Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

2e poging voor Racefiets: maar welke?

Robbie-bike
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 26 mei 2024 10:25

Robbie-bike 26 mei 2024 13:45

Hoi! Ik ben op zoek naar een nieuwe racefiets maar ben nu al weken in een roadbike rabbithole beland en mijn ideen gaan alle kanten uit. Hopelijk kunnen jullie me van ideeen en tips voorzien om wat meer te gaan focussen en tot besluitvorming te komen.

Enige jaren geleden had ik een racefiets via MP gekocht, bikefit gedaan, alles aangeschaft maar door drukke werkzaamheden niet aan toe gekomen om tochtjes langer dan 2uur te doen. Ook een fitnessbike (specialized Source eleven, 10kg) gekocht en deze helemaal gepimped: mooie Brooks zadel/handvaten, carbon verende post, redshift verende stuurpen en SQL innerbars. Zie fotos onderin. De racefiets verkocht omdat ik ook door andere sporten en drukke werkzaamheden werd gegrepen.

Maar de laatste tijd merk ik dat steeds meer zin heb om nog sneller te versnellen, ik bijna alleen nog maar met de innerbars rij alsof ik bovenop shifters van een beugelstuur rij. Ik zit in notime op 30+ en vind het weer leuk om tochtjes te maken (30-40km). Dit doe ik dan ook de afgelopen maand weer geregeld ih weekend.
Kortom: ik wil weer een racefiets aanschaffen!
Mijn 1e strategie was om weer een Alu 105 racefiets of de Triban 520 RC te kopen maar bedacht me dat ik dat de 1e keer al had gedaan. Nu wil ik iets anders en ben inmiddels in een rabbithole beland van fietsfilmpjes en fora. :shock:

Ik wil een toekomstvaste en allround fiets en heb de volgende wensen/eisen:
* carbon frame (comfortabel, vaak mooier en ik heb er nog nooit 1 gehad, alles alu tot nu toe)
* >105 of sram rival
* <9kg
* 32mm banden, evt ook tubeless (comfort en niet heel veel langzamer + gravel opties)
* Ik denk aan een endurance type maar het kan ook een gravel fiets zijn (denk dat ik max 20% lichte gravel meepak)

Ik kom dan op de volgende modellen in willekeurige volgorde die ik tweedehands op het oog heb (tussen de €1000-€1700):
* Giant Defy 2 (goede carbonframe, comfort, redelijk wat aanbid)
* Merida scultura 4000 of 6000 (goede bang voor buck)
* Canyon Endurace CF (wel lastiger te vinden)
De Trek Domane en de Specialized Roubaix denk ik dat die veel extra dingetjes voor confort hebben ingebouwd die stuk gaan en de fiets zwaarder maken.

Ook zie ik soms een mooie superlichte fullblown Pinarello of S-works voorbij komen van <€1000 maar die hebben schijfrem en max 25mm bandjes (of zie ik wat over het hoofd?). Ik zie ook mooie titanium fietsen voor €1500 langskomen. Bij allen twijfel ik daarbij of de rijstijl en de geometrie mij past.
Ik ga komende weken een bikefit doen en op een testfiets de verschillende houdingen uitproberen en me laten adviseren over type fiets. (iemand nog een tip voor een eenvoudige bikefit regio Haarlem?).

Wie kan mij adviseren over een van de fietsen op mijn shortlist? Of een ander model die ook bij mijn eisen past. Of heeft een andere strategie (toch voor die goedkopere full blown gaan die je altijd nog ad muur kunt ophangen of op de trainer kunt gebruiken).


Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16427
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 27 mei 2024 12:27

Ik zou dichtbij je wens van een op comfort gerichte racefiets blijven, dus geen tweedehands statussymbool (in het geval van S-Works en Pinarello waarschijnlijk een goedkope, Chinese imitatie!). Trek en Specialized zouden wat mij betreft afvallen vanwege de hoge prijzen en het gewicht.

De rest is heel vergelijkbaar. Mijn keuze zou de Scultura Endurance zijn, gewoon omdat het de mooiste is, zeker in het rood.
Campagnolo Ultra Dork

Berrinator
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 15 mar 2024 12:23

Berrinator 27 mei 2024 12:47

Je noemt de Merida Scultura, maar bedoel je de Merida Scultura Endurance of de reguliere?

Ik heb beide Merida's en de Defy recent getest bij een event.

