Comfortabele gravelbike voor 50 plusser.....
Beste allemaal,
Ik ben me aan het oriënteren voor een nieuwe racefiets/gravelbike. Ik ben de 50 inmiddels gepasseerd en mijn oude endurance racefiets levert me langzamerhand wat lichamelijke klachten op dus tijd voor iets meer comfortabeler. De fiets gaat voornamelijk gebruikt worden op asfalt en licht gravel. Ik kijk nu naar een gravelbike omdat je daar wat meer rechtop zit en de druk op polsen en nek wat minder zou moeten zijn dan met mijn oude endurance racer waar ik meer 'voorover lig'. Wie heeft een tip voor een comfortabele gravelbike met 2 bladen voor en een budget tot ongeveer 2500 euro?
Ik ben me aan het oriënteren voor een nieuwe racefiets/gravelbike. Ik ben de 50 inmiddels gepasseerd en mijn oude endurance racefiets levert me langzamerhand wat lichamelijke klachten op dus tijd voor iets meer comfortabeler. De fiets gaat voornamelijk gebruikt worden op asfalt en licht gravel. Ik kijk nu naar een gravelbike omdat je daar wat meer rechtop zit en de druk op polsen en nek wat minder zou moeten zijn dan met mijn oude endurance racer waar ik meer 'voorover lig'. Wie heeft een tip voor een comfortabele gravelbike met 2 bladen voor en een budget tot ongeveer 2500 euro?
Niet vervelend bedoeld, maar als je al last hebt van de houding op een endurance racer, kun je:
- een bikefit doen (zodat je iig weet wat je optimale houding is)
- (meer) oefeningen doen (core, flexibiliteit, kracht etc)
- een heel ander type fiets kiezen.
- een bikefit doen (zodat je iig weet wat je optimale houding is)
- (meer) oefeningen doen (core, flexibiliteit, kracht etc)
- een heel ander type fiets kiezen.
Weightweenie in de dop ter compensatie van gebrek aan talent
Toch wel eens met bovenstaande denk ik. Ook ik ben de 50 gepasseerd en de laatste keer dat ik blindelings dacht juist van een hard-core racer naar een endurance bike te gaan leverde me dat meer klachten op. Ik moest juist grotendeels terug naar de houding die ik al had. Een gravelbike hoeft niet perse meer comfort op te leveren dan je huidige fiets. Een bikefit is een investering, maar kan je op de langere termijn wel helpen (ik ga volgende week voor mijn eerste bikefit, nadat mijn vrouw vorig jaar geweest is met goede resultaten)
Pijn is fijn, toch?
Mijn Strava: https://www.strava.com/athletes/10778731
Zo zou ik het ook aanpakken: eerst op zoek naar fietsen die je kunt vergelijken met je huidige en van daaruit verder zoeken. Een bikefit kan helpen. Wat ook kan helpen is iemand met een geoefend oog naar je fietshouding laten kijken. Ik heb geen glazen bol, maar als ik afga op wat ik onderweg vaak zie, zitten veel mensen van een zekere leeftijd vaak teveel opgevouwen op een fiets die net te klein is voor ze. Dat kun je bij wijze van spreken de fietsenmaker (FM) al voor je zien die ze die fiets heeft aangepraat.
Veel passen en uitproberen, dus als er een FM is die je de fiets een halve dag laat meenemen voor een echte proefrit weet je snel meer.
hun fietsen.
Amen over de bikefit. Mijn wederhelft haar nek en rugklachten zijn helemaal verdwenen na een langere en lagere positie. Zomaar korter en hoger gaan zitten is niet altijd de juiste oplossing.
Na de bikefit kan je dan op geometrygeeks of bike-stats.de (hier kan je spelen met spacers en stuurpennen etc) op zoek naar een passend frame of controleren of de fiets die je wil wel zou passen.
