Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Beginnerskeuze -> moeilijk

j0p
Forum-lid

Gebruikersavatar j0p 29 apr 2011 02:47

Beste forumleden,

Ik ben sinds enige tijd op zoek naar een goede eerste racefiets. De zoektocht begon in het tweedehands 'circuit', maar ik ben me inmiddels aan het oriënteren voor een nieuwe fiets. Ik heb momenteel de volgende 5 fietsen op het oog (van mooi naar minder mooi):
- Cube Agree SL KLIK
- Canyon Roadlite 7.0 KLIK
- BeOne Mistral Comp KLIK
- Bulls Desert Falcon 2 KLIK
- Cube Streamer KLIK

Wat ik graag zou willen weten is wat jullie mening is wat voor mij verstandig zal zijn. Ik zal de fiets puur recreatief gebruiken, maar wil wel graag een kwalitatief goede fiets die (met goed onderhoud) de komende jaren mee kan. Ik vind het zelf lastig om goed in te schatten wat nu echt verstandig is. Vanmiddag bij de FM geweest en zij adviseerden mij de Cube Agree SL, ook de duurste. Is dat echt de beste fiets voor mij of kan ik op dit moment beter een andere kiezen? Ikzelf vind de looks ook belangrijk (vandaar ook op die manier gesorteerd).

Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen.

Alvast bedankt, J0P

superrose
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar superrose 29 apr 2011 11:12

De luxe cube is wel luxe hoor. Als je de fiets die jij het mooiste vind kan betalen zou ik het gewoon doen. Kijk we kunnen de rest van de fietsen met zijn allen wel gaan zitten vergelijken, zoals dat er op de canyon ultegra zit en op die ene cube "maar" 105.

Ik heb gemerkt bij mijn eerste fiets dat ik nul verstand van fietsen had, ik met behulp van de winkel een leuke had uitgekozen, ik de service van de winkel hard nodig had en het allerbelangrijkste, als ik tussen mensen met van die hele luxe dure fietsen reed, vond ik de mijne nog steeds het leukst, want het was die van mij.

De onderste cube is met 105 afgemonteerd, volgens sommigen het minimale wat je hebben moet, volgens mij gewoon een hele nette groep. Het is een compact (dus twee dingen voor) ik weet niet of dat is wat je wilt, mijn eerste was een triple (drie dingen) en daar was ik heel blij mee, geen gesleutel als ik naar een berg toe ging, maar vooral ook niet te kort komen. Een triple heeft zoveel combinaties en standen, sommige zelfs dubbel, dat ik altijd wel een versnelling had die bij het moment paste. Daarbij kreeg ik in het begin het grote blad nog niet rond, ik was nog niet sterk genoeg.

De canyon is ook mooi, alleen waar koop je die? Krijg je dan dezelfde service of moet je dan dingen gaan opsturen? Ik heb nu zo'n opstuur fiets en het is dat ik fietsenmakers in de buurt omkoop met ijsjes en dat ze me kennen, maar de meeste mensen staan met een opstuuurfiets onderaan het service lijstje bij de fietsenmaker, jammer, maar zo is het nu eenmaal.

Ik ben achteraf gezien wel blij dat mijn eerste fiets maar 105 had en niet te luxe was, want nu heb ik een fiets die wat luxer is en ik voel het verschil. Ook heb ik in mijn eertse jaar fietsen ontdekt wat ik nu echt fijn vind aan een fiets. Had ik toen een hele dure gekocht, dan had ik daar wel een beetje aan vast gezeten. Mijn eerste fiets kocht ik dan ook met de gedachte dat als ik een jaar actief ging fietsen ik een andere mocht gaan overwegen, een luxere.

