Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

GRX RD 820 compatible

gaisdergerman
Forum-lid
Berichten: 2833
Lid geworden op: 11 jan 2008 12:05

gaisdergerman 10 mei 2024 08:42

Al enige tijd aan het twijfelen om een gravelbike te kopen. De kogel is inmiddels door de kerk.

Standaard is de bestelde Trek Checkpoint afgemonteerd met 2x12 maar heb besloten om hem om te bouwen naar 1x12.

Nu heb ik een paar vragen, die hopelijk iemand kan beantwoorden. Bij de 1x12 groep kan je kiezen voor de short cage en long cage. Nu Kom ik in nl wel weg met een 42/45, alleen in het buitenland met bepakking zal dat anders zijn. De vraag is of ik dat überhaupt ooit ga doen maar toch.

De vragen die ik heb:

short cage:
1. Iemand ervaring i.c.m. met een 11-36 cassette? Schakelt en loopt dit goed?
- Ik heb dt swiss naven en kan vrij eenvoudig de body wisselen
- In nl heb ik in omgeving Brabant meer dan voldoende aan dit verzet

2. Past er wellicht toch nog een 10/50 op? Vaak zie je dat shimano nog behoudend is.

Long cage
1. Werkt dit minder goed met een 10-45 cassette?

Bijna al mijn wielen hebben een DT SWISS naaf, het verwisselen van een body (microspline/race) is vrij eenvoudig. Verder realiseer ik me dat ik in sommige gevallen ook een ketting zal moeten wisselen.

Bovenstaande leek mij toch wel goed om te weten voordat ik het achter derailleur bestel.

abdr
Forum-lid
Berichten: 588
Lid geworden op: 09 mar 2019 14:16

abdr 10 mei 2024 14:04

Voor die grote MTB-cassettes moet je de RD-RX822 hebben, niet de RD-RX820. Het verschil tussen de 10-45 en 10-51 cassette zit 'em in de vier kleinste versnellingen (grootste kransjes), 32-36-40-45T vs 33-38-45-51T. Dit zijn versnellingen die je op vlak terrein nooit gebruikt. Met bepakking in de bergen zal je wel blij zijn met een kleinere laagste versnelling. Ik zie dus het punt niet van die 10-45 cassette. Overigens kan je de kooi van de derailleur swappen, als je een SGS koopt kan je die dus naar een GS ombouwen.

Over de 11-36 in combinatie met deze derailleur kan ik je niet helpen, hopelijk heeft iemand anders wel ervaring. Je moet er wel mee rekening houden dat de kans klein is dat de 11-36 op de HG-body op precies dezelfde plek zal vallen als de 10-51 op de Microspline-body. Waarschijnlijk zul je bij wisselen je derailleur opnieuw moeten afstellen.

gaisdergerman
Forum-lid
Berichten: 2833
Lid geworden op: 11 jan 2008 12:05

gaisdergerman 10 mei 2024 15:49

Thanks! Je hebt gelijk.

Ga dan voor de korte kooi. Zeul ik iig net wat minder gewicht mee 😉

Fiets komt pas over een mandje dus dan kunnen we testen of een 11-36 ook werkt.

Mocht iemand het al eens getest hebben dan hoor ik dat uiteraard graag.

Plaats reactie