kwam alleen ik alleen maar de nieuwere en hogere serienummers tegen van sram en dat ging nooit passen volgens het verhaal.
Ik dacht sram = sram en dat klopt dus ook, het is alleen de cassette lengte (9v) en de bevestiging op de naaf trommel zelf.
Enig idee van de info op de tandwielen zelf?
Hoe kan een 7v ketting omgaan met 9v?
laatste vraag: dat gaat niet: 7 v ketting is te dik: gaat niet goed pakken, klem zitten e.d.
Je hebt dus 9v. De montage op de naafbody is bij 9v bij SRAM en Shimano gelijk.
Van de kettingbladen opschriften zou ik me niets aantrekken. Kan er ook geen chocola van maken.
Je hebt dus 9v. De montage op de naafbody is bij 9v bij SRAM en Shimano gelijk.
Van de kettingbladen opschriften zou ik me niets aantrekken. Kan er ook geen chocola van maken.

Op die sluitring van die cassette kan eender wat staan want dat is nu één van de weinige dingen binnen de fietsenwereld die al heel lang hetzelfde is gebleven, de schroefdraad om een cassette vast te klemmen. Je kan dus een sluitring van een 12 speed cassette op een 7 speed cassette zetten en het zal werken. Ik vermoed ook dat er op die sluitring PG-730 staat want de nomenclatuur van SRAM is PG-AABB waarbij PG staat voor Shimano HG-compatibel (PowerGlide in SRAM-termen), AA voor de speed (7, 9, 11, 12) en BB voor de kwaliteit (30 slechtste, 90 hoogste). PG-730 is dus laagste kwaliteit 7 speed cassette die Shimano compatibel is.
Als er daadwerkelijk negen kransjes op de cassette zitten dan kan je deze cassette door eender welke 9V cassette vervangen, van Shimano, SRAM, of wat dan ook. 9 speed ketting gebruiken natuurlijk.
Als er daadwerkelijk negen kransjes op de cassette zitten dan kan je deze cassette door eender welke 9V cassette vervangen, van Shimano, SRAM, of wat dan ook. 9 speed ketting gebruiken natuurlijk.
-
- Forum-lid
Als je denkt dat het voor een FM zou lonen om dat te doen onderschat je zijn uurtarief en overschat je de inkoopprijs van een cassette

Iedere 9-speed cassette van Sram, Shimano Hyperglide (dus GEEN Cues / Linkglide kopen), Sunrace, ZTTO of wat dan ook in de gewenste vertanding past.
Je kunt een nieuwe 11-32 kopen, maar ook een 11-30 of 11-28 als je dat liever hebt.
Hoppa zoiets
Iedere fatsoenlijke 9-speed ketting past, mist je 'm bij montage op de juiste lengte ponst.
Allen bedankt voor de info.
Wat wijzer geworden.
De aanleiding van de vraag was dat ik dacht dat ik een nieuwe cassette nodig had vanwege het schakelprobleem.
Eerst alles schoongemaakt.
De juiste pulley set gemonteerd en gesmeerd.
Nieuwe 9v ketting en zeer licht gesmeerd met teflon olie.
Versnellings binnen en buitenkabel en eind kapjes vervangen en gesmeerd met teflon olie en afgesteld.
Derailleurs volledig afgesteld.
En toch blokkeerde de ketting met het achteruit draaien soms en was het schakelprobleem er in mindere mate toch nog.
Wat bleek dat 2 schakels niet helemaal soepel draaiden dus even een stukje eruit geponst en dan weer terug.
Waarschijnlijk heeft e.e.a. klem of in de knel gezeten met doortrappen en instellen.
Alles draait nu als een zonnetje.
Wat wijzer geworden.
De aanleiding van de vraag was dat ik dacht dat ik een nieuwe cassette nodig had vanwege het schakelprobleem.
Eerst alles schoongemaakt.
De juiste pulley set gemonteerd en gesmeerd.
Nieuwe 9v ketting en zeer licht gesmeerd met teflon olie.
Versnellings binnen en buitenkabel en eind kapjes vervangen en gesmeerd met teflon olie en afgesteld.
Derailleurs volledig afgesteld.
En toch blokkeerde de ketting met het achteruit draaien soms en was het schakelprobleem er in mindere mate toch nog.
Wat bleek dat 2 schakels niet helemaal soepel draaiden dus even een stukje eruit geponst en dan weer terug.
Waarschijnlijk heeft e.e.a. klem of in de knel gezeten met doortrappen en instellen.
Alles draait nu als een zonnetje.
Als je een ketting met een kettingpons in elkaar zet, moet je de link terug een beetje losser maken door de eerste kam op de kettingpons te gebruiken, daarvoor zit die daar. Zie ook https://youtu.be/HULl6mMqS3c?t=160Peterbata schreef: ↑21 apr 2025 00:50 Nieuwe 9v ketting en zeer licht gesmeerd met teflon olie.
...
In ieder geval, goed dat het in orde gekomen is.
-
- Forum-lid
Aanvullend advies: in plaats van ponsen en klinken van ketting: gebruik KMC ketting met losse schakel. Gaat ook nog eens langer mee dan Shimano!