Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Carbon vs Aluminium

ackertje
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 mar 2010 20:35

ackertje 08 mei 2010 18:06

Ik wil een nieuwe wielrenfiets gaan kopen, maar zit een beetje te twijfelen of het een aluminium moet worden (waar ik nu ook op rijd, naar tevredenheid) of een carbon. Wat zijn de voor en nadelen van elk. Ik ben geen grammetjes freak.
Ik ben zelf ook niet de ligste. Ik moet een goede fiets hebben.
Kwa groep en wielen ben ik er wel een heel eind uit.
Nu alleen het frame nog.

Gr Ackertje

gaisdergerman
Forum-lid
Berichten: 2990
Lid geworden op: 11 jan 2008 12:05

gaisdergerman 08 mei 2010 18:30

gebruik even de zoekfunctie. Hier is al veel over geschreven.

pascal2323
Forum-lid
Berichten: 102
Lid geworden op: 21 okt 2009 16:11

pascal2323 09 mei 2010 01:01

+1 tsja waarom zou toch het woordje "zoek" in de menubalk staan....?
Lapierre Xelius 200
Sweat is weakness leaving my body!

Gebruikersavatar
robbebopper
Forum-lid HC
Berichten: 5713
Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32

Gebruikersavatar robbebopper 10 mei 2010 02:04

Maar ja, als niemand over dit onderwerp blijft vragen/schrijven, dan heeft die zoekfunctie ook steeds minder nut.

Wat betreft de vraag van de topicstarter; ik vind de voordelen van een willekeurig carbon frame niet opwegen tegen de voordelen van een goed aluminium frame. Ik rijd zelf al jaren met aluminium fietsen. Met de huidige techniek zijn zeer lichte/stevige/stijve frames te bouwen. Met name het prijsverschil speelt voor mij een doorslaggevende rol. Je kunt een goed aluminium frame kopen, en daarmee veel besparen. Dat geld kun je vervolgens spenderen aan een betere afmontage/wielen.

gast
Forum-lid
Berichten: 386
Lid geworden op: 23 mei 2006 11:15

gast 10 mei 2010 02:21

Robbebopper schreef:Maar ja, als niemand over dit onderwerp blijft vragen/schrijven, dan heeft die zoekfunctie ook steeds minder nut.

Wat betreft de vraag van de topicstarter; ik vind de voordelen van een willekeurig carbon frame niet opwegen tegen de voordelen van een goed aluminium frame. Ik rijd zelf al jaren met aluminium fietsen. Met de huidige techniek zijn zeer lichte/stevige/stijve frames te bouwen. Met name het prijsverschil speelt voor mij een doorslaggevende rol. Je kunt een goed aluminium frame kopen, en daarmee veel besparen. Dat geld kun je vervolgens spenderen aan een betere afmontage/wielen.


+1 !

ackertje
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 mar 2010 20:35

ackertje 10 mei 2010 09:40

Robbehopper,

Bedankt voor je reactie.

Gebruikersavatar
ponsteen
Forum-lid
Berichten: 2928
Lid geworden op: 17 mei 2004 12:21

Gebruikersavatar ponsteen 10 mei 2010 11:22

Ik heb onlangs een carbon frame gekocht. Een heel stijf frame van iets meer dan een kg. Mijn voorlaatste fiets is een alu Giant TCR1, een niet zo stijf frame in een relatief kleine maat en dus een lange zadelpen en stuurpen. In principe zou carbon meer trillingen absorberen, maar omdat het ding zo veel stijver is, lijkt mijn oude TCR toch iets comfortabeler te zijn (dwz: mijn Red Bull rijd ik met een kwart bar minder lucht in de banden). Maar goed, dan ga je op de pedalen staan op een steile klim, of je zet een volle sprint in, en dan voel je het verschil wel degelijk (geen beweging in het frame). Maar dat is dan weer vooral het verschil in stijfheid; met een pak em beet alu Cannondale heb je die stijfheid ook. Kortom: er is verschil, maar laten we niet overdrijven. Een mooi alu frame met extra mooie afmontage voor de 500 euro die je uitspaart, is zeker een goede optie.

stinus
Forum-lid
Berichten: 287
Lid geworden op: 24 jul 2007 01:48

stinus 10 mei 2010 13:40

ponsteen schreef: Een heel stijve fiets van iets meer dan een kg.