Na de bikefit kan je dan op geometrygeeks of bike-stats.de (hier kan je spelen met spacers en stuurpennen etc) op zoek naar een passend frame of controleren of de fiets die je wil wel zou passen.
Uno-X Mobility or bust!
Mits de bikefit ed goed gedaan is, is een gravelbike met wat bredere banden in basis natuurlijk wel comfortabeler tov een comfortracer (neemt niet weg dat de huidige fiets van topicstarter met wat bredere banden ook comfortabeler is).
Ik pak ze wel weer in de afdaling 

Dat is een prima argument voor een nieuwe fiets, maar veranderd niets aan het gegeven dat wat jij denkt dat comfortabel is, in de praktijk heel anders kan uitpakken. Bij een bike fit kun je evt ook meerdere fietsen die je evt op het oog hebt aandragen en kan de bikefitter met je meedenken over wat de beste keus zou zijn.
Ook ik heb jaren gedacht dat mijn rugklachten/SI gewrichtsproblemen beter zouden worden met een hogere zadelstand omdat ik dat ergens gelezen had, maar helaas pas 2 jaar geleden erachter gekomen dat lager een betere optie was geweest.
Pijn is fijn, toch?
-
- Forum-lid HC
Het hangt er vanaf wat de reden is van de klachten, de rug is zelden de reden van rugpijn, dat is meestal lenigheid, te slappe core etc. (bij mij bv lenigheid)
50 plus hoort eigenlijk minimaal 1x per week krachttraining te doen, meteen goed voor je testosteron aanmaak, die op deze leeftijd snel minder wordt.
Bikefit is altijd een keer goed om te doen, maar dan moet jezelf wel heel goed weten wat te doen. Want na een goede fit en oefeningen gaat je lijf zich aanpassen en moet je weer aanpassen. Mij is het gelukt en ik ben echt blij met een bikefit maar nu vier jaar verder zit ik pas near perfect met alle kleine aanpassingen. Maar amper meer last van mijn rug. Gestart met hele kleine aanpassingen.
Als fiets kan je ook naar een hardtail MTB kijken, stuk goedkoper en het kan ook een stuk comfortabeler voelen. (dat hoeft natuurlijk niet)
Waar zitten je klachten nu.
Maar een simpele test als je niet 90 seconde kan planken weet je iig dat je core te slap is. Beetje getrainde core moet makkelijk 3 of 4 minuten halen.
Niet alleen voor het fietsen, maar ook voor een langer fit leven heel belangrijk.
50 plus hoort eigenlijk minimaal 1x per week krachttraining te doen, meteen goed voor je testosteron aanmaak, die op deze leeftijd snel minder wordt.
Bikefit is altijd een keer goed om te doen, maar dan moet jezelf wel heel goed weten wat te doen. Want na een goede fit en oefeningen gaat je lijf zich aanpassen en moet je weer aanpassen. Mij is het gelukt en ik ben echt blij met een bikefit maar nu vier jaar verder zit ik pas near perfect met alle kleine aanpassingen. Maar amper meer last van mijn rug. Gestart met hele kleine aanpassingen.
Als fiets kan je ook naar een hardtail MTB kijken, stuk goedkoper en het kan ook een stuk comfortabeler voelen. (dat hoeft natuurlijk niet)
Waar zitten je klachten nu.
Maar een simpele test als je niet 90 seconde kan planken weet je iig dat je core te slap is. Beetje getrainde core moet makkelijk 3 of 4 minuten halen.
Niet alleen voor het fietsen, maar ook voor een langer fit leven heel belangrijk.
Ik heb al eens op een Cube Nuroad gezeten en merkte dat ik daar al wat prettiger op zat, bij een Scott gravelbike lag ik toch weer wat meer naar voren. Ik zal inderdaad eens wat gaan rondkijken qua framevergelijking. Kraakbeenslijtage aan de polsen is helaas niet iets dat snel met een bikefit is op te lossen, daarom de wens tot een zit iets meer rechtop.