Uitgeboorde kabelstoppers herstellen
Bij de restauratie van een Cannondale Super V loop ik tegen een uitdaging aan.
Midden jaren 90 waren de Magura hydraulische remmen in opkomst.
Fietsen werden toen omgebouwd van kabel naar hydrauliek.
Om de leidingen mooi te laten lopen werden kabelstoppers nogal eens uitgeboord.
Leuk, maar ik wil de fiets zoveel mogelijk terugbrengen naar originele remmen, oftewel cantilevers.
Iemand nog een goed idee hoe ik de oude kabelloop kan herstellen?
Midden jaren 90 waren de Magura hydraulische remmen in opkomst.
Fietsen werden toen omgebouwd van kabel naar hydrauliek.
Om de leidingen mooi te laten lopen werden kabelstoppers nogal eens uitgeboord.
Leuk, maar ik wil de fiets zoveel mogelijk terugbrengen naar originele remmen, oftewel cantilevers.
Iemand nog een goed idee hoe ik de oude kabelloop kan herstellen?
- thestudent
- Forum-lid HC
Hoe zitten deze kabelstoppers vast? Is er ergens een popnagel gebruikt?
Je kan online diverse kabelstoppers bestellen. Hoeft niet van deze website te zijn.
https://shop.vintagecannondale.com/prod ... cannondale
Je kan online diverse kabelstoppers bestellen. Hoeft niet van deze website te zijn.
https://shop.vintagecannondale.com/prod ... cannondale
Laatst gewijzigd door thestudent op 05 dec 2023 17:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
- thestudent
- Forum-lid HC
Vergeet het met lijn, kans dat het niet houdt en ooit demonteren wordt een ramp.
Je hebt van die stoppers met kraag, dat zou normaal moeten werken. Wel zien dat de diameters wat kloppen
Zoiets als dit: https://nl.aliexpress.com/item/1005003551227168.html
Je hebt van die stoppers met kraag, dat zou normaal moeten werken. Wel zien dat de diameters wat kloppen
Zoiets als dit: https://nl.aliexpress.com/item/1005003551227168.html
Dat laatste zou zonder twijfel mijn keuze zijn.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Dank voor de feedback.
Ik ga wat dingen proberen en laat het hier wel weten wat het geworden is.
Mbt de framebouwer, ik vraag me af of we framebouwers hebben die wat kunnen met heel dunwandig alu, dat los van de kosten.
Nu dacht ik eigenlijk dat het frame niet veel waarde (€200 ??) zou hebben maar ik zie op MP ineens eenzelfde fiets staan met een vanaf bieden prijs van €1000,-
Dat rechtvaardigt eventueel een framebouwer om hulp vragen.
Ik ga wat dingen proberen en laat het hier wel weten wat het geworden is.
Mbt de framebouwer, ik vraag me af of we framebouwers hebben die wat kunnen met heel dunwandig alu, dat los van de kosten.
Nu dacht ik eigenlijk dat het frame niet veel waarde (€200 ??) zou hebben maar ik zie op MP ineens eenzelfde fiets staan met een vanaf bieden prijs van €1000,-

Dat rechtvaardigt eventueel een framebouwer om hulp vragen.
Nico,
Ik weet niet wat de diameter nu is, maar als je een buisje neemt met de zelfde diameter en daar draad in tapt zou er ook moeten komen.
Ts even de vraag wat de diameter nu is en wat je wilt. M4 draad lijkt me voldoende om te tappen.
Buisje van aluminium, messing of rvs nemen. Dat zou nog wel goed kunnen verlijmen met 2 componenten lijm op de huidige kabestopper.
Succes
Ik weet niet wat de diameter nu is, maar als je een buisje neemt met de zelfde diameter en daar draad in tapt zou er ook moeten komen.
Ts even de vraag wat de diameter nu is en wat je wilt. M4 draad lijkt me voldoende om te tappen.
Buisje van aluminium, messing of rvs nemen. Dat zou nog wel goed kunnen verlijmen met 2 componenten lijm op de huidige kabestopper.
Succes
-
- Forum-lid HC
Daar zat ik ook aan te denken, maar ik weet niet of je voldoende houvast hebt.
Ik zou geen risico nemen en gewoon de buitenkabel doorleggen, wat is het probleem daarmee?
Je zal net zien dat een zelfgemaakt oplossing losschiet en uiteraard op het moment dat je de achterrem hard nodig hebt
Ik zou geen risico nemen en gewoon de buitenkabel doorleggen, wat is het probleem daarmee?
Je zal net zien dat een zelfgemaakt oplossing losschiet en uiteraard op het moment dat je de achterrem hard nodig hebt