-De Defy was wat mij betreft koning comfort, maar had ook veruit de breedste banden. Echt een S-klasse Mercedes gevoel, ook qua wendbaarheid, dus aan de stabiele kant zullen we maar zeggen.
-De Merida Scultura Endurance was stuk minder comfortabel, maar zat ook max. 28mm bandjes op, stabiele fiets, maar daagde mij ook niet uit. Wel in hele mooie kleuren te krijgen wat mij betreft. Die van de Defy vind ik in die prijsklasse niet zo.
-De Merida Scultura is heel ander beestje, heel wendbaar en speels, ben er zelf wel fan van, maar was minst comfortabel van deze 3. In de prijsklasse echter alleen wit en zwart wat ik niet erg aansprekelijk vind.

Mijn eigen conclusie was dat de bandenbreedte en of je tubeless rijdt (en op welke druk) waarschijnlijk veel bepalender is voor welke fiets het comfortabelst is. Mits je dus die brede bandjes wel kwijt kan in het frame. Verder maakt de zitpositie natuurlijk veel uit tussen de endurance fietsen (endurace, scultura endurance en defy) en de Scultura.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16143
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 27 mei 2024 19:08

Lees er je laatste post nog eens op na.
Dan koop je toch een Defy. :)
I know myself like no one else
Nothing to defend

Crimby
Forum-lid
Berichten: 169
Lid geworden op: 28 aug 2023 17:00

Crimby 27 mei 2024 19:21

Lcsmet schreef: 27 mei 2024 19:08 Lees er je laatste post nog eens op na.
Dan koop je toch een Defy. :)
TS heeft maar 1 post geplaatst he, de review hierboven (van testen) is van iemand anders :-)

Robbie-bike
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 26 mei 2024 10:25

Robbie-bike 27 mei 2024 20:37

Berrinator schreef: 27 mei 2024 12:47 Je noemt de Merida Scultura, maar bedoel je de Merida Scultura Endurance of de reguliere?

Ik heb beide Merida's en de Defy recent getest bij een event.

-De Defy was wat mij betreft koning comfort, maar had ook veruit de breedste banden. Echt een S-klasse Mercedes gevoel, ook qua wendbaarheid, dus aan de stabiele kant zullen we maar zeggen.
-De Merida Scultura Endurance was stuk minder comfortabel, maar zat ook max. 28mm bandjes op, stabiele fiets, maar daagde mij ook niet uit. Wel in hele mooie kleuren te krijgen wat mij betreft. Die van de Defy vind ik in die prijsklasse niet zo.
-De Merida Scultura is heel ander beestje, heel wendbaar en speels, ben er zelf wel fan van, maar was minst comfortabel van deze 3. In de prijsklasse echter alleen wit en zwart wat ik niet erg aansprekelijk vind.

Mijn eigen conclusie was dat de bandenbreedte en of je tubeless rijdt (en op welke druk) waarschijnlijk veel bepalender is voor welke fiets het comfortabelst is. Mits je dus die brede bandjes wel kwijt kan in het frame. Verder maakt de zitpositie natuurlijk veel uit tussen de endurance fietsen (endurace, scultura endurance en defy) en de Scultura.
Heb de merida scultura 6000 in de winkel gezien en op slag verliefd en voor 105 di2 voor €3000-€3200 een koopje… alleen is dat best veel geld voor een hobby (waar ik al teveel van heb) waar ik nog niet zo zeker van ben (vandaar mijn verhaal over de 1e keer)….dus zoek ik naar eerdere Merida versies…. Omdat ik nu carbon wil kom je al snel uit bij merida en giant… ook canyon maar die komen ook uit Taiwan…

Robbie-bike
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 26 mei 2024 10:25

Robbie-bike 27 mei 2024 20:39

Ernie C. schreef: 27 mei 2024 12:27 Ik zou dichtbij je wens van een op comfort gerichte racefiets blijven, dus geen tweedehands statussymbool (in het geval van S-Works en Pinarello waarschijnlijk een goedkope, Chinese imitatie!). Trek en Specialized zouden wat mij betreft afvallen vanwege de hoge prijzen en het gewicht.

