Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Gravel wielset (voor vast) in racefiets?

Frenksel
Forum-lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 12 okt 2015 15:58

Frenksel 25 jan 2024 17:35

Ik zoek een nieuw wielset voor de racefiets van mijn vriendin.

De wielset moet bombproof, en stil zijn. Wat daarom afvalt:
-DT Swiss: veel klachten over veel water in velgen en krakende/ spaken
-Mavic: te smal of hookless (wat niet mag)
-Fulcrum: twijfels of deze bombproof zijn en lees over gebroken spaken en slechte lagers


-De bandbreedte is 28mm en in de toekomst misschien een maatje groter (nog niet zeker)
-Type Continental Grand prix (vouw), de “klassieke” versie, dus niet de 5000
-Met binnenbandjes
-Aluminium
-Gewoon racegebruik, geen gravel
-Ikzelf rij met 21mm interne breedte, en dan vallen de banden mooi breed. Die breedte zou ik dan ook graag aan willen houden voor grip en comfort
-gewicht 67kg
-max 400,-

Nu weet ik dat Shimano (aluminium) altijd saai maar bombproof is. Ze maken een gravel wielset met 21.6mm interne breedte:
Shimano GRX WH-RX570:
https://www.mantel.com/shimano-grx-wh-r ... ets-wielen

Zou deze optie geschikt zijn voor haar eisen/banden/gebruik? Of is dit echt alleen voor tubeless en gravel gebruik?

Aangezien ik helemaal nergens iets kan vinden wat mijn vraag kan beantwoorden, lijkt het er op dat niemand deze wielen op een racefiets wil gebruiken.
Laatst gewijzigd door Frenksel op 25 jan 2024 18:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 38123
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 25 jan 2024 17:54

Ik zal het voorzichtig formuleren, maar ik zie op zijn zachts gezegd een paar bijzondere gedachtenkronkels in je betoog…..

DTSwiss is gewoon dikke prima, kijk vooral even naar de nieuwe 1600 lijn.
https://www.bike24.nl/producten/773602

Fulcrum heeft een steengoede reputatie, het standaard antwoord op jouw vraag was jarenlang “Fulcrum Racing 3/Campa Zonda”.
Waarom de oude Conti GP en niet de nieuwere versie (of vergelijkbare band)?
Less is bore

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4424
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 25 jan 2024 18:06

Laat ik voorzichtig de vraag stellen, hoe zwaar is je vriendin?
En wat is je budget?
Op dit forum zijn heel veel voorstanders van custom made wielen te vinden, daar al eens over nagedacht? Een goede wielbouwer heeft namelijk geen enkel probleem om een set op te bouwen met jouw wensenlijstje

Frenksel
Forum-lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 12 okt 2015 15:58

Frenksel 25 jan 2024 18:38

daniel1975 schreef: 25 jan 2024 17:54 Ik zal het voorzichtig formuleren, maar ik zie op zijn zachts gezegd een paar bijzondere gedachtenkronkels in je betoog…..

DTSwiss is gewoon dikke prima, kijk vooral even naar de nieuwe 1600 lijn.
https://www.bike24.nl/producten/773602

Fulcrum heeft een steengoede reputatie, het standaard antwoord op jouw vraag was jarenlang “Fulcrum Racing 3/Campa Zonda”.
Waarom de oude Conti GP en niet de nieuwere versie (of vergelijkbare band)?
Van DT zie ik om me heen krakende spaken. Die ervaring zie ik veel terug in reviews. Tegenwoordig wel met afwatering in de velg volgens mij.

