Over smarttrainers, mancaves, ANT+ dongles, zweetdoeken en Zwiftigheden

kadans meter Tacx Flux

Sulla
Forum-lid
Berichten: 1144
Lid geworden op: 19 jul 2018 14:49

Sulla 31 dec 2023 15:07

Hoi,

Ik heb 'ruzie' met de cadansmeter van de tacx en vroeg me af hoe nauwkeurig dat hij is of hoort te zijn.

Mijn normale natuurlijke cadans zit tussen de 80-85. En alle ritten of stukjes die ik in die cadans moet rijden gaat het redelijk goed. Maar ook daar laat hij wel eens een gekke uitschieter zien, terwijl ik voor mijn gevoel het zelfde tempo rijdt.

Maar zodra ik langzamer of sneller moet gaat het vaak 'mis'.

Als ik stukjes rond de 70-75 moet doen lukt het me vaak amper om de cadans onder de tachtig te krijgen terwijl ik echt een stuk langzamer trap. En dan komt het gekke......zodra ik richting de 95 a 100 moet en ik voor mijn gevoel echt snel aan het trappen ben geeft hij soms aan dat ik veel langzamer ga (rond de 69) om vervolgens in één keer weer door te schieten richting 110.

Kan er iets mis zijn met de meter, of zijn er andere verklaringen (bijvb onregelmatigere omwenteling door hogere cadans).
Of is het gewoon een kwestie van wennen zodat je gevoelsmatig de juiste cadans zelf weet te vinden ipv dat proberen te bereiken door naar de meter te kijken.

bedankt

R1Phrankey
Forum-lid
Berichten: 414
Lid geworden op: 14 aug 2011 19:22
Locatie: Roosendaal

R1Phrankey 31 dec 2023 18:37

Ik heb een Tacx Flux 2, maar herken dit niet van mijn trainer(s). Heb ondertussen de 3e Flux 2 (garantiegevalletjes), maar geen van de drie had het effect dat jij beschrijft.
Mechanische doping? --> Sorin bicarbon slimline

hetkanun
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 31 jan 2016 17:39

hetkanun 01 jan 2024 12:10

Herken het wel voor een deel. Nauwkeurig is de cadans meter niet bij de Flux. Ik tel wel eens mee en kom dan altijd 5 a 6 omwentelingen hoger uit. Mogelijke oplossing is een cadans sensor monteren op je crank.

Plaats reactie