Duke vs Beast velgen en zijwind
Ik ben me al een tijdje aan het oriënteren op nieuwe wielen; ik wil ze met de hand laten spaken iig. Na veel opties afgeschoten te hebben ben ik tussen twee opties aan het twijfelen: duke baccara sl 56 velgen met i9 hubs of beast 60 velgen met een goedkopere hub.
De beast velgen gaan eigenlijk (zelf met goedkopere naven) over mijn budget heen, maar “ik heb van horen zeggen” dat deze velgen erg stabiel zijn met zijwind.
De dukes hebben lichte voorkeur; betere naven, betere prijs, maar ik kan niet zoveel vinden over de stabiliteit van deze wielen in zijwind. Ik heb de voorkeur voor een 50-60 mm velg en weeg zelf net onder de 80kg.
Zijn er mensen met ervaring met de duke wielen? Of doe ik er beter aan überhaupt wat lagere velgen te kopen? Ze zijn met name bedoeld voor de snellere groepsritten, maar ik rij er normaliter van april t/m september mee.
De beast velgen gaan eigenlijk (zelf met goedkopere naven) over mijn budget heen, maar “ik heb van horen zeggen” dat deze velgen erg stabiel zijn met zijwind.
De dukes hebben lichte voorkeur; betere naven, betere prijs, maar ik kan niet zoveel vinden over de stabiliteit van deze wielen in zijwind. Ik heb de voorkeur voor een 50-60 mm velg en weeg zelf net onder de 80kg.
Zijn er mensen met ervaring met de duke wielen? Of doe ik er beter aan überhaupt wat lagere velgen te kopen? Ze zijn met name bedoeld voor de snellere groepsritten, maar ik rij er normaliter van april t/m september mee.
Ik heb met beide velgen een paar weken gefietst aan de NH kust. De Beast velgen hebben een meer geaccentueerd U profiel dan de Duke's. Ik kon ook duidelijk merken dat ik (70kg) met de Beast velgen wat makkelijker mijn lijn kon houden, wat mijn verwachting, gezien de vorm van de velg, bevestigde.
Nadeel van Beast is dat ze interne nippels hebben (in het geval van onderhoud aan de spaak spanning moet alles eraf) en ze zijn iets zwaarder. Maar als de wielen goed gebouwd worden, zal dat niet zo gauw hoeven.
Beide velgen zijn top maar als je ze naast elkaar zet, heb ik bij Beast meer het gevoel dat ik iets speciaals in handen heb, Duke is meer van de grote aantallen en lopende band werk. Maar dat zit misschien ook tussen de oren.
Voor wat het waard is. Beast wordt in Duitsland gemaakt ipv het verre oosten.
Nadeel van Beast is dat ze interne nippels hebben (in het geval van onderhoud aan de spaak spanning moet alles eraf) en ze zijn iets zwaarder. Maar als de wielen goed gebouwd worden, zal dat niet zo gauw hoeven.
Beide velgen zijn top maar als je ze naast elkaar zet, heb ik bij Beast meer het gevoel dat ik iets speciaals in handen heb, Duke is meer van de grote aantallen en lopende band werk. Maar dat zit misschien ook tussen de oren.
Voor wat het waard is. Beast wordt in Duitsland gemaakt ipv het verre oosten.
Jawel maar de Beast velgen waren beduidend beter. Het eea is ook afhankelijk van waar je woont en hoe vaak en hoeveel wind daar staat.
Als je de boel Duits wilt houden, kun je ook naar de gouden combi uit Dresden kijken: Qvist naven met Beast velgen. Op mijn Insta pagina staat een plaatje voor jouw beeldvorming.
Als je de boel Duits wilt houden, kun je ook naar de gouden combi uit Dresden kijken: Qvist naven met Beast velgen. Op mijn Insta pagina staat een plaatje voor jouw beeldvorming.
-
- Forum-lid HC
Voor de wind, waar woon je, als je veel in een stroek van 30 a 40km vanaf de kust rijd staat er altijd vrij veel wind.
