Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Racefiets ombouwen naar single speed

Streijn
Forum-lid

Streijn 10 apr 2025 21:23

Hallo,

Ik weet zelf eigenlijk niet heel veel van racefietsen af, behalve dat ik het leuk vind om er wel eens een rondje op te fietsen. Ik heb 3 jaar geleden een tweedehands racefiets gekocht, die verkeert nu door slijtage van de onderdelen in een niet al te goede staat meer. Ik heb er niet heel veel budget voor, en dacht eraan om mijn fiets om te bouwen naar een singlespeed. Is dit mogelijk en hoeveel gaat het ongeveer kosten? Ik heb nu een fiets met een 3x10 shimano ultegra 6600, waarvan eigenlijk de hele groepset op de shifters en ketting na vervangen moet worden.

pino
Forum-lid HC

pino 11 apr 2025 17:43

10 speed is (relatief) goedkoop rijdbaar te houden. Je hoeft zeker niet alle kettingbladen te vervangen en zelfs tandwielen zijn los te verkrijgen.
Om een fiets leuk singlespeed te maken heb je verstelbare achterpatten nodig om de kettingspanning te kunnen regelen. Zitten die op je fiets?
Waarom denk je dat je goedkoper uit zou zijn?
Niet zijken maar reiden !

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 12 apr 2025 17:57

Cassette, één of twee tandwielen, kabels en derailleurwieltjes en je moet alles weer werkend kunnen krijgen.
Voor single speed: tandwielen voor en achter, ketting en eigenlijk ook de remhendels. Kost onder de streep ongeveer hetzelfde denk ik, afhankelijk van het aantal versleten voorbladen.
Campagnolo Ultra Dork

Beam me up, Scotty
Forum-lid

Beam me up, Scotty 13 apr 2025 08:01

Voor een fixi of single speed is toch een ander frame nodig?
Ben ook benieuwd wat wordt bedoeld met 'in niet al te goede staat'.
Wat mij betreft wordt de staat maar deels beïnvloed door slijtage.
Wat fotootjes zou helpen.
Achteraf is elke fietstocht leuk.

7Wattperkg
Forum-lid

7Wattperkg 13 apr 2025 11:06

Beam me up, Scotty schreef: 13 apr 2025 08:01 Voor een fixi of single speed is toch een ander frame nodig?
Voor een fixed gear wel, maar singlespeed kan ook op een 'normaal' frame met een kettingspanner a la vandittem

Maar inderdaad, foto's van de fiets in kwestie zouden helpen.

scottwilko
Forum-lid HC

scottwilko 13 apr 2025 11:43

Je weet er niet heel veel van af geef je zelf aan. Hoe weet je dan wat er allemaal vervangen moet worden?
Ik adviseer in je kennis kring op zoek te gaan naar iemand die er wel verstand van heeft. Dan samen een plan maken welke onderdelen vervangen moeten worden en welke nog wel even door kunnen. Als je werkelijk wilt gaan genieten van het fietsen, dan zijn versnellingen echt van grote meerwaarde.
Uiteindelijk verwacht ik met het vervangen van een paar onderdelen, dat je veel goedkoper uit bent, dan de fiets ombouwen tot single speed.

Plaats reactie