Hallo,
Is hier een wiskundige die het verschil kan berekenen tussen 2 sturen?
Er zit nu een stuur op van 420mm breed met een reach van 72mm. Er komt een stuur op met een breedte van 380mm en een reach van 64mm. Puur naar de reach bekeken is het nieuwe stuur 8mm korter, maar wat gaat het verschil in breedte nog invloed hebben in de reach? Ik heb wel gelezen dat een smaller stuur een langere stuurpen nodig heeft. Ik wil dus even berekenen wat de invloed van de breedte is zodat ik kan bepalen welke maat stuurpen ik nodig heb.
Alvast bedankt!
verschil in reach berekenen
Hangt ook van je schouderbreedte af.
Om het nog moeilijker te maken.
Als je stuur precies even breed is als je schouders zijn je armen het langst.
Alles wat daarbuiten valt, breder of smaller, maakt je armen korter.
Maar smaller is minimaal.
Breder, bv een gravelstuur van 50cm, maakt wel veel uit.
Om het nog moeilijker te maken.
Als je stuur precies even breed is als je schouders zijn je armen het langst.
Alles wat daarbuiten valt, breder of smaller, maakt je armen korter.
Maar smaller is minimaal.
Breder, bv een gravelstuur van 50cm, maakt wel veel uit.
Op die manier meet je het verschil in reach vanuit de punt van het zadel. En dan zou een breder stuur inderdaad een substantieel verschil in reach kunnen geven. Substantieel in de zin van een verschil dat een andere stuurpenlengte zou vragen (meer dan 10mm).
Zoals kopjethee al onderkent is dat echter niet waar het om draait in dit geval. Je houdt je stuur immers niet vast met het zitvlak maar met je handen, die als het goed is per kant al 190/210mm uit het centrum zitten. Idealiter zou je het verschil in reach dus van daaruit meten. Veronderstelt dat de schouderbreedte zo zal schommelen rond de 380/420mm, zal het verschil in reach tussen die breedte van sturen te verwaarlozen zijn.
Zeg armlengte = zijde a = 600mm
Verschil breedte stuur: 420 - 380 = 40 -> zijde b = per kant 20mm meer naar buiten
Zijde c = 600^2 + 20^2 = X^2
= 600,33 mm
Zoals kopjethee al onderkent is dat echter niet waar het om draait in dit geval. Je houdt je stuur immers niet vast met het zitvlak maar met je handen, die als het goed is per kant al 190/210mm uit het centrum zitten. Idealiter zou je het verschil in reach dus van daaruit meten. Veronderstelt dat de schouderbreedte zo zal schommelen rond de 380/420mm, zal het verschil in reach tussen die breedte van sturen te verwaarlozen zijn.
Zeg armlengte = zijde a = 600mm
Verschil breedte stuur: 420 - 380 = 40 -> zijde b = per kant 20mm meer naar buiten
Zijde c = 600^2 + 20^2 = X^2
= 600,33 mm
Gazelle Team TVM \'99
Bedankt voor de input.
Het stuur gaat ook ongeveer 3-4cm lager dan het nu staat, dus dat zal ook invloed hebben op de reach.
Dat ga ik met deze tool wel even berekenen zodra ik de fiets heb: http://yojimg.net/bike/web_tools/stem.php
Mijn plan van aanpak is om eerst het juiste zadel te monteren die nu ook op mijn fiets zit. Zadelhoogte en setback goed afstellen en dan vanaf punt zadel naar top shifters meten en vergelijken met mijn huidige fiets. Dan ga ik vergelijken met de hierboven genoemde tool rekening houdend met de stuurpen lager. Ik kan dan mooi vergelijken wat voor effect 110 en 120mm heeft op de reach. Ik kom er dan snel genoeg achter of ik een 110 of 120 pen nodig heb. Het originele stuur is 72 reach en het nieuwe 64 reach, dus dat is 8mm verschil. Ik neem aan dat die 8mm verschil in reach dan zowel op de shifter als onderin de beugels is.
Er zal ook nog wel verschil in reach zitten tussen de oude Force 22 shifters en de Force AXS shifters.
Het stuur gaat ook ongeveer 3-4cm lager dan het nu staat, dus dat zal ook invloed hebben op de reach.
Dat ga ik met deze tool wel even berekenen zodra ik de fiets heb: http://yojimg.net/bike/web_tools/stem.php
Mijn plan van aanpak is om eerst het juiste zadel te monteren die nu ook op mijn fiets zit. Zadelhoogte en setback goed afstellen en dan vanaf punt zadel naar top shifters meten en vergelijken met mijn huidige fiets. Dan ga ik vergelijken met de hierboven genoemde tool rekening houdend met de stuurpen lager. Ik kan dan mooi vergelijken wat voor effect 110 en 120mm heeft op de reach. Ik kom er dan snel genoeg achter of ik een 110 of 120 pen nodig heb. Het originele stuur is 72 reach en het nieuwe 64 reach, dus dat is 8mm verschil. Ik neem aan dat die 8mm verschil in reach dan zowel op de shifter als onderin de beugels is.
Er zal ook nog wel verschil in reach zitten tussen de oude Force 22 shifters en de Force AXS shifters.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 12755
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Welk stuur heeft er zo,n korte reach, Ik ben gestresseerd.
Hoe korter hoe beter.
Hoe korter hoe beter.
Kijkt u eens 55 en 65mm.wasbeer2006 schreef: ↑11 jan 2024 11:14 Welk stuur heeft er zo,n korte reach, Ik ben gestresseerd.
Hoe korter hoe beter.
https://www.mantel.com/gravel-stuur?spe ... ec[]=20756
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4
https://nl.aliexpress.com/item/10050040 ... pt=glo2nldwasbeer2006 schreef: ↑11 jan 2024 11:14 Welk stuur heeft er zo,n korte reach, Ik ben gestresseerd.
Hoe korter hoe beter.
Nee dat doe ik ook niet, maar het is voor mij even om te weten of ik met de 110 uit de voeten kan of dat het eerder doorslaat naar de 120mm. Er zit nu een 110 op, dus dat zou de makkelijkste optie zijn.
Ik weet nu hoe ik op mijn huidige fiets zit en daar heb ik de shifters altijd vol (bovenop) vast en kan ik wat extra mm's wel makkelijk aan. Die fiets heeft een reach van 391 (nieuwe 393). Stuur is een compleet stuur+stuurpen. Stuur heeft een reach van 74 en stuurpen van 11cm (al lees ik ook wel dat die H36 van Canyon effectief eerder 12cm is).
Als ik de fiets heb ga ik wel even wat vergelijken.