De rest is heel vergelijkbaar. Mijn keuze zou de Scultura Endurance zijn, gewoon omdat het de mooiste is, zeker in het rood.
Thanx dat zegt mijn gevoel ook…. Maar blijft wel aanlokkelijk om nu zo’n top bikie van 7kg voor weinig te kopen. Komt ook omdat ik teveel Gcn achtige filmpjes heb gezien van lui die alles zelf kunnen ombouwen enzo. Ik kan dat (nog) niet

Robbie-bike
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 26 mei 2024 10:25

Robbie-bike 27 mei 2024 20:42

Lcsmet schreef: 27 mei 2024 19:08 Lees er je laatste post nog eens op na.
Dan koop je toch een Defy. :)
Ik neig idd erg naar een Defy… heb ook een lbs id buurt (Bennebroek) waar ik onderhoud kan doen en evt uitbreiden… ook belangrijk!

Robbie-bike
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 26 mei 2024 10:25

Robbie-bike 27 mei 2024 20:49

Crimby schreef: 27 mei 2024 19:21
Lcsmet schreef: 27 mei 2024 19:08 Lees er je laatste post nog eens op na.
Dan koop je toch een Defy. :)
TS heeft maar 1 post geplaatst he, de review hierboven (van testen) is van iemand anders :-)
Yep, is mijn 1e post hier. Veel Merida en Defy fans hier lijkt wel. Geen andere opties?
Helaas zijn de cubes attain/agree max 28mm en ook de 2e hands cannondale synapse of ridley fenix…
Durf te voorspellen dat komende jaren alle endurance bikes naar 32-35mm gaan.

Koen Soon
Forum-lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 01 mar 2022 14:07

Koen Soon 27 mei 2024 20:57

Robbie-bike schreef: 27 mei 2024 20:37
Berrinator schreef: 27 mei 2024 12:47 Je noemt de Merida Scultura, maar bedoel je de Merida Scultura Endurance of de reguliere?

Ik heb beide Merida's en de Defy recent getest bij een event.

-De Defy was wat mij betreft koning comfort, maar had ook veruit de breedste banden. Echt een S-klasse Mercedes gevoel, ook qua wendbaarheid, dus aan de stabiele kant zullen we maar zeggen.
-De Merida Scultura Endurance was stuk minder comfortabel, maar zat ook max. 28mm bandjes op, stabiele fiets, maar daagde mij ook niet uit. Wel in hele mooie kleuren te krijgen wat mij betreft. Die van de Defy vind ik in die prijsklasse niet zo.
-De Merida Scultura is heel ander beestje, heel wendbaar en speels, ben er zelf wel fan van, maar was minst comfortabel van deze 3. In de prijsklasse echter alleen wit en zwart wat ik niet erg aansprekelijk vind.

Mijn eigen conclusie was dat de bandenbreedte en of je tubeless rijdt (en op welke druk) waarschijnlijk veel bepalender is voor welke fiets het comfortabelst is. Mits je dus die brede bandjes wel kwijt kan in het frame. Verder maakt de zitpositie natuurlijk veel uit tussen de endurance fietsen (endurace, scultura endurance en defy) en de Scultura.
Heb de merida scultura 6000 in de winkel gezien en op slag verliefd en voor 105 di2 voor €3000-€3200 een koopje… alleen is dat best veel geld voor een hobby (waar ik al teveel van heb) waar ik nog niet zo zeker van ben (vandaar mijn verhaal over de 1e keer)….dus zoek ik naar eerdere Merida versies…. Omdat ik nu carbon wil kom je al snel uit bij merida en giant… ook canyon maar die komen ook uit Taiwan…
Ja canyon komt ook uit Taiwan, maar succes om een fiets te vinden die niet uit Taiwan komt. Je zou ook nog naar een Cube Attain of Agree kunnen kijken.

Ed073
Forum-lid
Berichten: 127
Lid geworden op: 22 mei 2021 09:30

Ed073 27 mei 2024 21:16

Om het nog lastiger te maken, de Canyon endrace (105) heb je van 2045 euro nieuw: https://www.canyon.com/nl-nl/racefietse ... art=0&sz=5

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16427
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 27 mei 2024 21:16

Tweedehands is het merk sowieso minder interessant. Staat van onderhoud en mogelijkheid om te bezichtigen (dichtbij!), tellen dan veel zwaarder.
De kans dat je een tweedehands vindt, die recent genoeg is voor meer dan 28mm banden en aanzienlijk goedkoper is dan nieuw, is niet heel groot.

Welke maat zoek je en welke omgeving?
Campagnolo Ultra Dork

Plaats reactie