Sinds een jaar of vijf ben ik steeds vaker rondjes gaan fietsen (voornamelijk) in mijn eentje. Eigenlijk zonder kennis op de fiets gestapt en veelal rondjes op (te) hoge hartslag gefietst. Dit heb ik in de jaren die volgden wel wat minder gedaan, maar het was nog steeds weinig gestructureerd. Afgelopen jaar door een blessure wat minder kunnen fietsen en ik merk ook dat ik mede daarom wat voorzichtiger word met mijn lichaam. In de toekomst zou ik de kans op een kwetsuur graag minimaliseren.
Op dit moment doe ik oefeningen om de hamstring te stretchen en voer ik oefeningen uit om de onderrug aan te sterken. Graag zou ik dit wat uitbreiden met wat krachttraining of andere oefeningen.
Ik ben dus benieuwd of jullie enthousiast zijn over bepaalde oefeningen/trainingen (naast de fiets) die jullie helpen je blessurevrij te houden en daarnaast zoek ik ook naar oefeningen waar je op de fiets wat aan hebt. En hebben jullie eventueel een routine na een rondje gefietst te hebben in de vorm van bijvoorbeeld een cooling down?
Blessurevrij blijven / Krachttraining
-
- Forum-lid
Core-buikspier oefeningen kan je altijd doen wel of geen blessure.
Ik kan mijn geen oefeningen indenken op dit moment om een blessure te voorkomen/vrij te houden.
Sowieso rustig beginnen en rustig eindigen van een rit.
Ik kan mijn geen oefeningen indenken op dit moment om een blessure te voorkomen/vrij te houden.
Sowieso rustig beginnen en rustig eindigen van een rit.
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.
Canyon Grizl cf sl8.
Ik heb niet echt een routine na die tijd. Hooguit even wat strekken. Ik heb al wel enige tijd de recover app op mijn telefoon. Die is gratis icm betaald lidmaatschap bij Strava. Die stalked me na elke rit die ik doe, maar ben helaas te laks om eens uit te proberen.
Trek Domane 4.3 2013
Trek Domane SL 6 pro 2017
Orbea Terra M31 2019
Trek Domane SL 6 pro 2017
Orbea Terra M31 2019
Een goede warming up is een heel goede manier van blessurepreventie.
Buik-, rug- en bekkenspieren oefenen (core stability) zijn voor elke wielrenner een goed idee. Als je ze zonder hulpmiddelen uitvoert, dus zonder toestellen, gewichten, met je eigen gewicht, dan kun je daar nooit een blessure van krijgen.
Heb jij een blessure waar je last van hebt (gehad).
Buik-, rug- en bekkenspieren oefenen (core stability) zijn voor elke wielrenner een goed idee. Als je ze zonder hulpmiddelen uitvoert, dus zonder toestellen, gewichten, met je eigen gewicht, dan kun je daar nooit een blessure van krijgen.
hun fietsen.
-
- Forum-lid HC
Ik merk dat ik vooral soepel moet blijven.
Dus vooral hamstrings rekken in mijn geval. Ik ga met enige regelmaat door mijn rug, 1 a 2 keer per jaar en dat is altijd als ik een paar weken bijna niets gedaan heb of juist weer ga beginnen.
Over rekken voordat je gaat sporten zijn de meningen verdeeld.
Ik vind het wel prettig om te doen voor het fietsen, even warm worden.
Dus vooral hamstrings rekken in mijn geval. Ik ga met enige regelmaat door mijn rug, 1 a 2 keer per jaar en dat is altijd als ik een paar weken bijna niets gedaan heb of juist weer ga beginnen.
-
- Forum-lid
Hamstringklachten (aanhechting hamstring) waardoor ik in 2024 met enige regelmaat fysiotherapeuten bezocht heb, daarnaast langs de sportarts geweest en nog wat gesleuteld aan de houding op de fiets op advies van een bikefitter. Nu alleen met zitten dat ik bij de bilspier van tijd tot tijd wat ongemak/spanning/bandgevoel ervaar. Op de fiets en als ik zit op harde oppervlakken is dit gevoel er niet. Het gevolg van dit alles is dat ik bij een klein ongemak vrees voor een langslepend traject zoals de afgelopen 12/13 maanden. Vandaar ook benieuwd hoe andere forumleden dit doen en wat zij doen.BertL schreef: ↑30 dec 2024 14:35 Een goede warming up is een heel goede manier van blessurepreventie.
-
- Forum-lid
Hamstrings rekken doe ik ook praktisch elke dag, ben wel een stuk leniger geworden. Gaan je rugklachten ook gepaard met strakke hamstrings of andere klachten en train je je romp ook?wasbeer2006 schreef: ↑30 dec 2024 21:16 Ik merk dat ik vooral soepel moet blijven.
-
- Forum-lid HC
Hamstring en rug heeft zeker met elkaar met elkaar bij mij.
En vooral de bilspieren, die zijn meestal het probleem. Verbinding met je rug en hamstrings.
Core wordt vaak gezegd en bij de standaard racerfietser vaak een probleem.
Standaard: meestal lange zittende duurritten zonder power, staan, sprinten etc.
Bij mij niet, fysio gaf dat ook bij mij aan, ga jij maar rekken, kracht genoeg.
En vooral de bilspieren, die zijn meestal het probleem. Verbinding met je rug en hamstrings.
Core wordt vaak gezegd en bij de standaard racerfietser vaak een probleem.
Standaard: meestal lange zittende duurritten zonder power, staan, sprinten etc.
Bij mij niet, fysio gaf dat ook bij mij aan, ga jij maar rekken, kracht genoeg.