Waarom adviseerden ze je de Cube Agree, hebben ze dat vertelt?
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.

website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten

j0p
Forum-lid

Gebruikersavatar j0p 29 apr 2011 12:01

Ik denk dat ik in het advies van de winkel wel een bepaald aandeel heb gehad. Ik begon er namelijk zelf over dat ik dat wel een erg mooie fiets vind en ja qua specificaties is dat gewoon ook in vergelijking (met de andere door mij genoemde) de beste fiets. Maar goed, de Cube Agree SL zou echt het maximum van m'n budget bereiken, liever hou ik iets over ;)

Ik heb momenteel zelf nul verstand van fietsen, dus advies van mensen die dat wel hebben is voor mij zeer welkom. De winkel (prima uitleg gegeven hoor) liet bij wat aandringen ook de Streamer zien (is ook triple leverbaar). Wat ik nu al zeker weet is dat ik niet direct na een jaar weer een andere fiets (upgrade) kan kopen, daar moet ik toch weer even voor sparen. Zelf op internet nog gezocht en toen bij de Bulls en Canyon terecht gekomen die ook Ultegra zijn afgemonteerd, maar goedkoper. Bij Canyon, mooie fiets, maar inderdaad het onderhoud is een verhaal apart waarschijnlijk.

Als ik je verhaal goed lees, begrijp ik dat een 105 al super is om mee te starten en Ultegra meer een luxe-start zal zijn. Waar ik nog minder zicht op heb, zijn de verdere onderdelen. Waarom zijn bijvoorbeeld de Bulls en Canyon met Ultegra goedkoper dan de Cube Streamer (105 afgemonteerd). Of is het misschien toch handig om voor een tweedehands te gaan als eerste fiets (ik heb een mooie Bulls 600 Ultegra 9-speed gezien)?

Bedankt voor je reactie!

leekje
Forum-lid

leekje 29 apr 2011 13:17

Koop een 2 hand's fietsje! Loop niet in de verkoop trucks van de FM. De duurste is echt de beste mijnheer. etc. Bevalt het fietsen? Hoeveel ga je fietsen? 2 avonden per week? Alleen de vrije zaterdag? 50 KM per week of 350 KM? Laat fiets aanmeten/opmeten. Hoe is de service van de zaak? Doet FM racefietsen gewoon erbij? Of heeft hij ruime keuze?

Reserveer geld voor kleding: Goede fietsbroek, schoenen en pedalen om maar is iets te noemen.

foosho
Forum-lid

foosho 29 apr 2011 13:25

105 is een perfecte groep, een hoop beginnen met minder :)

Maar ja, je smaak zeker laten mee wegen. Onbelangrijk, maar ik vind de Cube SL ook de mooiste van het stel :) (als je iets echt mooi vindt ben je de prijs na een dag vergeten..).

j0p
Forum-lid

Gebruikersavatar j0p 29 apr 2011 13:43

Is voor een 2ehands fiets een Ultegra 9-speed nog OK (is volgens de FM nog in prima staat)? Zou dit (2ehands) voor nu de beste oplossing zijn? Vragen die je stelt (bevalt het fietsen en hoe vaak) kan ik me nu nog niet precies indenken. Het zal ongetwijfeld leuk gaan worden, maar hoe vaak ik ga, het zal inderdaad rond de twee avonden en/of weekend zijn, puur recreatief dus.

Bij de fietsenwinkel werd ik goed geïnformeerd, dat was het probleem niet, alleen bleef het advies wel richting de duurdere fietsen gaan (op zich ook niet gek, het is een mooie en goede fiets). Voor de winkel zijn de racefietsen een belangrijk onderdeel, doen ze er zeker niet naast. Aanmeten/opmeten doen ze daar ook en service keuze lijken mij ook voldoende. Daar zal het dus niet aan liggen, puur de vraag wat is nu wijsheid als beginner.