Achter maakt het niets uit kan je ook nog wel met 80mm gaan rijden, voor wel.
Ik heb een set met twee maten achter een 55/60 en voor een 45/50. Persoonlijk vind ik dat ook pirma staan en het rijd ook gewoon heel fijn.
Zijwind heeft ook best wel met je frame te maken,
Beast zijn mooie spullen, maar zeker de velgen zijn echt wel heel veel geld. Wel in europa gemaakt.
Als je zoveel aan een velg uitgeeft zou ik wel je naaf naar keuze erin zetten. Maarja dan ga je naar de 2500 of meer.
Achter maakt het niets uit kan je ook nog wel met 80mm gaan rijden, voor wel.
Ik heb een set met twee maten achter een 55/60 en voor een 45/50. Persoonlijk vind ik dat ook pirma staan en het rijd ook gewoon heel fijn.
Zijwind heeft ook best wel met je frame te maken,
Beast zijn mooie spullen, maar zeker de velgen zijn echt wel heel veel geld. Wel in europa gemaakt.
Als je zoveel aan een velg uitgeeft zou ik wel je naaf naar keuze erin zetten. Maarja dan ga je naar de 2500 of meer.
Ergens in een andere topic schreef iemand "velgen X zijn hartstikke prima en de hoogte valt mee, je kunt er prima mee fietsen tot windkracht 4"wasbeer2006 schreef: ↑17 dec 2024 08:31 Voor de wind, waar woon je, als je veel in een stroek van 30 a 40km vanaf de kust rijd staat er altijd vrij veel wind.
Ik moest toen erg lachen. Als het weerbericht hier in de buurt minder dan 4bft aangeeft, check ik nog een paar andere weer apps om te kijken of dat wel klopt

Je zit best hoog met je inschatting qua prijs. Een adviesprijs op een losse velg is niet altijd representatief over wat dit doet met de prijs van een compleet wielset. Het is maar net hoe iedere wielbouwer dit verwerkt in zijn prijsmodel.wasbeer2006 schreef: ↑17 dec 2024 08:31 Beast zijn mooie spullen, maar zeker de velgen zijn echt wel heel veel geld. Wel in europa gemaakt.
Hey, waar is je vaste foto viaduct nu?
Wat zijn de snelheden van deze groepsritten en in welke streek zijn deze ritten?
Je lichaam is de grootste windvanger.
Ik zou in ieder geval voor een kwaliteits naaf gaan.
Je lichaam is de grootste windvanger.
Ik zou in ieder geval voor een kwaliteits naaf gaan.
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.
Canyon Grizl cf sl8.
-
- Forum-lid HC
Nou dan zou ik die hoogte wel durven, daar waait het amper voor kust begrippen.
Dat zeggen fietsers die hier wel eens met mij komen fietsen aan de kust uit die omgeving, dat heb ik zelf niet verzonnen.
@philippos, ik zag de prijs op R2, die is ook wel erg hoog inderdaad. 900 voor een velg.
Als je dat in een wielset als totaal verwerkt voor een normale prijs moet het wel wat goedkoper worden.
Mijn wielbouwer is goedkoop. Ik houd bij andere altijd 300 euro aan voor spaken en maken (xrays).
Volgens mij klopt dat wel aardig. Naven tussen de 250 en 600 en dan een velgen vanaf 250 tot duur
Dat zeggen fietsers die hier wel eens met mij komen fietsen aan de kust uit die omgeving, dat heb ik zelf niet verzonnen.
@philippos, ik zag de prijs op R2, die is ook wel erg hoog inderdaad. 900 voor een velg.
Als je dat in een wielset als totaal verwerkt voor een normale prijs moet het wel wat goedkoper worden.
Mijn wielbouwer is goedkoop. Ik houd bij andere altijd 300 euro aan voor spaken en maken (xrays).
Volgens mij klopt dat wel aardig. Naven tussen de 250 en 600 en dan een velgen vanaf 250 tot duur