Doe mij er zo eentje :D:D

foosho
Forum-lid
Berichten: 3597
Lid geworden op: 02 jan 2008 00:32

foosho 10 mei 2010 16:20

In principe is carbon superieur, maar ja, er zijn voldoende slechte carbon frames op de markt.
Bij voldoende budget zou ik voor een goed (!) carbon frame gaan. 'Goed' in de zin van stijf, licht en comfortabel.

iron2man
Forum-lid
Berichten: 126
Lid geworden op: 15 apr 2005 23:04

iron2man 10 mei 2010 21:30

Het verschil tussen aluminium en carbon is tcoh vrij groot en ik spreek uit mijn ervaring
Jaren heb ik op een P 3 aluminium tijdritfiets gereden en na 6 seizoenen is deze in januari 2009 vervangen door een P 3 carbon
Zelfde ontwerp zelfde framemaat alleen deze is nu van carbon, stuur en wielen zijn van de oude P 3 afgehaald
Fietsen zijn exact hetzelfde afgesteld maar toen ik voor het eerst op de P 3 carbon reed merkte ik al meteen op dat de bracketstijfheid vele malen beter is dan die van de aluminum P 3 verder is de demping van trillingen een stuk beter bij de P 3 carbon
Het carbonframe is ook nog een stuk llichter en de afwerking is subliem
Er zijn top frames gemaakt van aluminium maar de topframes van carbon scoren in alle waarden toch een stuk beter
Topframes van carbon zijn wel een stuk duurder en dat is een nadeel t.o.v alumunium

jasperr
Forum-lid
Berichten: 1078
Lid geworden op: 26 okt 2009 20:51

jasperr 10 mei 2010 23:21

iron2man schreef:Het verschil tussen aluminium en carbon is tcoh vrij groot en ik spreek uit mijn ervaring
Jaren heb ik op een P 3 aluminium tijdritfiets gereden en na 6 seizoenen is deze in januari 2009 vervangen door een P 3 carbon
Zelfde ontwerp zelfde framemaat alleen deze is nu van carbon, stuur en wielen zijn van de oude P 3 afgehaald
Fietsen zijn exact hetzelfde afgesteld maar toen ik voor het eerst op de P 3 carbon reed merkte ik al meteen op dat de bracketstijfheid vele malen beter is dan die van de aluminum P 3 verder is de demping van trillingen een stuk beter bij de P 3 carbon
Het carbonframe is ook nog een stuk llichter en de afwerking is subliem
Er zijn top frames gemaakt van aluminium maar de topframes van carbon scoren in alle waarden toch een stuk beter
Topframes van carbon zijn wel een stuk duurder en dat is een nadeel t.o.v alumunium


Je vergelijkt hier alleen het merk Cervélo. Cervélo's zijn over het algemeen niet knalhard en niet zeer stijf.

Ik heb zelf een Cervélo P2C en een Canyon Ultimate AL (aluminium dus). Ik kan je vertellen dat mijn Cervélo (is ook aardig stijf) als een vaatdoek aanvoelt vergeleken met mijn Canyon. De bracketstijfheid is bij de Cervélo een stuk lager.
De huidige alu frame's zijn ongeveer even stijf of zelfs nog stijver als de carbonframe's. Dus dat een goed alu frame slapper is dan carbon is volstrekte onzin.

Gebruikersavatar
kauwvot
Forum-lid
Berichten: 284
Lid geworden op: 19 okt 2009 23:48

Gebruikersavatar kauwvot 10 mei 2010 23:25

Het eeuwige dilemma...

Zelf heb ik vorige week een testrit gemaakt op zowel een Carbon S2 alsmede een alu S1 Cervelo...

Ben zelf een puntje precies, t.o.v. mijn oude goed onderhouden fiets (met commandeurs..!..) vond ik zowel SRAM Red alsmede Ultegra bagger schakelen (SRam trapte door bij de lichtere versnellingen, terwijl de Ultegra op de haverklap niet op wou schakelen), maar qua rijcomfort kon ik nauwelijks verschil merken tussen mijn stalen vaatdoek, de carbon en de alu Cervelo.. (de S1 staat wel "hoog" aangeschreven en niet goedkoop).

Alu heeft wellicht minder last van (lakhaar)scheuren, wellicht meer van bijgeluiden, maar als deze week de kogel door de kerk zo gaan wordt het toch 100% de alu S1.

Het is maar mijn mening, maar versterkt omdat ik al dit jaar 3x op mijn plaat ben gegaan...

Plaats reactie