Overstap van Campagnolo Chorus naar Sram Red
Ik stap binnenkort over van de Campagnolo Chorus 11-speed groep naar de Sram Red Axs 12-speed groep.
Ik ben er alleen nog niet aan uit welk verzet ik moet nemen.
Bij mijn huidige groep heb ik een compact crankstel met kettingbladen 50-34 met een 12-27 cassette.
Welke kettingbladen en cassette moet ik kiezen om hetzelfde verzet aan te houden?
Kettingblad keuzes: 46/33T, 48/35T, 50/37T.
Cassette keuzes: 10-26T, 10-28T, 10-33T.
Ik ben er alleen nog niet aan uit welk verzet ik moet nemen.
Bij mijn huidige groep heb ik een compact crankstel met kettingbladen 50-34 met een 12-27 cassette.
Welke kettingbladen en cassette moet ik kiezen om hetzelfde verzet aan te houden?
Kettingblad keuzes: 46/33T, 48/35T, 50/37T.
Cassette keuzes: 10-26T, 10-28T, 10-33T.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 41845
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Ritzelrechner.de
Voor al uw vragen over verzetten.
Kun je oneindig spelen met verzetten en zien wat beste bij je past.
Voor al uw vragen over verzetten.
Kun je oneindig spelen met verzetten en zien wat beste bij je past.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4927
- Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44
Eens met Nespresso.
46x10 is voor de meeste amateurs groot zat, of je moet heel graag een sprint willen winnen van je fietsmaten.
Dan nog een 10-33 cassette voor als je de bergen in gaat.
46x10 is voor de meeste amateurs groot zat, of je moet heel graag een sprint willen winnen van je fietsmaten.
Dan nog een 10-33 cassette voor als je de bergen in gaat.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 41845
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
48-35 vond ik persoonlijk prettiger. Bij rustig rijden en tegenwind rij je best vaak binnenblad en dan is 33 wel heel klein.
En met 35-33 kom je toch de meeste bergen wel op denk ik.
En met 35-33 kom je toch de meeste bergen wel op denk ik.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 16810
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
Hier heb je de vergelijking van 50/34 en 12/27 vergeleken met 46/33 en 10/26von Miles schreef: ↑07 dec 2023 22:13 Ik stap binnenkort over van de Campagnolo Chorus 11-speed groep naar de Sram Red Axs 12-speed groep.
Ik ben er alleen nog niet aan uit welk verzet ik moet nemen.
Bij mijn huidige groep heb ik een compact crankstel met kettingbladen 50-34 met een 12-27 cassette.
Welke kettingbladen en cassette moet ik kiezen om hetzelfde verzet aan te houden?
Kettingblad keuzes: 46/33T, 48/35T, 50/37T.
Cassette keuzes: 10-26T, 10-28T, 10-33T.
Je zal zien dat deze het dichtste aansluit bij wat je nu hebt.
http://ritzelrechner.de/?GR=DERS&KB=33, ... 7&UF2=2150
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
Ik rij het liefste altijd buitenblad. Op mijn vorige Campa groep reed ik 48*/34 bij 12-25 (ja: van 50 teruggegaan naar 48).daniel1975 schreef: ↑08 dec 2023 09:17 48-35 vond ik persoonlijk prettiger. Bij rustig rijden en tegenwind rij je best vaak binnenblad en dan is 33 wel heel klein.
En met 35-33 kom je toch de meeste bergen wel op denk ik.
46x10 is altijd nog flink zwaarder dan 48x12. Ik moet daarbij wel aantekenen dat ik niet meer (jaarlijks) in de bergen rijd en dus geen zwaar afdaalverzet nodig heb en ik ook al een decennia geen (club)wedstrijden meer rijd. Doe je dat wel dan zou ik voor de 48/35 gaan.
Omdat Sram verplicht die 10 heeft koos ik die 46/33 voorbladcombo om de stappen tussen 10-11-12-13-14 zo klein mogelijk te houden en wat meer die kleine kransen te kunnen gebruiken.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 14495
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Altijd zo groot mogelijk dat scheelt gewoon veel slijtage en weerstand
Als je er ook mee de bergen in wilt zou ik 48/35 pakken dan een cassette 10/33 voor daar.
In NL zou ik een ultegra cassette of een van die andere met een 18 erin nemen.
46 kan je 98% op je grote blad rijden.
Maarja die 33 is gewoon in de polder niet bruikbaar een 35 nog enigzins
Als je er ook mee de bergen in wilt zou ik 48/35 pakken dan een cassette 10/33 voor daar.
In NL zou ik een ultegra cassette of een van die andere met een 18 erin nemen.
46 kan je 98% op je grote blad rijden.
Maarja die 33 is gewoon in de polder niet bruikbaar een 35 nog enigzins
Voor in de polder gewoon die voorderailleur uitschakelen in de app: dan schakelt het van achteren ook nog een stukje snellerwasbeer2006 schreef: ↑08 dec 2023 14:47Maarja die 33 is gewoon in de polder niet bruikbaar een 35 nog enigzins

-
- Forum-lid HC
- Berichten: 14495
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Maarja dan kom me op het punt dat je in de polder prima 1x kunt rijden.
Dan heb je gemiddeld ook nog een iets betere kettinglijn.
Ik heb nog heel ouderwets 11sp en ik rijd 50/40 voor, op vakantie gooi ik er een 34 op.
48 lijkt me nog iets fijner. Maarja het is in de marge, het is juist goed niet altijd maar de ideale cadans te hebben.
Dan heb je gemiddeld ook nog een iets betere kettinglijn.
Ik heb nog heel ouderwets 11sp en ik rijd 50/40 voor, op vakantie gooi ik er een 34 op.
48 lijkt me nog iets fijner. Maarja het is in de marge, het is juist goed niet altijd maar de ideale cadans te hebben.
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5669
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Juist als je die 46 neemt zal je het grootste deel van de tijd die 33 niet gebruiken. Dus rijdt je buitenblad totdat je een klim tegenkomt met redelijke kettinglijn.
Zo gek is dat nog niet eens.
Zo gek is dat nog niet eens.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!