Lager dan de 105 wil ik dan niet gaan. En inderdaad Foosho, zoals je zegt "als je iets echt mooi vindt ben je de prijs na een dag vergeten", dat is helemaal waar :) Alleen dan iets specifieker de Bulls 600 waar het zoeken mee begon vind ik ook erg gaaf (helemaal mat zwart) die is 2ehands voor een stuk minder €'s te krijgen alleen Ultegra 9-speed (ouder dus). Is dan een investering in de Cube Agree SL verstandig of eerst eens kijken met een mooie 2ehands wat ik ervan vind, wat ik wil en in de tussentijd doorsparen voor een latere upgrade?

bibske
Forum-lid

bibske 29 apr 2011 13:56

Je moet in eerste instantie gewoon kijken naar wat je er zelf aan wil uitgeven en hoe zeker je van je zaak bent. Twijfel je nog heel erg of je wielrennen wel leuk gaat vinden dan is een tweedehands met bijv. 105 of ultegra een prima keuze, die kan je namelijk over een jaar weer verkopen zonder al te veel verlies.

Ongeacht of je nu voor een nieuwe of tweedehands fiets gaat heb je volgende stappen:
1. Zorg dat je niet meer hoeft te zeggen dat je niets van fietsen weet. Lees je in in de verschillen tussen de groepen, triple/double/compact en materiaalkeuze van het frame. Vaak zijn de vorken van een alu fiets uit carbon om wat meer comfort te bieden bijvoorbeeld. Als het goed is kan je nu voor jezelf bepalen tot waar je met meer geld uit te geven voor jezelf ook waarde toevoegt aan je fiets, dit hangt heel erg af van je budget uiteraard!

2. Nu kan je weer naar de FM en gaan kijken, voelen en passen. Je weet immers beter welke eisen jij aan je materiaal stelt en dus heb je een shortlist gemaakt van fietsen die daaraan voldoen. Ga op deze fietsen rijden, voel hoe ze zitten en probeer verschillende maten uit om te kijken wat het verschil is, het geeft niet dat het dan misschien een andere uitvoering is als de geometrie maar hetzelfde is.

3. Als het goed is heb je bij elke fiets een gevoel, luister daarnaar! Je hebt in stap 1 immers al naar je verstand geluisterd dus technisch zit het wel goed. Het gevoel is voor mij het belangrijkste, het moet klikken met de fiets en je moet je er prettig op voelen.

4. Laat je opmeten. Als het goed is moet de maat die je op gevoel het beste zat ook de maat zijn die uit de metingen komt. Is dat niet zo, ga dan even op onderzoek uit waarom dat kan je een hoop ellende besparen. (heeeeeel veel info over te vinden op het forum!)

Trouwens, ik denk dat je stiekem al gekozen hebt... De verstandigste keuze uit dit rijtje is de fiets waar jij blij van wordt!
Wat Foosho zegt over de prijs klopt wel hoor, het doet even pijn maar dat ben je snel weer vergeten!!

EDIT: weer veel te lang aan het tikken geweest dus ondertussen was je alweer terug met een reactie :)
Ik denk eerlijk gezegd dat je die 2dehands niet gaat upgraden maar eerder verkopen en een andere in de plaats kopen. Ik rij zelf niet veel km als ik naar anderen op het forum kijk maar ik heb de fiets gekocht die mijn hart heeft gestolen en ik heb er geen spijt van!

superrose
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar superrose 29 apr 2011 13:57

Nou weet je, die ultegra 9 speed staat zo'n beetje gelijk aan wat 105 nu is, alleen heeft 105 er tien achter. Het is dus eigenlijk minder.
Bij een nieuwe fiets krijg je ook nieuwe service, dat is fijn als je net begint er is zoveel te leren.
En wat ik al zei, 105 is een hele nette groep, ik ken je budget niet, maar er komen nog schoenen bij, een helm, een paar broeken, shirts, zweetshirts, sokjes, pomp, reserve bandjes een reepje hier en daar, dan vermoedelijk nog wat miskopen en emotie aankopen, ga maar door. Dat komt allemaal nog boven op de fiets, heb je daar het geld apart voor? Ik was binnen een maand of twee zo duizend euro verder.... maar ik ben dan ook dol op mooie dingetjes en heb een paar miskopen gedaan.
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.