Fulcrum zelf een wat mindere ervaring (lak die van de naaf los liet), maar het spaakpatroon ziet er ook wat minder degelijk uit. Daar lees ik ook wel wat over. Evenals de lagers (van de 7). Ik wil dat mijn vriendin altijd thuis kan komen wanneer een spaak breekt bij Fulcrum lukt dat niet. Misschien gevoelskwestie

De oude omdat ik de nieuwere versie vaak lek reed en snel sleet. Nu met twee man al twee jaar de “oude” versie er op, en geen lek, en nu pas slijtage aan de hiel.
Laatst gewijzigd door Frenksel op 25 jan 2024 18:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Frenksel
Forum-lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 12 okt 2015 15:58

Frenksel 25 jan 2024 18:42

scottwilko schreef: 25 jan 2024 18:06 Laat ik voorzichtig de vraag stellen, hoe zwaar is je vriendin?
En wat is je budget?
Op dit forum zijn heel veel voorstanders van custom made wielen te vinden, daar al eens over nagedacht? Een goede wielbouwer heeft namelijk geen enkel probleem om een set op te bouwen met jouw wensenlijstje
Ze is 67kg en het budget is max 400,- dus dat gaat krap worden

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5791
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 25 jan 2024 18:49

Mijn slechtste wielset was van Shimano.
Heel goede ervaringen met Fulcrum
DTswiss hebben twee fietsmaten van, hoor ik geen klachten over.
Wat ik wil zeggen, iedereen heeft zijn eigen ervaringen dus wordt advies geven moeilijk maar als ik het zou moeten zeggen; Fulcrum Racing 5.
Bombproof en naven zijn makkelijk te onderhouden.

buddo
Forum-lid
Berichten: 1964
Lid geworden op: 20 aug 2005 11:02
Locatie: Heerenveen

buddo 25 jan 2024 18:52

Met dat gewicht en normaal gebruik ga je bij Fulcrum of Campa echt geen spaken breken. Het spaakpatroon heeft zich bewezen.
Lagers slijten bij elk wiel, maar ook daar zijn Fulcrum wielen over het algemeen wel de betere op de markt.
Hier in huis al jaren diverse sets van Fulcrum en Campagnolo in gebruik en geen problemen, alleen wat basis/minimaal onderhoud.
Ik zeg: bombproof

Edit: tijdens het typen was Theo met mij voor ;)

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 38123
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 25 jan 2024 19:07

Die nieuwe DT set uit mijn link is gewoon een hele veilige keuze. Zou voor mij een no-brainer zijn.

En dat G3 design van Campa/Fulcrum is door en door bewezen. Zit ook op de topmodellen.
Heb er zelf >15jr mee gereden en daar zat meer gewicht en power op dan bij jouw vriendin. Bombproof.
Less is bore

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8640
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 25 jan 2024 20:38

Wielset Max €400,-
De rest wat je opnoemt :bombproof -grip-gravel wielset kan ik niet plaatsen .

DT Swiss zoals genoemd en makkelijk zelf te onderhouden en verkrijgbaarheid onderdelen indien nodig.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

chris80
Forum-lid
Berichten: 1185
Lid geworden op: 27 jul 2006 23:49

chris80 25 jan 2024 21:38

DTSwiss heb ik echt nooit problemen mee gehad. En heel wat fietsvrienden rijden hier mee en ook nooit problemen. En die maken toch heel wat kilometers per jaar.

Zelfde geldt voor Campagnolo Zonda's, ook altijd probleemloos mee gereden.

En ik ben 90kilo :). Met 67kilo zie ik sowieso geen problemen.

HeinB
Forum-lid
Berichten: 143
Lid geworden op: 03 aug 2016 19:58

HeinB 25 jan 2024 21:57

Zoals hierboven al vermeld kun je met de genoemde merken vrijwel geen miskoop doen. Ik heb DT Swiss, Campa en Fulcrum wielen en over alle 3 zeer tevreden. Gewicht 70-75kg en ik rijd met deze wielen in alle omstandigheden al heel veel probleemloze km’s zowel op gravel als op de weg. Kiezen wat je het mooiste vindt binnen het gekozen budget en lekker genieten zou mijn advies zijn

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2192
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 25 jan 2024 22:41

Ik heb twee sets dt swiss wielen en een set met dt Swiss naven (andere velgen).
Lagers vervangen is een eitje, freehub ontzettend makkelijk te onderhouden. Water in de velgen is mij onbekend, met de gravelbike en prc1600 wielen in de West Midlands gereden (Birmingham) en daar kom je heel veel borden Ford tegen. Staat er makkelijk 1 foot (30cm) water op de weg....ben er diverse doorgestoken (niet allemaal zo diep). Geen druppel water in de velgen.
Dogma F

Plaats reactie