website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten

thestudent
Forum-lid HC

Gebruikersavatar thestudent 29 apr 2011 13:59

Mijn broertje rijdt een bulls 600 met ultegra, das een prima ding rijdt erg fijn zelfs al is het niet helemaal mijn maat. ( bij nood heb ik hem wel een paar keer geleend ) Ziet er goed uit en is helemaal nog niet achterhaald. Zorg er wel voor dat hij in goede staat is en dat de cassetes tandbladen en ketting nog goed zijn. Je wil niet na 1000 km nog eens alles moeten vervangen. Kan je makkelijk nog een jaar of 2 op vooruit. De markt voor tweedehandsfietsen is over het algemeen wel zo dat een nieuwe fiets na twee jaar al veel van zijn waarde verloren heeft. Dus als je het na twee jaar helemaal niets vind krijg je er nou ook weer niet heel veel voor terug. Beginnen op een goede tweedehandsfiets is best verstandig.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

foosho
Forum-lid

foosho 29 apr 2011 14:00

2dehands:

- Als je volgend jaar alsnog een Cube SL koopt ben je duurder uit
- Hang je volgend jaar de racefiets in de wilgen ben je goedkoper uit
- Vind je het allemaal wel best met een Bulls 600 ben je goedkoper uit

Tweedehands kan een goede optie zijn, maar met jouw budget niet echt nodig. Een 10sp is prettig (maar niet noodzakelijk).
Met 2ehands goed uitkijken: Als je binnen no-time de cassette, ketting, kettingbladen, banden kunt vervangen is het stukken minder voordelig dan het lijkt, maar als hij van een oud omaatje is geweest..

j0p
Forum-lid

Gebruikersavatar j0p 29 apr 2011 15:00

Ik ben erg zeker van mijn zaak. Vorig jaar had ik ook al het idee een fiets te kopen, toen ervoor gekozen om eerst eens d.m.v. een huurfiets te kijken hoe leuk het echt is. Goede tip om me nog meer te verdiepen in racefietsen, daar ga ik dit weekend eens goed voor zitten! Met die kennis kan ik inderdaad nog gerichter naar de winkel om te testen.

Tweedehands blijft nog even een voorzichtige optie, als ik jullie reacties zo lees is het geen hele gekke keuze. Goed om te horen dat de Ultegra 9-speed zeker niet slecht (achterhaald) is, blijf me alleen wel een beetje zorgen maken over de slijtage e.d.. Stiekem gekozen, ja zo voelt het een beetje :$ Ik ga dat idee toch proberen even uit mijn hoofd te zetten en dan nadat ik me verder heb ingelezen weer een lijstje maken met fietsen die me dan wel wat lijken.

Schoenen, pedalen, kleding, computer etc had ik in eerste instantie nog niet zo’n rekening mee gehouden, daar werd ik gisteren ook op gewezen, dus die moeten zeker ook mee in de kosten. En ik hou ook van mooie spullen, dus merk dat dat ook aardig wat €’s kan gaan kosten. Maar goed, eerst maar een de goede fiets vinden ;)

j0p
Forum-lid

Gebruikersavatar j0p 05 mei 2011 16:27

Erg handig forum dit! Afgelopen weekend flink veel informatie van gelezen die me nu een duidelijker beeld heeft gegeven van wat ik wil. Mijn keuze-rijtje is korter geworden, waarbij ik de Cube nog steeds het mooist vind, maar goed, de andere twee vind ik ook prima. Zoals ik het nu zie, wordt het een van deze drie:
- Cube Agree SL KLIK
- Giant TCR 0 KLIK
- Bulls Desert Falcon 2 KLIK

Een paar dingen die me nog niet helemaal duidelijk zijn:
- Verschillen in geometrie (als die er zijn), zijn die altijd op te lossen door per fiets de juiste maat te bepalen, of is het zo dat een merk goed bij een bepaalde lichaamsbouw past?
- Wielen/velgen, hoe zijn daar de kwaliteitsverschillen? Er zijn een flink aantal merken en die hebben allemaal weer verschillende types. Is hier een bepaalde logica in of is dat per merk erg verschillend?

Bottomline en eigenlijk belangrijkste vraag die ik nog heb dus: "Welke fiets is wijsheid in mijn geval?"

Plaats reactie